Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Kbl:et är numera helklippt. Fick idag 200g amigo med halsdel på sig, vi hade några plusgrader och regn. Inne har han Bucas celtic light.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Den har Amigo bravo 350 (??) gr på seg nu, godt brukt täcke så troligen ikke 350 gr lenger.

Vbl vallak med kort pels, vi fikk snø i dag :) og gradene er rundt null.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Nu kanske ni bara läser de oklippta men vad tror du själv isolerar bäst? Tjock islänningpäls eller 400g täcke? Är inte så konstigt att lurviga hästar (även om det bara är rumpan) behöver mycket mindre täcke än en helklippt eller en med tunn och kort päls?

Fast det var likadant förra året när lillhäst var helklippt. Hon fick 300 g när det var -15 eller så.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här slog det om under natten till idag. Var -3 vid utsläppet så
Valack 12år helklippt fick 200g HW liner + Amigo Bravo 400g med hals,
Sto 16år kort vinterpäls fick Rambo Supreme 420g med hals.

Under dagen har det inte gått över nollan och i natt ska det bli 5cm snö. I stallet var det 4+, isolerat kallstall med några öppna fönster och öppen dörr.
Valacken har Amigo Insulator super heavy 550g
Stoet har Kingsland stalltäcke 400g

Imorgon ute får de troligtvis samma som idag.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

+ 1 regn och mycket lite blåst under kvällen.

100 g liner och ofodrat Rambo Supreme med ofodrad hals. Gick ute o betade när jag kom hem vid 22 glad, nöjd och lagom varm. Lyckligt häst :love:

Nu inne med 100 g stalltäcke från Copperfield.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

klippt äldre häst 300 g med hals ute o 150 inne. +10
Den andra oklippt är utan både inne o ute, men 100g regntäcke vid regn eller nära +-0 eller motsvarande= blåsigt..
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Nu slog det om från runt 3-8 plusgrader till runt nollan och någon minusgrad på natten. Hästen har precis blivit diagnosticerad med en låsning i ryggen så jag vågar inte riskera att han blir kall över ryggen just nu. Har bytt ut det tunna stalltäcket i bomull till ett 150 g stalltäcke, fortfarande ofodrat regntäcke över.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Tack ni som svarat på min fråga, jag uppskattar alla trevliga svar :bow: Var rädd att ni skulle bli aggressiva ;)

Idag visade min ponny att han tyckte det var vidrigt väder, det är runt 0 och snö. Han fick därför på sig sitt fleecefodrade täcke idag, tycker inte riktigt det är dags för tjockare och det sitter högre i halsen, vilket jag föredrar när det är (blöt) nederbörd.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Några få plusgrader dagtid nu och någon minusgrad nattetid ute just nu. Står i kallstall och har 200-250 gram med hals på sig dygnet runt. Helklippt häst.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Bytte faktiskt från 100 gr liner i förrgår till 200 gr liner + Rambo Original 0 gr.
Graderna och sjunkit från runt 10 + och ligger nu på ca 1-7 grader +. Men det är riktigt ruggigt!

Inne i stallet har han ca 180 gr.

Tänkte att det är hög tid att lägga på lite tjockare, så han även hinner utnyttja både 300 gr och 400 gr :p. Och här i södra Sverige är det ovanligt att det blir kallare än -10 grader. I så fall bara någon dag.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl
Idag har fuxen ett protector med halvhals 200g, och skimmlen har ett vanligt protector med 150g.

Båda är oklippta men fuxen är frusen med känslig rygg. Är regnigt, ruggigt och runt 3- 4grader.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

+1 grad idag.
Min polla har Hansbo innetäcke 200 gr + Ofodrat Mark Todd över det, hon är oklippt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Mecklenburgersto, helklippt och under igångsättning efter ett schema av vet.
Hon bor ute på lösdrift men har givetvis en halmad ligghall som skydd :)

300g halvhalstäcke, runt 0:an och det har börjat snöa lite.

Detta kommer hon att ha tills det blir runt -10 någonstans där, då åker 500g med helhals på! Hos oss kommer det med all säkerhet att bli MINST -20 om inte -30 så JA, 500g är nödvändigt på en klippt häst! ;):D
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Runt nollan här. Ca 5cm snö. Ska bli ganska lugnt väder idag men inte varmare.
Båda ska gå ut.
Sto oklippt får Rambo supreme 420g
Val helklippt får amigo bravo 400g + 200g liner
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Här ska det vara neråt -5 och klart väder hela dagen. Ponnyn som alldeles strax ska gå ut får på sig ett tunnare täcke, gissar på att det är ca 100 gram.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Vill oxå ha snö!!! Pålle har ju fyrdubbat och snösulor nu ju :-D

Några plus, knappt någon vind. Båda hästarna har 100 g dygnet runt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL
Inne i stall nå, kaldstall som varmes opp av hestene.
Snøstorm og 0 grader ute, mkt vind.

Har et Horse Power stalltäcke med hel hals 300 gr (også i halsen) (svart med rosa kanter) på seg nå :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Nollan till ca -8

Båda med minimal täckesklippning, islandsston fem och tolv år gamla:
Femåringen: Thermotäcke 150 och ofodrat regntäcke på.
Tolvåringen: Funktionstäcke +magplatta och fleecefodrat regntäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Någon minus. Hästarna inne 4+
Stoet har kingsland 400g
Valacken har Amigo 550g
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här har vi haft runt 0:an hela dan mestadels minus.

Jag har bara min 22 åriga ponny hemma så halvblodet har jag ingen aning om vad han går med för täcke.
Ponnyn är iaf oklippt idag men ska ta och halvklippa henne i morgon hade jag tänkt. På sig har hon ett 150-200grams weatherbeta.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 256
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0. Löven blir gula på träden...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 702
Senast: Elisha
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 994
Senast: Korven
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 702
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp