Vad det gäller den så kallade ätstörningen så är jag ganska så övertygad om att jag har en selektiv ätstörning, och som vuxen kan jag faktiskt styra så att jag äter rätter och mål fördelat över dagen som är okej, det var något som framför allt påverkade mig under skoltiden när jag blev "tvingad" att äta det som serverades i matsalen (vilket dessutom väldigt ofta, i alla fall back in the days på 90-talet inte alls var speciellt trevliga rätter). Som följd av det här med matsalen och läraren och dennes kollektiva bestraffning även av mina klasskamrater under skoltiden så tycker jag det är asjobbigt att sitta i en grupp med relativt okända människor och äta, särskilt när dessa personer då lägger sig vad och hur jag äter. Exempelvis är ett livsmedel jag gillar
och som är mättande (och som jag ofta äter hemma) ägg, men de här personerna har mer än en gång kommenterat "hur kan du äta det, ägg luktar prutt", det behövs liksom inte mycket mer för att jag ska sluta ta med mig ägg till jobbet eftersom jag inte gärna drar deras idiotiska kommentarer till mig.
Anledningen att kollegans kebab kom på tal i den andra tråden var för att den personen betedde sig precis så som
@Badger beskrev tidigare, just den personen hackade på mig om allting. Precis allting. Inte bara maten. Den personen har slutat på mitt jobb för över två år sen, så vi behöver inte prata så mycket mer om henne, men hon var fruktansvärt påfrestande så fort hon öppnade munnen. Jag har inte nämnt kebabs nyttighet eller icke-nyttighet i den här tråden, och folk får bada i kebab om de vill det, men de behöver inte lägga sig i mina matvanor om de själva sitter och äter skräpmat (vilket en hämtkebabtallrik från ett hamburgerhak faktiskt är). Jag äter både pizza och McDonalds, jag är inte ofelbar på det sättet själv, men jag har heller aldrig hävdat att den maten är speciellt nyttig.
Jag har aldrig sagt att jag inte kan äta. Jag har sagt att jag tycker att det är jobbigt att äta i den stimmiga miljö som lunchrummet på jobbet faktiskt är, det är en väldigt komprimerad yta där det inte finns möjlighet att sätta sig för sig självt om man inte går ner dit redan vid elva, och jag tycker inte jag står mig hela tiden fram till middagen om jag äter lunch redan vid elva.
Jag inser att vi inte kommer längre här, för du verkar tycka att det finns skäl för dessa viktigpettrar att lägga sig i mitt liv oavsett vad jag skriver. Och eftersom de uppenbart delar din uppfattning förstår jag inte hur det kan vara värre att jag sitter kvar på mitt rum och äter än att jag går ner dit och fortsätter bli påhoppad? Jag har inte det sociala behovet att jag måste umgås med dem på min fritid (lunchrast är faktiskt just det - fritid!), av samma anledning går jag aldrig med på AW eller liknande efter arbetstid heller. En fredagsfika på arbetstid däremot var jag alltid med på före pandemin.