@Inglorion Hela mitt jag skriker att du har rätt, att det är precis så jag känner men ändå sitter den där lilla djävulen på axeln och säger "jo men tänk om..."
Men ju mer jag bbenar i vad jag känner ju mer säker blir jag på att det är rätt beslut. Enda anledningarna jag kan komma på till att stanna just nu är katterna och att hans bil har dragkrok. Väldigt enkelt att lösa; två av katterna är mina och bil kan jag köpa en egen.
Ja, lite ekonomi också. Jag har varit rätt beroende av honom för att klara mig i omgångar (först student i flera år sen akassa). Men det löser jag det också! Just nu har jag jobb, förhoppningsvis får jag stanna länge (vik till sista maj, lär bli mer).
Och minnen har jag kvar ändå. De kan jag glädjas åt utan honom.
Dessutom slipper jag hans vedervärdiga familj!
Fast man inser efter ett tag, att en del av grejerna man oroar sig över inte var så jobbiga att ordna. Jag oroade mig också över ekonomin, för det första om han ville att jag tog över huset (då skulle jag behöva hitta pengar för att köpa ut honom och kunna betala lånet under två år till som doktorand med inte så hög lön och kunna ha råd med renoveringar för annars skulle det behöva stå tomt när jag inte var hemma eftersom jag bor utomlands) och han betalade väldigt ofta mitt privatlån också. Jag skulle gå på knäna helt enkelt, men bestämde mig för att jag inte kunde leva med mig själv om jag var tillsammans med någon som jag inte ville vara ihop med längre på grund av pengar (sen mådde jag så dåligt där på slutet att jag inte hade något val, jag hade sprungit rakt in i en vägg och antagligen förstört karriären om jag hade fortsatt. Jag mådde så sjukt dåligt redan att om det hade hänt så hade jag nog inte orkat försätta med att leva. Jag ville leva, och jag ville ha ett liv).
Nu bestämde han sig för att han ville ha huset (jag hade gärna tagit det, egentligen, men han fick välja och det är bättre för mig ekonomiskt så här) och har "köpt" ut mig, dvs betalat av mitt privatlån som kompensation.
Bara så att du vet, även fast man känner sig nere och ledsen och lite rädd ibland (fast jag var mest lugn, varken glad eller ledsen, bara lugn i två månader efteråt. Det var sååå skönt efter att ha mått så dåligt så länge), så känner man sig väldigt stark i slutändan.
Jag gissar på att ett antal personer dömmer mig för att jag lämnade mitt äktenskap, men det är de personerna som inte inser hur stark och hur mycket mod man måste ha för att våga göra det.
Eller som jag sa till farsan (den enda som egentligen sagt något elakt) när han kommenterade "ja, jag tror ju inte att du kommer träffa någon som är så snäll igen":
Jag är hellre singel och lycklig, än i ett förhållande och mår asdåligt.