Vad jobbar en typisk hästmänniska med?

Sv: Vad jobbar en typisk hästmänniska med?

Kan man se på folk att de håller på med hästar?:confused:
Jag har fått den kommentaren några gånger, "har du hästar?det kunde man aldrig tro":smirk:
Anledningen kanske är att jag är maniskt modeintresserad & aldrig skulle klampa in i ett köpcenter med hästiga kläder:angel:

Hola,

Är i IT-branchen. Finns inte många hästaktiva på min gren av firman. Går att räkna kanske fem på flera hundra.

Vet man inte att jag har gård och hästar så syns det inte. Har inte hästkläder i bilen vilken jag inte vill skall stinka stall, följdaktligen inte heller i affären. Stallkläder hänger på särskild plats i huset så det är inte heller särskilt "hästigt".

Tycker det är under all kritik att ränna i affärer i sina stallkläder. Det finns de som kan bli oerhört sjuka av det.

mvh Eva

Jag ber inte om ursäkt för att jag har djur, men där imot ser jag till att jag varken stinker det ena eller det andra. Jag vet inte hur andra har det men vårt stall luktar inte amoniak o det luktar inte häst. Min häst kläder hänger på samma ställe som mina andra ytterkläder( de hänger inte på varandra). Det är nog så att vissa tvättar sina hästkläder o andra inte. Jag gör det o har en heldel olika uppsättningar. :D

Låter spännande! Men vad exakt läser man då? Är det en lång utbildning? Vad gör du efter utbildningen?

Jag har fått den kommentaren några gånger, "har du hästar?det kunde man aldrig tro":smirk:
Anledningen kanske är att jag är maniskt modeintresserad & aldrig skulle klampa in i ett köpcenter med hästiga kläder:angel:

Jag är visserligen inte maniskt modeintresserad men har också fått den kommentaren några gånger.
"Jag kan inte tänka mig dig i ett stall - mocka osv!"

Vet inte vad det beror på. Kanske för att jag hellre har kjol än jeans på jobb. Sedan är det ingen som vet att jag snabbt byter till ett par gamla byxor och tröja så fort jag kommer hem och så ägnas resten av dagen åt hästarna.
Jag handlar ibland i ridkläder men helst inte.

Knapplån*

Pluggar just nu, för att bli... något :angel: Ska börja läsa svenska A nu i vår iallafall!
Annars jobbar jag extra som städerska på lasarettet i stan, helt okej. Tider mellan 06.00-14.30

Upplever också att många inom vården har häst!

(vad gäller lön är det väldigt olika varje månad + studiebidrag)
// Sandra

Jag jobbar som stallchef och har egen häst så lever mitt liv i ridkläder vilket gör att jag även handlar iförd ridkläder mellan varven. Nu ligger stallet där jag jobbar rätt centralt och affären där jag handlar väldigt nära stallet så det är ingen som kollar konstigt:D Men har alltid lite dåligt samvete för att det kanske finns någon allergiker i närheten men, men, har liksom inte möjligheten att duscha och byta om för att få med mig lite mat hem.

Jag är socionom och jobbar på behandlingshem. Har rullande schema med dag, kvälls och nattpass vilket är bra för då kan man ju rida i dagsljus lite mer.

Och jo, jag handlar på coop i hästkläder ibland. Brukar dock lämna yttersta jackan i bilen, det är väl den som luktar mest.

Folk med vanliga kläder kan ju ha både hundar och katter hemma och det finns det ju många som är allergiska mot oxå..
Det finns ju allergiker överallt, men har man hästkläder på sig ger man ju dem en chans att hålla sig undan. Fast det är klart att det är bra att försöka visa hänsyn om man kan.

Det är en kurs på 30 högskolepoäng (20 veckor). Dock kan jag fortsätta läsa efter den kursen. Det finns en utbildning, men den är uppdelad som så att man läser en viss tid här i staden jag bor och den andra tiden i en stad ca 25-30 mil härifrån. Det skulle inte riktigt fungera för mig, så jag väljer att läsa kurser istället.

Det känns skönt att börja med att läsa en kurs och se hur det fungerar. Jag bestämde mig lite hastigt och lustigt för att börja läsa. Det har varit en hel massa tjafs på mitt jobb, bla har min chef näst intill mobbat mig, så jag var tvungen att komma därifrån.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad som sker efter utbildning. Flyttar jag kanske jag kan få jobb inom FN eller liknande (om jag har riktigt tur vill säga). Annars kanske jag kan få jobb inom kommunen med invandrar- och integrations frågor. Inom vissa företag har de vissa problem med invandrade människor som kommer från samma land men olika områden och dessa områden är i konflikt med varandra. Lite sådant kan jag tänka mig att man kan få jobb inom.

Jag klistrar in kurs beskrivningen:

Varför uppstår krig och konflikter? Hur skapas och bevaras fred? Vilka är hoten mot människors och samhällens säkerhet och stabilitet? Vilken betydelse har fattigdom och människors livsvillkor för uppkomsten av krig och konflikter? Inom ämnet freds- och konfliktstudier studeras och analyseras orsaker till krig och konflikter samt förutsättningar för fred. Å ena sida studeras väpnade konflikter och de villkor som gäller för världens mest utsatta människor. Å andra sidan utgår vi i ämnet ifrån att fred måste och kan skapas. Det innebär att stor vikt läggs vid frågor som rör konfliktlösning, fredsbyggande arbete, respekt för mänskliga rättigheter, fattigdomsbekämpning och hållbar utveckling. Med kunskaper i ämnet freds- och konfliktstudier kan du arbeta inom organisationer och på myndigheter som är inriktade på frågor som rör krig, fred och utveckling, såväl i Sverige som internationellt. Freds- och konfliktstudier kan vara huvudämne i en kandidatexamen och utgör huvudämne på programmet för internationell kris- och konflikthantering.

Mvh Jordgubba :)

*kl*

Jag jobbar som personligt assisten på nattetid. Gör tio nätter i månaden, blir ca 68%. Det posititva är att jag har mycket fritid, men det visar ju sig även på lönen, som kanske inte är den bästa.

Jag går ofta och handlar i ridkläder. Det borde vara bra för de som är allergiska att de ser att de inte ska komma nära? Jag kan ju vara lika allergiframkallande i mina "civila" kläder som hängt i sadelkammaren medan jag ridit. Så resonerar jag.

jag ar dansare plus att jag arbetar ganska flitigt som modell...
folk sager i stallet sager att dom kan inte tanka mig med smink,hoga klackar och en massa loshar..:D
mina arbetskollegor sager att dom kan aldrig tanka mig mocka skit och borsta pa min hast...:smirk:
mitt arbetsliv ar SA annorlunda fran mitt privat liv...
privat ar jag en AKTA lodis...:angel:
det ar det som jag tycker gor mitt liv spannade att jag far det basta
fran tva varldar.....:banana:

Jag jobbar som kassörska i butik och väldigt bra arbetstider då man antingen börjar eller slutar halv tre.

Att leva med en som är allergisk ger en större förståelse för hur pass känsliga allergiker är. Mitt pass i stallet ser ut på följande. Jag åker till stallet i en uppsättning kläder och byter om (oftast utomhus ) till ridkläder när jag är i stallet. När jag är klar byter jag om till andra kläder och när jag kommer hem så är det direkt i tvättmaskinen med kläder och mig själv i duschen. Alla mina ridkläder förvarar jag i bagageutrymmet på min bil. Bor i lägenhet och har ingen annan förvarings möjlighet. Allt detta för att min sambo inte skall bli dålig. Jag kan lova att det inte är kul att sitta på akuten med en som inte kan andas och är nära att dö. Därav så går jag gärna inte och handlar med stallkläderna på. Vill inte gärna vara orsak till att någon kanske kan få sådana andningssvårigheter och är nära på att dö. Vet man att någon inte tål nötter så öppnar man väl inte en påse nötter i dess närhet.. Sedan att man som allergiker skall hålla sig undan när de ser en med hästkläder på sig fungerar inte riktigt. Är man riktigt känslig så räcker det att gå på samma ställe som dig eller en bit bakom för de du har med dig in finns kvar i luften. Så ju mindre kläderna har varit i kontakt med hästar desto bättre.

Tack till alla som tar hänsyn till allergiker, för det kan faktiskt gå riktigt illa...

Jobbar som undersköterska i danmark.
Japp, visst syns det att jag är hästtjej!
Finns det några andra kläder än stallkläder?!?!:p
Jag handlar mat, kläder går till frissan och dyligt i mina stall kläder:o

Jag är fritidsledare. Jobbar kväll 3 gånger/vecka så jag kan rida på förmiddagarna. Det är skönt på vintern att kunna vara ute i dagsljuset. Ingen brukar bli förvånad när de hör att jag håller på med hästar. De som åker bil med mig märker det dock direkt för det luktar häst i bilen och ligger lite höstrån här och där. Ofta när jag ska ta fram plånboken är det fullt av höboss även där. Har väl hänt att jag kommit till jobbet med hö i håret också. (fodrar ofta det sista jag gör innan jag åker)
Jag går ofta till affären i hästkläder. Ska jag in till stan i många ärenden så har jag vanliga kläder, men handlar jag i "vår" affär där vi bor så har jag oftast stallkläderna på. Häromkring är det så mycket hästfolk att de alltid är stallklädda människor i affären.

Senast ändrad:

Sedan att man som allergiker skall hålla sig undan när de ser en med hästkläder på sig fungerar inte riktigt. Är man riktigt känslig så räcker det att gå på samma ställe som dig eller en bit bakom för de du har med dig in finns kvar i luften.

Hur går det med allergiker när man har huset fullt av hund och katter och springer ner till stallet flera gånger om dagen? Jag menar, även om det inte är kläder som jag rider i så finns det massor av spår på alla mina kläder av pälsdjur. Hur ska jag göra för att vara så snäll mot allergiker som möjligt?
(Jag måste fråga även om det kanske låter självklart, men jag har aldrig haft någon allergi själv, inte heller någon närstående så jag har ganska dålig koll på allergier och reaktioner)

Min mamma arbetar natten på Sjukhuset. Jag själv jobbar på Apoteket och mammas sambo jobbar på ett sågverk. Hans bror jobbar på Kalmar Vatten och Renhållning. Alla är vi hästmänniskor och har inget emot att springa in med hästkläderna på Ica osv.

Dock kan en del bli lite förvånade när jag säger att jag rider och har hästar, folk tänker nog inte på mig som en hästtjej om de inte antingen känner mig eller har sett mig i samband med hästar. Fast jag vet inte, det varierar. En del människor lever kvar i att hästtjejer är 13 år med råttfärgat hår, ganska barnsliga och inte har några kompisar, pojkvänner eller andra intressen... :D

Pluggar och jobbar extra i Stadium butik. Först trodde jag att jag var ensam om att pyssla med hästar men så endag började jag och en tjej på jobbet prata om just hästar och plötsligt visade det sig att vi var rätt många hästtjejer:)

Det händer lite då och då att det blir att handla lite mat med hästkläderna på då affären ligger på vägen hem.

Måste berätta en kul grej om just vad man pysslar med samtidigt som man håller på med hästar. När jag köpte hästen så visade det sig att mannen som sålde hästen läst el (har jag för mig) på Chalmers, han hade många hästar och tävlade i hoppning. Inte trodde jag att en man på Chalmers skulle pyssla med hästar så nu om jag har tråkigt på en föreläsning bland 100 killar så kan jag ju allitid sitta och fundera över om det finns någon ryttare bland mängden :rofl:

Finns det någon yrkesgrupp som lockar till sig extra mycket hästfolk? Kan man se på dig att du håller på med hästar, eller blir folk förvånade när de får reda på det?:p:D vågar du klampa in på ett köpcenter iklädd ridkläder? nyfiken :banana:

Hej !
Jag jobbar i ridsportsaffär.
Persfekt för häst tokig dam.
Jag kan ta med mina ridkläder till jobbet om jag ska åka och rida direkt efter. Och kunder hos oss kommer ridklädda in i butiken.
Men handla i ridkläder i övriga affärer förutom om man sticker in på en bensinmack. Gör jag inte, av respekt för mäniskor med allergi.
Att jobba i ridsportsbutik är ett roligt jobb.
Man är som ett barn på julafton när nyheterna dyker upp i kartongerna ! Man jobbar med grejer man är intresserad av själv, träffar likasinnande kunder och vänner. Får ett stort kontanktnät inom sporten.
Enda negativa är arbetstiderna.
Jag har jobbat och haft skiftarbete innan . Vilket var kanon då man alltid hade mer tid till hästen.
:angel:

Jag jobbar som servitris på en restaurang..kommer ganska ofta till jobbet direkt från stallet.. men så blir det självklart att duscha på jobbet..chefen skulle nog inte uppskatta om jag var lerig o lukatde häst bland gästerna.
2 på jobbet har egen häst o 2 st till rider på ridskola.....några andra har barn som håller på med hästar.. så de blir ganska mkt häst snack på jobbet!

jag åker o handlar på typ ica i ridkläder...men bara på ica här ute i skogen..skulle aldrig åka in till "stan" i ridkläder.
skitig under naglarna e man väl iuf rätt så ofta.. typ alltid...:angel:

jag har oxå fått den komentaren.. "oj tävlar du dressyr" men denkomentaren baserar sig nog mest på att jag har full tatuerade armar o lyssnar på hårdrock o åker på festivaler... de e väl kanske inte folks syn på dressyr ryttare. framförallt inte när dom ser en på träningar i skjorta, snygga ridbyxor o stövlar....

[jag har full tatuerade armar o lyssnar på hårdrock o åker på festivaler... de e väl kanske inte folks syn på dressyr ryttare.

ha, ha, Det lät ungefär som en beskrivning av mig, fast jag åker inte på festivaler längre och tatueringarna sitter på andra ställen förstås.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 038
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 223
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar