Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Vi har ju diskuterat denna frågan 400ggr så går nog inte att lägga till så mycket. Men ja, jag har svårt att förstå att 600-700gram plötsligt är normalt när 300gram dög fint för nåt år sen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Lite molnigt men ändå fint väder, rätt vindstilla. Är ca 6 minus på morgonen och går upp mot 5 plus på dagen.
Hästen är inne på nätterna, fleecefodrat regntäcke och oklippt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Är det på allvar att folk täckar så mycket som 600-700g? :crazy: Herregud. Det är inte som att vi har -30 och snöstormar här i Sverige. Jösses. Folk borde verkligen lära sig mer om hur det funkar med hästar och deras temperaturreglering och att deras komfortzon är så mycket större än våran som bara handrar om ett par grader.
Hästar är inte människor.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Jag har för mig att jag täckade med 700-800 g en vinter. Men det var ett helklippt fullblod utan hull som var allvarligt skadad och bara fick stå helt stilla i en liten sjukruta. Samtidigt som det var den vintern när vi hade ca -20 till -25 stadigt i nästan två veckor i sträck. Vilket inte är vanligt så långt ner i landet som jag bodde då. Men annars vette tusan när det skulle behövas..?

I alla fall, vi har fortsatt runt nollan till -3 och hästen står i kallstall på nätterna. Samma täcken dygnet runt. Han är oklippt men har tunn päls, har ett 100 g stalltäcke med ett ofodrat regntäcke över.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*KL*

Gått från att vara -7 till +7 på mindre än ett dygn, konstiga väder! Regnar, så nu går min helklippta med rhino wug 200g med ofodrad hals.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Ett utdrag från ett varmt november:

Inne just nu -4 grader
550 gram Amigo
ute Amigo ofodrat regntäcke med 150 g hals på över
Runt nollan här. Ca 5cm snö. Ska bli ganska lugnt väder idag men inte varmare.
Båda ska gå ut.
Sto oklippt får Rambo supreme 420g
Val helklippt får amigo bravo 400g + 200g liner

+4
Stoet har kingsland 400g
Valacken har Amigo 550g

Nu har han mao en ny garderob och jag kommer inte tycka det känns ett dugg konstigt om han behöver 400 g liner under sitt 420 g täcke och dubbla fodrade halsar

Strax över nollan.

Häst 1 (äldre korsförlamningshäst) - 400g Amigo med hals
Häst 2 (fbl) - Rhino Wug 370g
Häst 3 (fbl) - Rambo Wug 370g
Häst 4 (fbl, väldigt tunn fn) - Shires 400g
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Ja tänk vad synd det är om alla hästar som blir väl omhändertagna. Bättre om de haft så lite täcken att de ändå inte gjort någon nytta och hästarna fått lägga energin man kunnat träna och bygga muskler av, till att sätta päls och hålla värmen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

? Va ???
Inlägget känns otroligt konstigt ? Extremt märkligt .

Jag lovar att inga hästar i just täckestråden ( för det är just det den är ) far illa eller fryser av för lite täcken .
Håller med några andra dock - 700-800 gram är helt absurt i sig på en frisk normal icke sjuk häst .
Oavsett vad man vill hävda att ens häst är bäst omhändertagen jmf med andras . Kom igen ? Blir ju bara ett slags mothuggsargument för egna sakens skull utan övrig logik eller realitet öht .
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

? Va ???
Inlägget känns otroligt konstigt ? Extremt märkligt .

Jag lovar att inga hästar i just täckestråden ( för det är just det den är ) far illa eller fryser av för lite täcken .
Håller med några andra dock - 700-800 gram är helt absurt i sig på en frisk normal icke sjuk häst .
Oavsett vad man vill hävda att ens häst är bäst omhändertagen jmf med andras . Kom igen ? Blir ju bara ett slags mothuggsargument för egna sakens skull utan övrig logik eller realitet öht .

Märkligt att man inte läser inläggen ordentligt om man är ute efter att få reda på något istället för att bara spy galla.

Ett av exemplen ovan är på en häst som tydligt visade att den inte trivdes. Stod och huttrade och gick inte ur vindskyddet. Matte skaffade mer täcke och hästen blev normal. Alla år innan plus nu har den sin "vanliga" täckning där regntäcken funkar nu när det varit 0-5+. Trodde i ärlighetens namn att de flesta fattade då att man anpassar sig efter hästen. Inte täckar för skojs skull.

Du själv till exempel brukar bara täckesklippa. Konstigt att din häst kan ha mindre täcke än många andra, nej just det.

Man får gärna kritisera och vilja diskutera mycket täcken men gör då det. Använd inte en diskuterings retorik när det ändå bara handlar om att döma ut och idiotförklara.

Förstår man inte hur en helklippt häst i en blåsig hage i minusgrader kan behöva 600g kanske det är ide att ta reda på varför istället för att spy galla.

Dessutom är det verkligen märkligt att svenska hästar skulle vara de i Europa som behöver minst täcke med tanke på att vi har kallare väder än större delen av Europa.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Seriöst?

Svara gärna på motiveringen du givit om att hästar springer i hagen om de är kalla ?

Din " vetskap " om hur jag klipper mina hästar blir fånigt i sammanhanget . Du vet ju inte ngt öht hur mina hästar inkl inackar osv klipps?
Än minde blir det öht relevant i sammanhanget som argument för din del ?

Skippar öht att adressera övriga påståenden från dig att spy galla .
Gör jag inte öht och det framgår också .
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Båda mina går med 100g halvhals ute. Ännu oklippt halvblod och en tvåårig halvblodskorsning. Fleecetäcken och ryggvärmare inne, kallstall.
Runt nollan här, några minus på natten.

Tvååringen kommer säkert kunna gå med samma täcke hela vintern, han har päls men blir kall och frusen så fort det regnar eller han har rullat sig, och då värmer det täcket bäst.

Halvblodet kommer halvklippas och så får vi se hur kallt det blir. Förra vintern gick hon med 300g helhals + ryggvärmare och då helklippt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Min häst är inklippt mitt i och Q har redan förklarat bra. Uppenbarligen kan man inte ens som rätt täckesantigalen (syftar på mig själv nu, tyckte allt över 200 var snudd på sjukligt) stirra sig blind på antal gram bara sådär. Eller tycker du man ska låta hästen med 300 g helhalstäcke, minimal utväxt klippning, fritt med mat (åt 75 % mer energi än normalt och blev ändå smalare) stå och skaka i vindskyddet ätandes hela dagen?

Ett enkel svar på den frågan gärna tack :-)

Jag tror dock förra vintern berodde dels på flytt (nytt klimat, fuktigt o blåsigt) och ännu mer på att hästen var väldigt oharmonisk och "uppryckt med rötterna" efter flytten. Nu har han hittills med en ny kär kompis klarat sig bra och varit helt obekymrad om vädret med 100 g. Nu känner jag igen honom! Ska bli intressant att se hur han funkar när det blir kallare i år.

Båda hästarna har 100 g dygnet runt. Stoet har halvhals o min ofodrat hals vid risk för nederbörd eftersom det regnar in i bogen annars (och han är helt sjukt störig om han kommer in blöt :-o).
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Seriöst?

Svara gärna på motiveringen du givit om att hästar springer i hagen om de är kalla ?

Din " vetskap " om hur jag klipper mina hästar blir fånigt i sammanhanget . Du vet ju inte ngt öht hur mina hästar inkl inackar osv klipps?
Än minde blir det öht relevant i sammanhanget som argument för din del ?

Skippar öht att adressera övriga påståenden från dig att spy galla .
Gör jag inte öht och det framgår också .
Du kanske skulle kolla vem jag svarat innan du angriper mig och spelar martyr. Det inlägg du blev så upprörd över hade jag svarat Pontevecchio, inte dig.

Jag har ingen vetenskap om hur du sköter din hästar. Varför skulle jag ha det? Men du har själv tidigare år skrivit att du inte helklippt alltså kan din häst ha mindre täcke. Det säger ju sig självt. Ska jag plocka fram ett av dina tidigare inlägg?

Angående det jag skrev om täcken och spring i hagen så finns det varje år de som skriver att de har mindre täcke för att deras hästar ska kunna busa i hagen utan att bli för varm. Att andra resonerar så gjorde att jag skev att jag resonerar inte så. Inget att bli upprörd för.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Jag tror dock förra vintern berodde dels på flytt (nytt klimat, fuktigt o blåsigt) och ännu mer på att hästen var väldigt oharmonisk och "uppryckt med rötterna" efter flytten. Nu har han hittills med en ny kär kompis klarat sig bra och varit helt obekymrad om vädret med 100 g. Nu känner jag igen honom! Ska bli intressant att se hur han funkar när det blir kallare i år.
Tror du är inne på något där. Byter hästen miljö så blir de mer sårbara.
Men detta talar bara ännu mer för att man ska anpassa sig till individen. Inte stirra sig blind på gram.

Vad skönt för dig om han nu "är som du är van vid". Det är så jobbigt när man inte vet om det är lagom. :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Här är det någon plusgrad och väldigt blåsigt. Nyklippta ponnyn har på sig ett tunt fodrat regntäcke, men nu har jag lite dåligt samvete och vill nästan åka ut till stallet bara för att byta täcke på honom... Trodde inte det skulle bli såhär kallt idag :crazy:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Jag tycker det är galenskap och okunnigt ja. Det står jag för.

Min häst fryser av bara ett täcke, hon behöver dubbla. Men INTE 300 gram till!
150+50 gram funkar bättre än ett enkelt 200grams. Varför dubbla? rätt enkelt, det är precis som på oss människor luften emellan som värmer. Dubbla dunjackor är inte mycket effektivare än tre tunna lager.
Ett stort täcke som det blåser in under blir självklart kallt.

Sen kan man fråga sig om en häst som fryser så pass ska vara helklippt?

Quigley, min erfarenhet är tvärtom. Många övertäckar sina hästar "för de står still i hagen då". Tacka fan för det när ett skrittsteg innebär att man kokar?

Och nej, jag tror inte att hästarna 2008 led för de bara hade 300-400 gram vid minusgrader. Och nu är det ju knappt minusgrader för de flesta, i exemplet jag la in var +grader övervägande.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Och för mig är det helt obegripligt hur man i ena meningen inte kan förstå för att i nästa hävda att ens egen måste ha dubbla. Dubbelmoral. Allt jag inte förstår eller har erfarenhet av är automatiskt fel. Fin logik där.

Ja, är det tävlingshästar som tränas så de helklipps. Återigen en konstig dubbelmoral. Hur kan tjock vinterpäls på rygg och rumpa + 50g + 150g vara bättre för hästen än 400g och helklippt? Nu har säkert aldrig just du hävdat det men någon har hävdat att en vinterpäls är ungefär som 300-400g. Och om det stämmer, hur blir 300g + 50g + 150g värre än päls motsvarande 300g med 50g + 150g?

Sen är det ett evigt tjat (kanske inte från dig) om att hästen kan ha samma täcke i 20 graders skillnad. Det innebär att kan din nu ha 50g + 150g så kan den det i 15+ också.

Sen förstår inte jag problemet med att min helrakade tävlingshäst har 550g i 3+ När den står still i boxen med öppna fönster. Är den inte för varm så är den inte för varmt täckad. Oavsett om en annan häst hade svettats med samma täckning.

Angående spring i hagen vet väl alla att överhettade hästar blir passiva men då pratar vi om en annan typ av brist i hästhållningen. Återigen min som har 400g med hals både skuttar och galopperar i hagen utan att svettas under. Eftersom han är helklippt. Har aldrig täckat för att de ska stå still men de ska inte behöva röra sig för att hålla värmen. Även om rörelsen innebär att de då står still och skakar.

Hur kan du tycka att hästar som skakar, går ner i vikt eller sätter nödpäls är för varmt täckade? Om hästen fryser så fryser den inte mindre för man låter den frysa. Mycket märkligt resonemang när man samtidigt hävdar att sin egen måste ha två.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KLNär hästar fryser står de still med rumpan mot vinden för att spara energi.
De springer inte utan sparar energi- kurar som vi också skulle göra eller alla vilda djur som söker skydd.
Våra hästar kan sällan det.
Nu tror jag inte att folk sätter på täcken så hästarna svettas.
Någon enstaka gång i enstaka fall- miss i planeringen/ väderomslag.

Sen innebär 2 täcken mer som klämmer åt främst runt bringan om man inte har liners. 2 täcken på en häst som har pälsen kvar?
Jag fattar inte.. dubbelmoralen. Det finns 100000 sätt att beskriva "god" hästhållning" på o alla anser att de är bäst:D

Idag med Kuling har mina 200 g, men fick nog när solen försvann o gick in.

Hästar med lösdriftshall har det många gånger bättre än hästar som ställs ute i ett blåshål utan skydd. Efter x antal timmar funkar inte ett täcke- kyl/ vindfaktorn. Det är flera faktorer som ska räknas in o givetvis vilken individ det gäller. Vindskydd gör en stor skillnad.

Även om jag kan TYCKA att Q täckar sina mkt, så finns det kanske grund för det. Jag lägger inte in mina egna värderingar i det.
Hon verkar att ha koll.

20 graders"regeln" är lika missvisande som att hästar inte "känner" hunger o mättnad.
Vår magsäck är konstruerad på samma vis. magsäcken i sig har ingen "känsel", men andra mekanismer gör jobbet.

Huu nu blev jag OT igen:o
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Idag blåser det rejält ca 5-8 plus.
100gram inne + 100 gram halvhals.
häst i full träning
Oklippt men tunn vinterpäls
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 256
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0. Löven blir gula på träden...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 702
Senast: Elisha
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 994
Senast: Korven
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 702
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp