Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Även om jag kan TYCKA att Q täckar sina mkt, så finns det kanske grund för det. Jag lägger inte in mina egna värderingar i det.
Hon verkar att ha koll

Huu nu blev jag OT igen:o
Jag tycker nog inte det blev så OT. Håller med om det du skriver. Min formulering om att jag inte täckar för att de ska busa var fel. Självklart så har du och macken rätt. Hästar som fryser står still. De springer inte. Men jag refererade till de som resonerar så. Även om det är fel.

Sen håller jag med dig igen. Mina har extremt mycket täcke. De borde inte behöva det om man jämför med vanliga svenska hästar. Men som du skrev, jag vet varför jag gör det.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Nej jag håller inte med forskningen om att man kan ha samma täcke i +-20 grader. Inte heller att tävlinghästar ska ha mindre gram.

Min häst har ingen päls så nej jag kommer inte upp i att pälsen värmer värre än ett innetäcke. Jag har en frusen, kortpälsad, tunnhudad, svårfödd häst så hon går ofta med 3-400 gram och det behövs.

Men 700? never.

Har du bra täcken gör två ingen skillnad för bog osv.
Däremot gör det massor för isoleringen.
I det fallet vi diskuterade var det dessutom 2 lager som pratades om.
Jag menar att om man lägger till ett andra lager kan man lägga på ett tunt, ett till tjockt behövs inte. Det är det andra lagret som värmer, inte antal gram.

En häst som skakar är såklart inte för varmt täckad. Men klarar hästen inte att vara helrakad tycker jag inte man ska helraka en häst!

Jag har träffat på ett antal övertäckade hästar. Hästar som släpar runt varma täcken och inte rör sig för att inte överhettas.

Och fortfarande, dög det med 3-400gram 2008 tror jag det gör det idag med.
jag tror inte att hästarna led då. Jag tror det är ett jävligt skickligt marknadsföringstrick av HW att börja sälja inte bara 100,200 och 300grams täcken utan att utöka med 25 varianter till. De skrattar hela vägen till banken.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Hmm. gamla täckens vadd packas ihop värmer därmed inte lika mkt.
Kanske har Q gamla täcken?
Vad vet jag?

Jag har större bekymmer än att bry mig om vad andra täcker sina med, men visst i ditt grannstall kan hästar stå med supremetäcken i Maj i 20 o sol.
DET har jag reagerat på, men jag har aldrig frågat om orsaken. Kanske har det funnits en.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Nu är jag inte kvar i de krokarna men jag kan gissa vart du menar.
Och nej, jag kan inte se nån anledning till en sån täckning öht.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Ca 4 plus till ett par minus (morgon/kväll) ute, typ 10+ i stallet.
Oklippta varmblodet har just idag 420g ute pga. extremt starka vindar, 150g inne.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Halvt kl
Alltså det där med värme/gradspann har väl folk missläst rätt rejält ?
Det är en nedre kritisk temperatur man pratar om - inte uppåt på temperaturskalan .... Dessutom måste ju förhållandena väder, vind, nederbörd , hästens hull och kondition , hagens natur etc etc tas i beaktning och det framgår ju också väldigt tydligt om man inte bara fastnar på en paragraf i studier som nämns liksom ...

I övrigt så är det ju som du skriver . Täckesindustrin omsätter millionbelopp varje år för att underdriva summorna .
Jag personligen tycker nog dock trots det faktumet , att de flesta täckar hästarna mer humant senaste åren än jmf med precis första åren täckesindustrin började booma marknadsföringsmässigt . Hästägarna har läst på lite och grunnat verkar det som , efter mkt texter och artiklar i print från tex veterinärer och även djurskyddsparagrafen som kom för flera år sen ang täcken på häst . Det tycker jag är positivt ang hästägarna .

Har inackar i stallet sen många år nu och även där tycker jag det syns . Har både några tävlingshästar på hög nivå och andra på lägre eller ingen nivå i stallet och hästarna går väldigt likvärdigt täckade inom spannet givetvis att en del är helklippta och behöver lite mer , och andra inte och har lite mindre tex .
Ingen häst på ngn nivå här går med 700 gram iallafall , oavsett temperatur och ingen fryser . Täckandet bland inackarna är helt individuellt och ingen lägger ngnsin några synpunkter på hur ngn annan täckar sin häst , skulle aldrig hända här , så valet och nivån på täcken är öht inte påverkat av hur " andra" gör .
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Är det mig eller någon annan du syftar på med om 300-400g räckte 2008 borde det räcka nu?
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

4-6 plusgrader och lite blåsigt idag.
Kallstall med 6-8 plus

Filtklippt

200 g ute... brukar ha fleecefodrat regntäcke vid plusgrader.
Inne naken
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Nej det var ett allmänt svar.

Mackan, det ser jag tyvärr inte här i sthlm. Här verkar det vara status att ha tjockast täcke för då har man bästa tävlingshästen typ..

Alla får göra som de vill men jag kommer också säga vad jag tycker.

Runt nollan idag så 200 gram åkte på. Fullblod med kort päls. Fölis går naken såklart.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl
Här är det -3 och klart. Inte så blåsigt. Hästarna ute

Sto oklippt har Rambo supreme 420g med hals
Valack helklippt har liner 200g + Amigo bravo 400g med hals
Valack helklippt har Amigo bravo 400g med hals
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*KL*

0 gradigt, uppehåll och solen tittar fram lite då och då. Helklippta går ute med Rhino wug 200g med ofodrad helhals.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL



I morse fanns den här artikeln att läsa på FB bl.a. Intressant och viktigt för alla att veta att hästar har svårare att svalka sig än att få upp värmen.

Här ligger temperaturen strax under 0, hästarna är oklippta och otäckade. Går på 2,5 ha vall samt har tillgång till vindskydd, dunge med sly/träd, dalar som ger lä m.m. Dom går inte på fri tillgång på hö men har att plocka med hela dagen ändå.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Mulet och lite rått, men ändå +2 idag.

Ena ponnyn lurvig och går naken, andra fryslorten är täckad ute och inne. Just nu 200 g ute, och en rambo täcke inne, sånt där gult med svarta och röda ränder, som tjockare fleece typ.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Ca 2 + här idag, hästarna har 150 och 200g på sig. Dvs en har 150 andra 200 :o.
Och det kommer de ha tills det är - 10 ute.

200g hästen ska klippas snart, så snart jag blivit klar med tentan from hell dvs...
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Allmänt svar eftersom hästarna i stallet täckas lika varje dag vid lika väderlek.

Ute har vi just nu runt nollan (vissa dagar +4, andra -2) och ingen snö.
Inne i stallet ligger temperaturen nattetid på mellan 5 och 10 plusgrader.
Alla hästar är oklippta och får frukosthö + lunch ute.

Inne:
Alla nakna utom SWB 24 år och SWB 14 år som har fleecetäcke (samma ägare).

Ute:
SWB 14 år: Fleecetäcke + 300 g.
SWB 24 år: Fleecetäcke + 300 g.
VBL trav 10 år: 150 g.
XX 23 år: Fleecefodrat regntäcke.
OX 5 år: Naken
NSV 3 år: Naken, ofodrat regntäcke vid ihållande nederbörd (vilket inte har inträffat den här hösten, täcket hänger nytt och oanvänt på boxen :p...)

XX och NSV bestämmer jag över.
OX och NSV är ute några timmar mer än de övriga.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

redovisar samtliga hästar i stallet.
senaste månadens väder är mellan ca -2 och +6, vissa dagar rejält blåsigt. Hästarna har samma täcken i dessa förhållanden. Platta hagar men får mat i hagen plus har gräs att pilla med. Kallstall, men aldrig under 0:an.

häst 1: valack 8 år, Belgisk import. Helklippt. Inne 150 g thermo täcke och ute ytterligare 200 g thermoutetäcke, okänt märke.

Häst 2: sto SWB 2,5 år, oklippt. Naken inne och ute utom vid snö och regn. då 50 grams fodrat regntäcke, okänt märke.

Häst 3: sto SWB 3 år, oklippt, sportmodell med tunn päls. 150 g HW insulator inne, ute + ofodrat regntäcke Domani.

Häst 4: valack tysk import 7 år, helklippt. 100g Hw amigo inne och ute

Häst 5: valack, arab, 18 år, oklippt. Naken inne och ca 200 g HW amigo ute.

Häst 6: valack fullblod 13 år, halvklippt. 100 g Rambo original inne och ute.

Häst 7: sto 7 år KWPN, dansk import. Helklippt. 150 g amigo insulator inne och ovanpå ute 200 g HW bravo.

Häst 8: valack 6 år, SWB oklippt. Naken inne och 100 g Källqvists täcke ute.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

6-årigt varmblod. Klippt.

Inne: ulltäcke
Ute: 200 g helhalstäcke.

Runt 0 grader ute på dagen. Blåsigt.
Fri tillgång på hösilage ute.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL



I morse fanns den här artikeln att läsa på FB bl.a. Intressant och viktigt för alla att veta att hästar har svårare att svalka sig än att få upp värmen.

Här ligger temperaturen strax under 0, hästarna är oklippta och otäckade. Går på 2,5 ha vall samt har tillgång till vindskydd, dunge med sly/träd, dalar som ger lä m.m. Dom går inte på fri tillgång på hö men har att plocka med hela dagen ändå.
D'är har vi anledningen till varför man överhuvudtaget klipper dem.

tänk att rida 15 min i ridhus på en lurventuss som fanns med i länken.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*
Äldre arabsto, oklippt: 200 g Rhino dygnet runt.
5-årig korsning, jaktklippt: 100 g Rambo dygnet runt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl, Några plusgrader men ganska kall vind. Helklippt. Amigo 250g ute och inne.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 256
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0. Löven blir gula på träden...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 702
Senast: Elisha
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 994
Senast: Korven
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 703
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 38
  • Bästa film
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp