Vad kan det ha varit? Kattpest, snyva?...

Z

Zith

Min mammas katt Maya dog för en vecka sedan och vi har ingen aning vad det var.:cry: Hon magrade av på max två veckor och slutade äta och dricka till slut. Hon visade inga symptom på kattsnyva vad jag vet varken nös eller hade variga ögon. Hon hade en period förra året vid samma tidpunkt men repade sig då men denna gången så var hon så svag att vi märkte att nu var det slutet. Hon blev drastiskt så svag och då ville mamma inte stressa henne med att åka in till veterinären för det har hon aldrig tyckt om. Så hon fick somna in hemma på sin favoritplats.:(

Vi har två till katter hemma och de har inte visat några symtom de heller, de är runda och välmående och äter som de ska.

Är det någon som har någon aning om vad det kunnat vara? Ett gammalt virus som hon haft länge? Kattpest, kattsnyva? Kanske cancer?

Tacksam för svar!
§Zith

Sv: Vad kan det ha varit? Kattpest, snyva?...

Lägger till några söta bilder :smirk:
Maya_1

Maya_ber_om_tystnad.jpg

Maya_ur_led.jpg

Maya
F: 11 Mars 2002
D: 27 Oktober 2006

§Zith

Hade hon några andra symtom än att hon magrade av och slutade dricka äta? Jag hade en katt som dog av vingelsjuka, en sjukdom som (jag kan minnas fel nu) sätter sig på nervsystemet. Katten fick dålig balans, slutade äta ( = magrar), hade svårt att dra in klorna, allmänt nedsatta funktioner och allmäntillstånd.

Ullis

Tack för svaret!
Nä jag tror inte hon hade några sådana symptom, hon var dock väldigt svag så att hon inte kunde gå dagarna innan hon dog... :(

§Zith

Ni skulle tagit henne till veterinär efter hennes död om ni inte ville göra det innan, för obduktion och se efter så det inte är nått de andra katterna kommer att drabbas av..
Ledsamt att behöva förlora fler vänner :(

Jo det var vad jag trodde först med men jag har inte jättemkt erfarenhet av kattsjukdomar tyvärr... :crazy:

Vi båda funderade på obduktion men mamma orkade inte krångla med det, det är hennes katt. Så vi lämnade bara in henne på kremering å nu vilar hon hemma på fönsterbläcket i en urna.

§zith

Håller med MissFideli, tror det var njurarna eftersom hon verkar haft problem tidigare. Det kan dock mycket väl ha varit något annat men knappast kattpest eller kattsnuva.

Okej tack så mycket för svaren :bow:

§Zith

Nä, det är väl egentligen inte så viktigt om det inte handlar om anlag mm som först vidare.
Förlorade min katt i njursvikt förra året, hon tappade i vikt lite sommaren 2004, sen lite till på vintern samma år. Avmaskade båda gångerna, och det gav sig, men nu vet jag att det var njurarna.

När dom helt lade av så gick det extremt fort. Hon var som vanligt på kvällen och natten, på morronen efter spydde hon några gånger och blev direkt apatisk. Slutade helt att äta. Detta alltså på egentligen bara några timmar.

Veterinären konstaterade att det var "över" och hon avlivades direkt där.

Det låter som hos Maya det...

Tack igen :bow:

§Zith

Nä, det tror inte jag. Dels är det en vuxen katt, FIP är inte så vanligt på vuxna katter. Och dels så går det inte så fort med FIP, dom blir dåliga först. Dom lägger inte bara av, utan blir sjuka först.

Nä, det tror inte jag. Dels är det en vuxen katt, FIP är inte så vanligt på vuxna katter. Och dels så går det inte så fort med FIP, dom blir dåliga först. Dom lägger inte bara av, utan blir sjuka först.

Det kan gå väldigt fort med FIP. Jag känner själv till iaf ett fall där en FIP-katt gick från att vara kärnfrisk till att mer eller mindre tyna bort på bara 2-3 veckor.

Däremot verkar det osannolikt med FIP i detta fallet mycket pga. katten ju verkar haft problem tidigare år. En katt kan visserligen leva rätt länge med torr FIP men då brukar den ju gå helt utan symptom tills den blir sjuk och då återhämtar den sig inte alls.

FIP går väldigt fort i vissa fall. Fick det här hemma för ett antal år sedan o det var fruktansvärt. den snabba tog katter snabbt!

Okej, men det är fortfarande ovanligt på vuxna katter och symptomen är så klockrena för njursvikt och njurkollaps. FIP kan bara fastställas via obduktion, 95% av fallen som diagnostiseras som FIP hos levande katter är inte det.

Fast 2-3 veckor är ju rätt lång tid. När njurarna lägger av går det på några dagar. DOm blir aldrig direkt sjuka, utan går från "friska" till apatiska på några timmar.

Fast 2-3 veckor är ju rätt lång tid. När njurarna lägger av går det på några dagar. DOm blir aldrig direkt sjuka, utan går från "friska" till apatiska på några timmar.

Det FIP-fall jag känner till var snarligt njurkollaps. Han gick ner i vikt under ca 2 veckor och sedan blev han akut sjuk så när han väl blev uppenbart dåligt (viktnedgång är ju sällan tydlig till en början) gick det med en väldigt fart.

Fip kan inte bara fastställas via obduktion-svar nej...
På en av min ungkatter så tog vet en spruta efter avlivningen o drog ut den gula magvätskan ur magen. Däremot skickade vi den fösrat katten på obudktion o det gick rasande fort i förloppet hos alla drabbade o dom avmagrade så snabbt. Fip drabbar även äldre katter eller så kan hon varit bärare sedan unga dagar med ett utbrott nu av okänd orsak men dt kan ju också vara så att det var njurarna.
Förstår inte varför ni lät katten självdö hemma. Varför ringde ni inte distriktsvet som kunde kommit ut o avlivat katten?

Jag har inte låtit nån katt självdö :confused:

Märka ord :smirk: Att dra ur en spruta ur en död katt är väl mer lik en del av en obduktion än att ställa diagnosen på en levande katt?

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 076
Senast: Trott
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka