Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Åtta grader ute, tio i stallet. Ska regna och blåsa hela natten så runt 6-8+

Hästarna inne
Valack 12år helklippt har 300g JW täcke
Sto 16år helklippt har 400g kingsland
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Verkar hålla sig runt 10, blåsigt runt 10 m/s, växlande molnighet och några skurar per dag.

Spårklippt hårboll har Rambo Original 0 g, 100 g liner och Rambo Original hals 0 g. Naken inne.

Surbollen har börjat stå utanför vindskjulet fastän det regnar men nu är han överlistad, haha :-D

Utan täcke är han helvild och kastar sig runt i boxen och rullar o gräver i bädden för är man blöt så kliiiar det tydligen helt fruktansvärt :-P samma fast lite lugnare beteende med wugtäcket, alltså inte helt utan rull o gräv. Även om man vaktar honom. Vilket är lite störigt spec när man mockar dagen efter.

Men nu med ovanstående täckning så var bara typ 1 dm bakom öronen torrt och då nöjde han sig (efter att käkat en del hösilage, han kastar sig runt innan han ens skickat rent krubban vanligtvis) med att lite irriterat klia halsen på stolpen och sedan var det bra. :-D
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Bor i norrland. Här har varit minusgrader, men senaste dagarna plusgrader. Nu håller det på att frysa till igen.

Står på anläggning, rids i ridhus.

Vi har två hästar:
Häst 1: irländare, konvalescent dvs vilar, ej klippt än, rejäl vinterpäls. Ofodrat regntäcke eller regntäcke med fleecefodring.
häst 2: Hbl, oklippt men lite päls. Fint väder och sol har han ofodrat regntäcke. Sämre väder ett 100g täcke.

Funkar jättebra. :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Blåsigt och regnskurar, typ 11-12+

Eftersom hästen är så förbaskat ilsken frångick jag mina principer och la på typ 250g idag efter ridturen. Stalltäcke på ca 150g och sen 100g halvhalstäcke ovanpå det (har inget tjockare halvhalstäcke, därav dubbla tunnare). Pålle är oklippt och har egentligen ganska nyss gått från ofodrat till 100gtäcke men som sagt, dels är han jäkligt sur just nu (och då brukar han antingen vara frusen eller hungrig) och dels har han börjat bli en skröplig äldre herre så nu testar vi tjockare täcke för att se om det kan hjälpa upp humöret.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Nu har mina hästar fått börja ha 200g på sig, regnar mest varje dag och ca 8 grader för det mesta, natt i kallstall har de samma täcken på sig, står utan inne och "luftar" ibland.

Har en halvklippt ponny, en oklippt ponny som lätt blir stel i ryggen och ett oklippt halvblod (mest fullblod, tunn tät päls). Alla känns lagom svala och torra under täckena :) Inga halstäcken om det inte är skyfall hela dagen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Blåsigt och regnskurar, typ 11-12+

Eftersom hästen är så förbaskat ilsken frångick jag mina principer och la på typ 250g idag efter ridturen. Stalltäcke på ca 150g och sen 100g halvhalstäcke ovanpå det (har inget tjockare halvhalstäcke, därav dubbla tunnare). Pålle är oklippt och har egentligen ganska nyss gått från ofodrat till 100gtäcke men som sagt, dels är han jäkligt sur just nu (och då brukar han antingen vara frusen eller hungrig) och dels har han börjat bli en skröplig äldre herre så nu testar vi tjockare täcke för att se om det kan hjälpa upp humöret.
Hästen fortfarande täckad med sina dubbla täcken. Betydligt mindre arg så jag förmodar att han är nöjd :)

Vädret är klassiskt skånsk höstrusk med regn, blåst och allmänt fuktigt...
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här är det höstrusket som håller greppet. Mellan 5-10 grader ute. Blåsigt och regnskurar.

Ute hade de:
Sto 16år i oskyddad hage har Rambo supreme 420g med hals 150g (?)
Valack 12år i rast/gräshage har Amigo bravo 400g med hals 200g(?)

Inne i kallstall där vi idag satte i hälften av fönstren runt 8-11+
Sto 16år har Amigo Insulator 300g
Valack 12år har JW stalltäcke 300g

Båda är helklippta. Stoet har fått lite utväxt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

JAG BLIR GALEN

Först läcker Wuget lite. Idag var både halsen och yttertäcket Rambo Original pisseblött och det hade gått igenom linern i sömmarna. Vad ska jag ta på hästen i morgon 04.30?

Tre olika batchnr varav det första inte tillhör den kassa batchen iaf. De två idag mailade jag nyss om.

Hade djuret bara passat i Shires hade jag köpt ett direkt i morgon med helhals, men jag tvekar på passformen och den är ännu mer prio.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

4° och mulet med risk för regn senare idag. Halvklippt kallblod går med 100g regntäcke fortsättningsvis. :) Naken inne, eller Bucas Celtic light om han är svettig efter ridning.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Molnigt, ca 10-12 + och lätt duggregn.

Hästen har ett ofodrat regntäcke och är oklippt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*Uppdaterar*

För tillfället, och från igår...har jag en häst på boxvila. Detta då han (HUR KAN EN HÄST BARA LYCKAS?) fastnat i kantbandet vid bogvecket med vänster bakben (brodden). Resultatet blev...Sensträckning/övertänjning/inflammation = elak smärta = metacam och boxvila...Donnan är sällskap så även hon står inne så han håller sig lugn. Nu är det inga täcken på...och frågan är om jag törs ta på honom nåt överhuvudtaget igen? Tyckte ju att det var nog med att han bet sönder täckena, nu riskerar han sig själv också...tur dom är oklippta:meh:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Här är det väldigt varierande temperaturer. Somliga dagar går det ner mot 0grader. Men idag är det ca 7 grader och kommer då och då regn. Tvekade länge med att lägga på tjockare täcke men eftersom min äldsta ponny börjar sätta rejäl päls så får dom nu ha HW's mediumtäcken. Det är ju jobbigt när pälsen blir blöt av svett och man måste vänta en evighet innan den blir torr. Får se hur de känns idag. Har inget mellanting mellan regntäckena och de här.

C-ponny 12år ej klippt: Amigo 200gr
D-ponny 18år ej klippt: Amigo 200gr
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här är det 2+ och tråkigt väder. Grått och regn till och från. Ibland blåsigt också.

Hästarna inne i kallstall 7+
Helklippt valack med viss utväxt. Dressyrhäst MA. Har JW 300g stalltäcke.
Helklippt sto med utväxt så det ser ut som en kort vinterpäls. Dressyrhäst S. Har kingsland 400g stalltäcke.

Imorgon ute får de:
Valacken Amigo bravo 400g med hals (känns som 300g)
Stoet Rambo supreme 420g med hals
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här är det 2+ och tråkigt väder. Grått och regn till och från. Ibland blåsigt också.

Hästarna inne i kallstall 7+
Helklippt valack med viss utväxt. Dressyrhäst MA. Har JW 300g stalltäcke.
Helklippt sto med utväxt så det ser ut som en kort vinterpäls. Dressyrhäst S. Har kingsland 400g stalltäcke.

Imorgon ute får de:
Valacken Amigo bravo 400g med hals (känns som 300g)
Stoet Rambo supreme 420g med hals

Måste bara fråga... om dina hästar har 400 grams täcken nu när det är plusgrader vad har de då när det är 10-15 minus?
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Spårklippt valack med ponnypäls provar 100 g stalltäcke från Shires. Kallstall +5 vid intag nyss.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*
Oklippt & går på lösdrift, 5-6 grader & regn; fleecetäcke + ofodrat regntäcke
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Ute
Rambo Original 0 gr + liner 100 gr + hals 0 gr. Ute ca +8 grader.

Inne
Stalltäcke ca 150-200 gr. Är eg lite för varmt för det, men han klarar sig. Har inget tunnare.

Byter till stalltäcke endast för att personalen inte vill vika upp halsen på morgonen vid utsläpp. Så då betalar jag extra och då får de jädrar i mig byta täcke helt istället :devil:. För det är bara halsen jag vill komma ifrån egentligen, vill inte att den ska vara på inne i stallet.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Strax över nollan.

Häst 1 (äldre korsförlamningshäst) - 400g Amigo med hals
Häst 2 (fbl) - Rhino Wug 370g
Häst 3 (fbl) - Rambo Wug 370g
Häst 4 (fbl, väldigt tunn fn) - Shires 400g
Häst 5 (shettis) - Fleecefodrat regntäcke
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Ponny med björnpäls, spårklippt går utan täcke i soligt, ganska vindstilla väder runt 0 grader. Eventuellt får han på sig ett 100 grams-täcke efter jag har ridit om han blir svettig och varm.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 256
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0. Löven blir gula på träden...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 702
Senast: Elisha
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 993
Senast: Korven
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 702
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp