Vad har hunden för halsband?!

Sv: Vad har hunden för halsband?!

Det ser ju fruktansvärt ut. Ett sånt har jag aldrig sett innan. Är det lika fruktansvärt som det er ut att vara. Sticker taggarna alltså rakt in i halsen på hunden?

Rätt använt åmsakar inte stackel fruktansvärd smärta, men naturligtvis gör det ont . Det är nog skonsammare än om man rycker kraftigr i ett kedjestryp tex. MEN vägen dit är lång och stackars de hundar som ska utnyttjas i att bli experimenterade på innan föraren blir "duktig". Tyvärr är redskapet mycket vanligt i slutna skyddshundsgrupper, särskilt inom IPO.

Det är inte en människas rättighet att med hjälp av dessa grova redskap sätta lydnad på en hund när det går lika bra med i huvudsak belöningsinriktad träning. Vi har ingen rätt att utsätta våra hundar för detta för vårat eget höga nöjes skull.

ibland är jag så korkad att klockorna stannar. jag bifogade bara länken i min anmälan. om någon har sparat sidan så får ni gärna skicka den till mig (cillamuffins@hotmail.com) så gör jag en ny anmälan. ju fler som uppmärksammar det, desto bättre antar jag.

**raderat**

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Kan det inte vara så enkelt att hanen är en import då? Att den är fotad i sitt egna hemland? Eller att den på något vis befinner sig där stackel faktiskt är lagligt?

Sen har jag för mig att stackel inte är olagligt men inte enligt SKK's policy. Men det kanske har ändrats?

Enligt djurskyddslagarna är det olagligt!
Går ju att räkna ut rätt enkelt bara av att kika på bilden och tänka lite?!?!:confused:

Jag har tydligen också fått svar på min anmälan på annonsen.. :cool:

"Hej,

Tack för att din anmälan. Blocket.se tillåter ej försäljning utav denna typ av
stackelhalsband. Annonsen avser dock inte försäljning av själva halsbandet och får
således ligga kvar

Med vänliga hälsningar,

Morten - Blocket.se Kundsäkerhetscenter"

"morten" skulle ha en spark i röva. :mad:

*kl*

Nu är annonsen borta i alla fall. Så jag slapp se hur hemskt det var (lät det som i alla fall).
Hoppas att valparna i alla fall kommer till vettiga ägare och får det bra. *håller tummarna*
O vilken vettig ägare köper en oreggad Amstaff?

O vilken vettig ägare köper en oreggad Amstaff?

Med tanke på vilken stad hundarna var utannonserade i, många. Det vimlar av den typen av blandraser här. Bara i mitt kvarter har det ramlat in 4st som man ser frekvent och det är inte överdrivet trevliga personer som håller i kopplen och de har ingen koll på hur man hanterar hund. En av dem såg jag stå och hetsa en 5 månaders valp mot en stor trädgren. Hunden kan inte gå i koppel och bärs runt på som om den vore en trofé men kampa med stora grenar är visst viktigt :mad:

En annan rymmer frekvent från ett par våningar upp och har bla ställt ett stackars tidningsbud mitt i natten. Budet stod lyckligtvis helt stilla och ringde polisen som kom samtidigt som ägarna. Ägarna tyckte inte att de kunde rå för att hunden rymde mellan varven... :mad:

Vilket leder till en annan tråkig nyhet. Går polisanmälan till Polisområde Södra Skåne, vilket den borde göra med tanke på att det var här hundarna var utannonserade så kan jag meddela att det sitter en stackars ensam civilanställd utredare på väldigt få timmar/vecka som har hand om djurärenden från polisens sida och det är inte den lilla högen som ockuperar den personens skrivbord så man ska nog inte räkna med någon raketutryckning - tyvärr :crazy:

*KL*

Kan det inte vara så enkelt att hanen är en import då? Att den är fotad i sitt egna hemland? Eller att den på något vis befinner sig där stackel faktiskt är lagligt?

Sen har jag för mig att stackel inte är olagligt men inte enligt SKK's policy. Men det kanske har ändrats?

Med tanke på att det är blandraser är det knappast troligt, båda hundarna finns att se i hemmet. Men skulle det vara så att ägaren försöker köra den valsen (att bilden är tagen utomlands) så får man ju hoppas att hunden är rabiesvaccinerad (och då skulle jag bli riktigt förvånad! Det är både dyrt och krångligt och garanterat inte något en sån här hemmaavlare gör) annars är den ju här olagligt iaf...

Angående stackel kan du titta på mitt tidigare inlägg i tråden där jag länkade till lagen. Sedan 2008 är det olagligt i Sverige med stackel, inte att inneha men att använda.

"morten" skulle ha en spark i röva. :mad:[/QUOTE skrev:
Ja han verkan ha svårt att bestämma sig angående den annonsen:rofl:.
Hur som så blir jag glad när människor reagerar och agerar så att saker kommer till skott så många :bow::bow::bow: till er. Är så ledsamt med dessa "tuffa" raser som ska hamna i fel händer.

KL

Jag vill också ge en eloge till er som har tagit ställning och aktivt gjort anmälningar för att få bort annonsen / få verkan!

Bra jobbat! :bow::bow:

Bara en allmän fundering, undrar om det bara finns en stackars kille som kollar blocket-annonserna eller om alla har 'kodnamn' Morten? Har anmält annonser förr och det är alltid Morten som svarar.

Vissa annonser kan göra en mörkrädd nästan. Och väldigt många gör en väldigt ledsen. Läste någon som skulle omplacera sin Amstaff-korsning (hane, ca 1 år ja) som skrev typ: Jättesnäll hund, vill han får ett bra hem. Måste bort genast, kom och hämta honom 4.500 kronor.
Stackars hund. Undrar hur det gick för honom, var i början på december jag såg den.

Finns massor av sådana annonser alltid. För något år sedan var det någon som ville sälja en 10-årig tax "pga ändrade familjeförhållanden". Vet att jag reagerade starkt på att omplacera en så gammal hund som var lite skröplig och tänkte att avlivning hade varit bättre för hunden. :cry:

Men Morten kan väl ändra sig? Först svarar han till någon att det är ok, men sedan när anmälningarna ramlar in och blir fler så kommer han underfund med att han måste göra någonting åt saken då många reagerar.

Nu lånar jag tråden lite,och jag hoppas att det inte gör något,då ber jag om ursäkt!

Jag brukar sitta på Blocket och kolla lite på hundannonser,och jag ser ofta ofta ofta annonser från samma person(men med olika namn),ser det när man trycker på "visa var"(kartbeskrivningen).

Misstänker att det är en valpfabrik på blandisar,ja det rör sig om blandisar!

Finns det något man kan göra?
Vet att flertalet gånger så har personen haft många annonser samtidigt på olika kullar,så man kan ju undra hur många hundar det finns där mellan varven..
Så det rör sig inte om en kull var 6e månad,utan det är kullar med olika tikar precis hela tiden..dom paras säkert om vid nästa löp!

Movi: Garanterat något för länstyrelsen det också! Och skatteverket... Men först och främst är det väl inte fel om någon åker dit och kollar hur hundarna mår osv. sen är det mest "bonus" om skatteverket och gör något åt saken för då är det kanske inte så roligt att starta om på ny kula (som så ofta händer).

För övrigt fick jag precis ett mail från blocket som kan vara intressant för alla som polisanmält. De verkar ha gjort en helomvänning och jag tror verkligen att det är pga alla som reagerat :bow: Att en gör en anmälan kan man väl vifta bort men när mail efter mail om samma sak trillar in går det inte att se mellan fingrarna längre.

Jag skrev ett rätt argt mail tillbaka när jag fick mitt svar igår om hur deras policy kan tillåta kriminella handlingar på bild så länge det inte är vad som säljs. Sen skrev jag att flera har polisanmält, inte bara jag. Nu fick jag alltså ett nytt svar där de gärna tar diarienumret på polisanmälan för att komplettera uppgifterna hos polisen :eek: :banana: Så alla ni som gjort anmälan, skicka diarienumret till blocket så har de sparat alla uppgifter som behövs!

Men ey, vad hetsar du upp dig över?

Jag har inte på något vis sagt att hunden har det av en bra anledning. Jag bara spekulerar. Vem vet om hanen ägs av en kompis som bor utomlands? Hundarna kanske parades under en semester. Vad vet vi egentligen? Det kanske är en gammal bild ifrån tiden då stackel inte var olagligt?

Kan vem som helst se? Det var inte direkt längesen det faktiskt VAR lagligt. Så du kan försöka mästra någon annan. För att vara extra tydlig, 1/5 2008 blev stacklet olagligt.

Enligt djurskyddslagarna är det olagligt!
Går ju att räkna ut rätt enkelt bara av att kika på bilden och tänka lite?!?!:confused:

Liknande trådar

Övr. Hund Stötte på detta med att man kan läsa hundens känslotillstånd baserat på om svansen går till höger eller vänster. Det finns dock en sak...
Svar
4
· Visningar
479
Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 492
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 748
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 371
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka