Vad har hänt med Metacam-debatten

U

Ultima

Har precis fått recept på Metacam åt min isis. Någon som vet vad som har hänt sedan förra årets larm? Det skulle ju startas någon studie - någon som vet något vetenskapligt nytt?
(Jag har redan läst alla hemska rapporter om döda och sjuka hästar, men enligt min vet är det inte mer som händer med Metacam än med butta, så alla enstaka fallrapporter vill jag helst inte höra:o)

Sv: Vad har hänt med Metacam-debatten

Biverkningar finns ju på de flesta medikamenterna, men överhuvudtaget så gäller det inte enbart metacam utan även övriga som finadyn, butta osv. Kruxet är ju att om man står i en position där något av detta behövs, så har man till synes inte mycket att välja på. Jag skulle hålla koll på hästen under kuren, och håller det sig till mindre störningar i magen vilket är den största och vanligaste bieffekten så är det inte problem. Men får hästen sprut diarré, blir låg och vägrar äta så kontakta klinik/veterinär på en gång.

Instämmer helt med Bojs kloka ord, och kan tillägga att en studie och ev artikel är på väg :angel:

Låter himla bra det, är ju en intressant studie att få information om! :)

Till TS, även jag instämmer med Boj. Hade jag haft hästen på lösdrift hade jag nog valt att stalla in under behandlingsperioden, för att kunna ha koll på avföring och så. Min häst fick Metacam en period för två år sen, och hon gick igenom kuren helt utan problem i alla fall. Och vet många andra islandshästar som gjort det också. Så bara man är uppmärksam ska man förhoppningsvis kunna upptäcka eventuella problem i tid.

Efter vad jag har hört så är det inget speciellt med Metacam och just islandshästar, utan bara att en del hästar drabbas av biverkningarna, och att detta råkade vara just en känd islandshäst var bara en slump.
Jag vet flera islandshästar som fått Metacam utan problem.

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 941
Senast: Mkb
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej alla, jag är nyreggad här på forumet men har följt diskussionerna här på forumet av och till sedan det startades. Tack för alla tips...
Svar
1
· Visningar
908
Senast: Aifos
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka