Vad har ni för upplägg inför treårstest?

C

Cassandra

:confused:Hej. Har en tvååring som idag kommer hem från sommarbetet och semestern:D. Tänkte börja med henne nu igen. Hon ska gå treårs till våren och målet är att hon ska ridas då. Då är frågan hur ofta kan man träna dessa tvååringar utan att få taskit samvete? Min donna är mkt arbetsvillig och trivs då hon får göra saker, det är ibland lättare när hästar säger ifrån när det bli för mycket..:confused: men det lär inte hända här.. Har funderat på att "aktivera" henne ca 4 dagar i veckan. Är detta för mycket? inga långa pass och inga större krav utan mest att hon ska få göra något.. Vi har suttit på henne några min , tänkte fortsätta göra detta en gång i veckan för att resten utav veckan gå ut i skog och mark i tömmar och ev löshoppas någon gång.
Hur gör ni med era och låter detta upplägg sjysst mot hästen?

Sv: Vad har ni för upplägg inför treårstest?

Vi har också en 2-åring som vi har tänkt visa på 3-årstest. Jag har just vant henne vid träns, utan att ta i tyglarna. Detta har hon nu accepterat och låter bettet ligga stilla i munnen. Jag har också longerat henne lite (ca 10 min) och promenerat. I dagarna har jag introducerat sadel under longering = rodeo första gången sedan har hon inte brytt sig. Nästa steg är att tömköra så smått. Vi gör något var annan dag ungefär. Målet är att sitta på henne och rida i skritt och trav innan höstmörkret sänker sig. Vintern ska ägnas åt åka transport till olika ridhus och löshoppning. Här passar vi också på att träna visning för hand. Ridningen tar vi upp igen fram på vårkanten (februari typ) och då tar vi också hjälp av vår tränare. Då blir det ridning på bana en gång i veckan, övrig ridning ute i skog ytterligare en till två gånger i veckan alternativt tömkörning. Så här ser planen ut sedan får vi se hur hon utvecklas, kommer i växtperioder o s v. Vi har en duktig tränare som själv visar 3-åringar som vi rådgör med och litar på.

Min går nu på Bete, kommer in 1/10 för sadeltämjning, longering, tömkörning och löshoppning 7-8ggr fram till 1/12, därefter helt vila i 6 veckor, enbart i hage för att smälta allting och ev läka ut ev skador.

Igång igen med löshoppning efter vilan, ridning etc i ca 8v därefter vila ca 10 dagar-2v, sedan repetition av all inlärning hittills och tekniktränig i löshoppning för att konditionsträna/koordinationsträna och styrketräna inför de 5-6v som är kvar till 4-årstestet.
Samtidigt introduceras ute ridning för att främja frammåt bjudning etc.
Efter 3-års testet följer 3-5 ggr inhoppning av terränghinder/typhinder samt ev betäckning om hon får Diplom/klass 1.
Hästen kommer att löshoppas 1g/v samt long/tomköras eller ridas max 2-3ggr/v under korta pass dvs max 20 min/gång. Hon kommer att äta en balanserad foderstat, kollas av vet under perioden samt regelbundet verkas för att sedan skos fram e jul och ca 34-v innan testet skos runt om.

Klockrent! Jag tänkte precis starta en sådan tråd och hoppas få den nålad så vi kunde samla bilder både nu innan och dagen till ära :D

Jag har ett 2 årigt sto e.Lipton just nu ca 156 i mkh jämn och fin som jag planerar visa på 3 årstestet inkl ridprovet.
Jag har än sålänge:
- Hängt på henne
- Haft sadel och träns
- Longerat en kort stund
- Promenerat ensamma i skog och mark
- Vistats bland massa andra hästar
- Löshoppat "enkelhinder" t o m 110 cm

Ska sitta på henne nu under hösten och är också likte velig med ridningen. Hur mycket? Hur länge?
Skor ni era hästar? Jag tycker det känns tidigt men får väl gå efter om hon ömmar eller ej

Tillägg: Vi håller på att lastträna då detta just nu tar uppemot 1-2 h (!!) hon är inte rädd utan j*kligt envis bara! Vi ska såsmåning om börja åka iväg och vänja in henne vid ridhus, löshoppa lite mer och även börja tömköra.
En mycket cool dam i övrigt. Velar också på att betäcka eller ej.. Nobel och Chess står på listan..

Senast ändrad:

åh vilken kul tråd!

jag har också en tvååring som ska visas på tre års.

har precis köpt henne så jag har inte kommit så långt, men börjat longera med gjord, kommer börja tömköra så småning om, vant vid träns osv- brukar vara ute och gå en del.

tanken är att hon ska vara i princip inriden till november sen får hon vila ut ordentligt.

Jag höll på att tappa hakan när vi lastade första gången för några veckor sedan. Innan dess har hon bara åkt när hon var föl till fölvisning. Vi har transporten precis utanför stallet så hon har ju sett den hela sitt liv och den dagen stod lemmen nere. När vi ledde från hagen drog hon sig dit och var väldigt nyfiken. Jag gick med henne dit och stod och väntade på vad hon skulle göra. Plötsligt kliver hästen in! Jag går med förstås och där står vi en stund och sedan puttar jag på henne att hon ska backa ut vilket hon gör som vår rutinerade tävlingshäst. Vi trodde inte våra ögon och tänkte det här var nog en lyckoträff - vi försöker igen. Så jag gick med henne direkt in hon hon går med utan att blinka. Vi har gjort om det senare med samma resultat. Vi har i och för sig inte stängt lemmen och kört än men det är ju en god början. Kan det vara så enkelt?? Jag har också undrat eftersom vi har transporten nära stallet och hagen så har hon sett de andra hästarna gå in och ut 100-tals gånger i sitt liv. Kan det ha någon betydelse? Vad tror ni?

Min andra 2 åring (Korsningsvalack) är exakt likadan ! Klampar på med lätthet själv och likaså efter vår sommarpremiering i juli i år.
Jag tror det beror mycket på mentalitet, att man utstrålar "lugn" och inte gör en så big deal av det.

Härligt att det var så "lätt" :bump:

Jag tänkte se om jag lyckas lägga in en bild på vår 2-åring.

Nähä, tydligen fel!

Den här tråden tänker jag följa eftersom mitt mål med min tvååring är treårstestet. Så himla kul att läsa hur ni går till väga och hur långt ni kommit.
Jag har precis tackat nej till att lämna min häst till Flyinge på inridning och bestämt mig för att göra det själv.
Det kommer att bli spännande....

Jättebra tråd, den måste följas!! Har själv en 2-åring (inköpt för 2½ vecka sedan) som jag siktar på 3-årstest med, och därefter betäckning (letar nu efter hingstkandidat...). Just nu går hon bara i hagen och skrotar (jag bröt handleden 4 dagar efter att jag fått hem henne :grin:), men tanken är att börja jobba med henne någon gång i månadsskiftet september/oktober. Förra ägaren har hanterat henne ganska mkt redan innan, så hon är redan träns- och sadelvan, tömkörd, longerad, hängd på och löshoppad 100cm. Tänkte att jag skulle börja om med henne "från början" eftersom jag är en ny bekantskap för henne, men gå snabbare fram än om hon hade varit helt grön. Hoppas hon sätter igång att växa snart, vi räknar med att hon kommer bli iaf 8-9 cm större än i dagsläget

Bild på mitt underverk:

IMG_0577.jpg

Nu har jag longerat med sadel på och plötsligt hade jag en rodeohäst som studsade fram jämfota. Hon drog iväg med mig, men som tur är har jag alltid handskar på mig. Jag fattade inte vad som tagit åt henne tills jag såg att grannen fått hem sin nya ponny som introducerades i flocken vilket innebar att de sprang som galningar. Så varje gång hon kom så hon såg dem så började hon och hoppa.

Hurra för tråden!
Har en tvååring som kommer hem från betet imorrn. Tidigare än planerat då han tappar vikt och behöver "gödas" innan inridningen. Innan betet är han mycket hanterad, lastad och åkt, löshoppad, sadeltämjd, longerad, tömkörd och har haft vagn på sig en gång.
Planen är att han skall visas i vår om han är redo.
Fram till dess är det inridning och löshoppning med vila emellanåt som gäller.

Kommer följa tråden med intresse! :)

Även jag har en nyinköpt 2åring,hon är hanterad o löshoppad men inte mer.
Jag hade tänkt börja träna henne redan under hösten så man kan ta växtpauser om det behöv utan att känna att det börjar bli tajt om tid,om jag får tillbaka mitt avelsintresse (haft lite otur i år) så kommer hon att betäckas till våren.

kl

En fråga till er alla!
Hur ofta löshoppar ni? Hur ofta vågar man löshoppa utan att slita ut varken kropp eller lust?
Hoppar ni samma höjder, eller lägre vissa gånger?
Hur mycket och snabbt vågar ni höja dvs introducera nya/högre höjder?
:bump:

Jag löshoppar en g/v i ca 7-8 v. I samband med sadeltämjning, longering, tömkötnint etc, Ökar svårighetsgraden något varje gång, men är MKT noga med att aldrig hoppa för högt innan hästen har fått självförtroende för hinder och systemet i löshoppning. sen får dom vila 6-8v för att smälta inlärningen av allting, sedan fortsätter träningen för att befästa allting dom bekantat sig med under tidigare 2 månader. träningen fortskrider fram till 3-års testet, med kortare viloperioder när dom arbetat 6-8v.

Vad bra att någon tar upp det här med utbildningen inför treårstestet! Jag köpte en ettårig ponnyhingst som skall bli barnponny så småningom. Nu har han blivit tvååring och har vuxit otroligt! Jag har inte så mycket tidigare erfarenhet av unghästar, utan får lära mig under tiden och har nog lånat varenda bok som finns på biblioteket om unghästutbildning, uppfödning och hantering!

Jag funderar nog på att lämna iväg honom till en som är van vid själva inridningen, så att det inte blir fel. Men jag tränar själv allt annat som hör till. Först var det sådant till vardags som att stå uppställd duktigt för skötsel, backa undan i boxen när man skall in med maten, ledas till och från hage och på promenad, kolla in olika miljöer som ridbanan t.ex. och tränas vid hand för uppvisning. Nu i höst gäller också att fortsätta att vänjas vid sele/longergjord, sadel och träns, longering och tömkörning.

Jag har ungefär samma upplägg som SeagirlM,men med kortare mellan perioder och så varierar jag löshoppningsviset mellan svenskt o tyskt, ny :idea: som jag ska prova och se om man kan få lite av varje

SeagirlM och dobbis: tack för era svar! Jag hade i planering såhär:
-Löshoppning 1 ggr/månad sedan skall hon lasttränas VARJE dag. Det går inte att stå 2 h när det väl är dags att åka någonstans, det blir en dålig start och resten med den följer bara elände..

Ska alla här visa sina ridprovet också?
Tiden går fort känns det som och det är inte långt kvar (med tanke på hur mycket arbete som ligger framför oss..)

Jag brukar alltid visa på ridprovet om dom är diplom berättigade, ibland har vi ridit även dom som inte är det bara som en liten träningsrunda i en främmande miljö.

Det är bra med lastningsträning, det får bara inte ta 2 timmar att få in dom...

Löshoppning skulle jag göra oftare än 1 g/månad, som jag skrivit tidigare, 1 g/v under sadeltämjningsperioden under 7-8v. sedan kan dom vila lite. Hoppningen är ju ett ganska avgörande moment på 3-års test iaf för hopphästarna.

Tycker också att det är bra allround träning för dressyr hästarna. Dom får träna kondition, koordination, smidighet mm

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 085
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 810
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
67 964
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka