Vad kan ha hänt med min häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan ha hänt med min häst?

Har ni tagit blodprov?? Kolla antal röda blodkroppar genom ett blodprov.

Vår 3åring fick förra året också en plötslig beteendeförändring. Vi trodde han rullat fast i boxen, då ena väggen var flyttad en dm och hästen var helkonstig. Fick ingen kontakt med honom, han verkade inte se, han verkade inte höra. Ledde ut honom i hagen, varpå han vandrar runt runt, går in i tråden, verkar helt ha kopplat bort sig.

Fick höra att dom kan bli så om dom har blivit så stressade, dom bara kopplar bort allt.

Hästen fick vila en vecka, var sen sig själv igen.

Drygt en månad senare är han hos en person som visade honom på treårstestet. Samma sak verkade ha hänt där, varpå personen han var uppstallad hos, ringer oss i panik och säger att något har hänt med hästen. Dom får ingen kontakt och han är jättekonstig.

1 vecka senare ligger han mycket i hagen, vill inte gärna röra på sig, kommer inte när man ropar, han som alltid kom springande. Får till slut ut en veterinär mitt i natten, som beodrar oss att åka till Skara.

Väl där sätts han på dropp, dom tar blodprover, som sedan visar enorma höjningar av röda blodkroppsvärden. Han hade då ingen känsel i sina ben, och hade tunnat ut rejält.
Han töms under dagen på blod, vilket ger en positiv effekt. 60 liter dropp hade han fått under natten och morgonen, utan reaktion.

Morgonen därpå åkte vi för att säga hejdå till vår häst. Han hade (vad dom tror) polycithemia vera (osäker på stavning) vilket är en typ av leukemi, som även går ut och skadar nerverna i kroppen. Obduktion gjordes dock aldrig, vilket är lite synd.

Det var chefsveterinären på Skara som tog emot honom när vi kom på natten, han kanske minns fallet...Hoppas verkligen inte att det är något liknande för er, men ville ändå berätta om en erfarenhet. Vid tillfället med vår häst hade ingen veterinär i hela Sverige varit med om något liknande. Skara tog kontakt med Helsingborg och Strömsholm, men det var ingen som kunde komma på något.

Håller tummarna att ni kommer fram till vad det kan vara och att det går att behandla!

Blodprover skall tas på måndag, vi har valt att avvakta. Ska be om blodanalys.
Han har känsel i benen, reagerar när hans kompis nafsar han i hasorna.

Jag blir inte klok på det här...

Susanne.

jag skulle inte avvaktat med blodprov utan köra alla tänkbara prov direkt! dom vanligare proven har du resultatet av inom nån timme, och dom säger ändå en hel del om hästens tillstånd!

märkte du inget alls på hästen innan han plötsligt blev dålig under ridturen?? ingen trötthet, stelhet osv? hur beter han sig just nu, någon förändring? det finns en del virus som ger likadana symptom men dom kommer ju sällan PANG sådär...

Märkte inget innan, det han visade var bara det som hände precis innan jag klev av. Hans öron hängde utåt sidorna, såg ut som en åsna. Sedan började han hoppa runt. Hade mycket svårt att hålla honom. Nu är han sur och arg. Har i enlighet med Skara och mina vettar valt att avvakta. Blir det ingen förbättring får det bli röntgen/ul.

Susanne.

Blodprover skall tas på måndag, vi har valt att avvakta. Ska be om blodanalys.
Han har känsel i benen, reagerar när hans kompis nafsar han i hasorna.

Jag blir inte klok på det här...

Susanne.

Gör det tycker jag!
Låter konstigt att det skulle gå så fort allt på en gång om det är samma som våran, men ville ändå berätta. Vår började ju visa redan i Mars ungefär. och 15 maj fick han vandra vidare, vi märkte dock inte hela tiden, utan det var ett par dagar att han blev märklig. Sen var det ju bara det sista som vi vet att han inte hade någon känsel. Han reds 4 dagar innan treårs och då var han ju sig själv, 2 veckor senare borta.

Glömde nämna, det har säkert redan gjorts om han är kollat av veterinär, men vår fick väldigt röda slemhinnor.

Men som sagt, det borde inte vara samma som våran, det är ju så sällsynt att dom inte sett det tidigare, så det verkar ju konstigt att en annan ska få samma grej ett år senare bara..

Håller en tumme att hästen kryar på sig!

Epelepsi?

Hade en klasskompis för flera år sedan som hade haft en häst som fick epelepsi anfall då och då.
Kommer ihåg att hon berättade att efter anfall så ville inte hästen ha kontakt med henne på ett tag.
Kommer tyvär inte ihåg så mycket mer, men lycka till med din häst och hoppas att det löser sig för er.

Jag har aldrig varit med om ett epelepsianfall på djur, men det du beskriver låter mkt likt ett anfall på människa. Just den plötsliga okontakbarheten strax innan anfallet sätter in. Beteendet i övr. låter också mkt likt just epelepsi. Så det är tyvärr min gissning.

Tycker också att det låter som epilepsi...kan ju vara så att ett lite blodkärl brast i skallen som gav EP-anfallen. Om det vore en människa så skulle man ta en datortomografi av skallen men det kanske man inte kan göra på hästar, eller...? Hoppas att det reder sig, jobbigt när man inte vet vad som är fel. /L

Låter som hästen fått en hjärt-attack.

Kan du berätta var du baserar den gissningen på? Har aldrig hört om en häst som fått hjärtattack och överlevt.

Jag har aldrig varit med om ett epelepsianfall på djur, men det du beskriver låter mkt likt ett anfall på människa. Just den plötsliga okontakbarheten strax innan anfallet sätter in. Beteendet i övr. låter också mkt likt just epelepsi. Så det är tyvärr min gissning.

Har haft en ponny inackorderad som fick epilepsi. Med facit i hand så började den få anfall vid transport (fast det förstod ingen då), sedan fick den även i hagen och i boxen. Den drog staketen vid anfall ute och trillade ihop bland bebyggelse och folk. Det går ju inte att låta någon rida på den av säkerhetsskäl. Den skadade sig vid anfallen och avlivades pga anfallen.

Den var totalt okontaktbar innan, under och efter anfallen, som i detta fall var mkt kraftiga men jag antar att kraften kan variera beroende på individen.
Den var vinglig och trött uppåt ett dygn efter anfallen.

Precis...de andra kan mobba honom om de känner att det är något fel...(antar jag att du tänkte?)

Om jag inte missminner mig så finns det väl något som är "vanligt" på unghästar som påminner om ditt problem. Något i stil med att det blir för trångt för nerverna uppe i nacken som gör att de tappar balans och rörelseförmåga... Kommer inte ihåg namn eller tydligare problematik, vet bara att det inte var ett glädjande besked tyvärr.

Hur går det för er?

Har haft en ponny inackorderad som fick epilepsi. Med facit i hand så började den få anfall vid transport (fast det förstod ingen då), sedan fick den även i hagen och i boxen. Den drog staketen vid anfall ute och trillade ihop bland bebyggelse och folk. Det går ju inte att låta någon rida på den av säkerhetsskäl. Den skadade sig vid anfallen och avlivades pga anfallen.

Den var totalt okontaktbar innan, under och efter anfallen, som i detta fall var mkt kraftiga men jag antar att kraften kan variera beroende på individen.
Den var vinglig och trött uppåt ett dygn efter anfallen.

Går det inte att behandla, som på hundar och människor?

Stackare! Hoppas allt går bra. Vi håller tassar, tummar och hovar för att det är något som går att bota.

Hejsan
En av våra inackorderingar hade en häst som fick samma symptom för ett par år sedan. När vet. var här sist så pratade vi om det och han säger genast att jaha då hade han drabbats av XXXXXX kommer inte ihåg vad det hette bara, ska kolla detta under dagen. Vad jag minns så sa även vet. att det gäller att fort få i dem stora mängder kortison för att häva det mest akuta. Återkommer:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 012
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 676
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka