Vad kan det ha varit? Kattpest, snyva?...

Sv: Vad kan det ha varit? Kattpest, snyva?...

Det var aldrig prat om att Fia skulle haft FIP och inte heller har jag sett att det pratats om det på andra njursjuka katter. Om det är så som du skriver så borde väl snarare alla veterinärer vilja obducera en katt som dör i njursvikt eftersom det uppenbarligen är exakt samma symptom på FIP och njursvikt. Synd att du inte sade det då, då hade jag obducerat Fia.

Senast ändrad:

Det var aldrig prat om att Fia skulle haft FIP och inte heller har jag sett att det pratats om det på andra njursjuka katter. Om det är så som du skriver så borde väl snarare alla veterinärer vilja obducera en katt som dör i njursvikt eftersom det uppenbarligen är exakt samma symptom på FIP och njursvikt. Synd att du inte sade det då, då hade jag obducerat Fia.

Jag kände inte till detta fall när din Fia var sjuk. Denna hane dog ganska nyligt och jag trodde själv inte en sekund på FIP. Inte förrän han obducerats. Jag känner även till ett fall som jag utifrån symptomen (inte bara jag utan även inblandade veterinärer) gissade på HCM. Obduktionen visade FIP. FIP är ju en jäkligt lurig sjukdom som kan yttra sig på många olika sätt så att den är svår... många fall missas säkert och många katter feldiagnostiserats.

Din Fia visade väl förhöjda njurvärden? Då ser jag inget skäl till varför hon skulle obducerats. Katten jag känner som dog av FIP hade samma kliniska symptom som en katt med njursvikt, men han hade inga förhöjda njurvärden. Hade han inte obducerats, hade inga njurvärden tagits så hade nog vi alla trott att det var njurarna som gett upp.

Vad jag försöker få fram är att om inga prover tas är det väldigt svårt att säga någonting för olika sjukdomar kan ge liknande/samma kliniska symptom och vad gäller FIP... ja, det finns väl ingenting som är solklart med FIP. Varken symptom eller sjukdomsförlopp.

Förlåt det var till trådskaparen!

Fip kan inte bara fastställas via obduktion-svar nej...
På en av min ungkatter så tog vet en spruta efter avlivningen o drog ut den gula magvätskan ur magen. Däremot skickade vi den fösrat katten på obudktion o det gick rasande fort i förloppet hos alla drabbade o dom avmagrade så snabbt. Fip drabbar även äldre katter eller så kan hon varit bärare sedan unga dagar med ett utbrott nu av okänd orsak men dt kan ju också vara så att det var njurarna.
Förstår inte varför ni lät katten självdö hemma. Varför ringde ni inte distriktsvet som kunde kommit ut o avlivat katten?

För det första så var det mammas katt och hon som bestämde helt jag visste inte att hon var så dålig som hon var tills jag fick höra att hon var död tyvärr :cry: För det andra så ville mamma inte stressa henne med veterinären, vi bor i centrala Göteborg så det hade inneburit bil å veterinärklinik... sen så tror jag mamma levde kvar i nån falsk förhoppning om att hon skulle bli bättre... Mamma beslutade att katten skulle få dö hemma på sin favoritplats när hon väl insåg att det var slutet...

§Zith

Min katt fick FIP, och det var slut 3 veckor efter att det började.

Första veckan fick hon inte bajsa, åt dåligt och kräktes. Vi var hos vterinären och fick i henne parafin, vilket hjälpte et par dagar innan det stoppade upp igen. Det togs också blodprov och urinprov för att testa njurar och liknande. Vecka två gick det lite upp og ner, då hon försökte att äta lite, var lite piggare några dagar, men så för att gå tillbaks till som hon var när hon blev dårlig. Vecka tre blev hon sämre, åt inget mer alls, mer apatisk, och en kväll hade hon problem med att använda bakbenen. Morgonen efter hittade jag henne stel på golvet, då hade hon gått 10 meter på natten, utan att använda bakbenen, och kunde interöra sig alls. Hon pep när jag lyftade upp henne, och vi åkte till veterinärn för att avlivas.

Vi var in og ut hos veterinären flera gånger i veckan för att försöka ta reda på vad som var fel med katten. Hon var 7 månader, och jätteglad, så det var så synd att det skulle sluta så. Men när det satte sig i hjärnan (ögonen var også 'döda' så hin reagerade inte på ljus eller blinkade när man tog vid ögat) så var det inget mer att göra. Sista två veckorna fick vi mata henne med plastspruta och med spesialmat.. Proverna visade att hon var lite dålig i njurarna, men inte nog till att det var diabetes eller katarr, och vi skicckade blodprov både till Oslo och Tyskland. Det var laboratoriet i Tyskland som bekräftade FIP.

Vår andra katt drabbades lyckligtvis inte alls av detta, men saknade henne den första tiden. Jag saknar henne ennu..

Går det inte att vaccinera mot FIP?

Jo, men vaccinets effektivitet varierar minst sagt... det finns siffror som visar allt från 0% till 75% effektivitet. I de flesta fall nämns väl siffrar 50%.

Det krävs även att katten är helt fri från FCoV innan den vaccineras för att vaccinet ska ha någon som helst effekt och kattungar kan inte vaccineras före 16 veckors ålder.

I lab har även vaccinet accelererat sjukdomsförloppet snarare än skyddat mot sjukdom det när vaccinerade katter utsatts för FCoV. Varför det har blivit så vet ingen och det är heller ingen som vet om det sker i verkligheten.

Förstår inte varför ni lät katten självdö hemma. Varför ringde ni inte distriktsvet som kunde kommit ut o avlivat katten?

Var hittar man en sån i Göteborg?

(Bara undrar, visste inte att man kunde få hembesök i stan, känner bara till fasta kliniker)

Det är tveksamt att man får hem en distrikstveterinär när man bor mitt inne i en storstad. Däremot är det inte bara distriktsveterinärer som gör hembesök. Vet att jag hjälpte en kompis att hitta en veterinär i Gbg som gjorde hembesök och det finns iaf en, men jag kommer inte ihåg vad det var för klinik tyvärr.

*kl*
Hmm.. Jag har en liten undran angående trådens nuvarande topic..
FIP.
Jag är nybörjare på ämnet ;)
FIP är en utveckling av Coronavirus?
Stor del av svenska innekatter bär på Coronavirus?
Vad är det som utlöser FIP? Vad bestämmer vilka katter som drabbas av FIP och vilka som bara går som sjukdomsfria virusbärare hela livet?
Går det att få "bort" Coronavirus hos sina katter?
Uppfödaren till min kattunge jag hämtar i Januari strävar efter ett Coronafritt katteri, kan en kattunge uppfödd i ett helt coronafritt katteri reagera på att bli utsatt/smittad av coronavirus senare i livet?

Haha ursäkta mitt snurriga "mitt i natta" inlägg, bara lite spånerier

knapplån...

Jag har ett vagt minne av att ha läst att njursvikt hos katter är rätt behandlingsbart, stämmer det? Att de kan leva länge med specialkost osv? Jag hade en hund med njurfel, så därför är jag lite nyfiken på hur det fungerar hos andra djur.

Det finns dels en genetisk faktor men sedan handlar det mycket om stress. Katter som lever i stora grupper, ställs ut, är dräktiga, som har genomgått en operation (det är inte helt ovanligt att FIP utvecklas efter kastrering) eller får nedsatt immunförsvar pga. någon annan sjukdom löper större risk att utveckla FIP.

Kommer din uppfödare vaccinera kattungarna mot FIP innan de flyttar?

Kattungar från coronafria katterier löper samma risk att utveckla FIP som andra katter om de stöter på coronaviruset senare i livet. En del påstår att de skulle klara sig bättre men jag har inte hittat några belägg för det. Vaccineras de mot det kan de ju få ett skydd och möjligen ha bättre förutsättning att motstå FIP-utveckling, men som jag skrev tidigare så har det i lab visat sig att vaccinet hos vissa katter faktiskt har accelererat sjukdomsförloppet och inte skyddat mot det. Det går dock inte att säga om det sker i verkligheten eller inte.

Mig veterligen är det extremt få experter som rekommenderar FIP-vaccinet.

Jag tror att det viktigaste är att hålla stressnivån låg. På det sättet förebygger man heller inte bara FIP utan sjukdomsutbrott i allmänhet.

knapplån...

Jag har ett vagt minne av att ha läst att njursvikt hos katter är rätt behandlingsbart, stämmer det? Att de kan leva länge med specialkost osv? Jag hade en hund med njurfel, så därför är jag lite nyfiken på hur det fungerar hos andra djur.

Det är oerhört olika. När man ser symptom på njursvikt hos en katt har dock stora delar av njurarna redan förstörts, det handlar om kanske 25% av njurkapaciteten kvar. En del katter klarar sig länge på specialfoder, andra blir bara sämre och sämre och dör relativt snabbt efter de diagnostiserats.

Problemet med njurfel hos katt är att man sätter dem på protein- och fosforreducerat kost och katten har ett enormt stort proteinbehov så proteinreducerat kost är i sig inte bra för katten utan efter en tid börjar de använda sig av strukturellt protein (dvs. det protein de har i kroppen) och då tappar de muskulatur och försvagas. De kan behandlas med steroider för att motverka detta men jag vet inte hur effektivt det är.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 076
Senast: Trott
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka