Vad kan detta va?

nice and happy

Trådstartare
Upptäckte en liten knöl på hundens bak ben, under hasen. Ser ut som en stor finne, är ca 1-2 ärt storlek på. Lite mjuk. Tanken vart varböld? Men försökte klämma lite på den & kom inget. Hunden regera inte när man klämmer på den, men vill gärna slicka så stumpa fick åka på. Vad tror ni det kan vara?
show.aspx
[/URL][/IMG]

Sv: Vad kan detta va?

Så klart de är helg nu oxå... Så söker lite på nätet & blir ju lite nervös när man läser om bölder. Tänk om de är cancer :crazy:

Sitter den i huden eller under? Om du kan flytta på den genom att glida huden mot benet sitter den i huden. Då kan det t ex vara en liten infektionsbula. Att du inte kan klämma ut var betyder troligen i så fall att den sitter lite djupare ned i hudlagren. Om den sitter under huden kan det t ex vara en utgjutning i ett ledband, en överansträngning i ett senfäste eller en ökning av ledvätska i hasen, med tanke var den sitter. Alltså vad man i hästvärlden skulle kalla en galla, och som kan bero på sträckning, vrickning eller ledinflammation. Cancer är inte det första jag kommer att tänka på.

Den sitter i huden, eftersom jag inte upptäckt den direkt (troligtvis) så har han ju slickat & gnagat så kan va därför den är svullen för att den blivit infekterad?
Den ser torrare nu med stumpan på.
Skall jag hålla strumpan på inne & ha strumpa & sko ute (så den inte går upp)
Sen tvätta rent den lite & har den inte lagt sig på några dagar ringa vet?
Aldrig sett en cancer knöl, så tankarna skenar iväg... :)

Den sitter i huden, eftersom jag inte upptäckt den direkt (troligtvis) så har han ju slickat & gnagat så kan va därför den är svullen för att den blivit infekterad?
Den ser torrare nu med stumpan på.
Skall jag hålla strumpan på inne & ha strumpa & sko ute (så den inte går upp)
Sen tvätta rent den lite & har den inte lagt sig på några dagar ringa vet?
Aldrig sett en cancer knöl, så tankarna skenar iväg... :)

Om det var min hund skulle jag hindra den att slicka på det och se hur det utvecklar sig. Ibland läker det ut av sig själv och ibland behövs pencillin.

H*n har inte stuckit sig på nåt då? Gamla hunden fick nåt liknande efter att ha stuckit sig på en trädgren. Läkte av sig självt.

När min hund var yngre så fick han en liknande knöl på benet, det visad sig vara en liten godartad tumör. De försvann av sig själv utom en som satt längre ner på benet mer mot trampdynan, den fick veterinären operera bort till slut.

Tror han haft ca 3 st.

Sätt på en tratt så hunden inte kan slicka på den!

Vet inte om han stuckigt sig på något vasst men skulle inte va helt omöjligt då vi dagligen går i skogen & han springer fritt då.
Hoppas de är nå sådant bara... Försöker ha lite is i magen & avaktar.

Sätt en strumpa över det, så hunden inte kan slicka på det.
Vare sig såret är farligt eller inte, så skydda såret. Håll koll på det och se om det blir bättre, annars ring vet för en koll!

Säkert inget farligt,

men JAG ryser när jag ser konstiga sår, min förra fick ett konstigt sår på tassen, såg fint ut först, sen började hon slicka på det, jag skyddade det och försökte, men det började vara och vi fick åka till vet... 1 vecka senare var hon avlivad.. Så från det jag såg såret tills hon var avlivad gick det 11 dagar!
Malignt Melanom i tassen och hasen!

Absolut inte meningen att jag ska skrämma upp dig, men min hunds sår såg inte så farligt ut när jag såg det, och det såg egentligen inte så äckligt ut när det började vara heller,men det ville inte ge sig, men ack vilket skit som fanns där i såret:cry:

Det kan även vara en vårta. Men eftersom hunden slickar så ha skydd på tills du får kollat vad det är hos veterinären.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 674
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: Viva
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 505
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka