Vad har din häst för täcke? HT/VT 15/16

Här har inte täckena åkt fram ännu. Är en fantastisk höst ännu :love: Har en äldre fjording dam, som är halv klippt.

Sen har inte matte orkat impregnerat de ny tvättade täckena ännu :o:angel:
 
Kalla mornar men lättar upp under dagen. Ingen nederbörd men ibland en del blåst.

Helt ofodrat regntäcke på 4 årigt svenskt halvblod.
 
5-8 grader och båda mina har 100 g regntäcke, den ena med eksemtäcke under.

Ner mot nollan - någon minusgrad på natten och då står mina i kallstall med samma temp inne som ute och både har då varsitt 200 grams rhinotäcke.
 
Nu har det varit kallt här dygnet runt, legat runt nollan, minus på natten.
Har haft ett fleccetäcke på inne med regntäcke utanpå det ute. Ska försöka skaffa in ett tunnt inne täcke så jag slipper all spån i fleecen.
Känns lite varm att ha 100 g inne täcke på nu i isolerat stall.
har en oklippt arab men som är frusen av sig
 
Nu ligger temperaturen mellan -5 till +8 grader. Våra helklippta quartrar har varsitt 200 g från Horseware. Shettisen är naken :)
 
Nu har jag varit tvungen att täcka första hästen för hösten. Jag vill verkligen att de ska utan så länge som möjligt, men min 25-åriga halvblodstant sa att hon frös så då blev det 150 gr Bucas. Hennes två döttrar på fyra och fem år visar inga tendenser till att frysa, men jag är beredd på att fyraåringen snart gör det för hon har tunn päls.
 
Nyklippt (helklippning) hbl som står på stall under nätterna. Temperatur varierar mellan 2-10 plusgrader och nu efter klippningen bytte jag det ofodrade regntäcket mot ett med fleecefodring.
 
Väldigt intressant hur olika temperaturintervall de verkar trivas i här hemma! En dag var min varm men jätteglad i 100 o stoet svettades i sitt ofodrade.

Sen började det blåsa o är nu riktigt kallt i vinden. Uppåt 10 grader på dagen o haft första frosten. Klart o härligt men blåsigt o moln hipp som happ.

Båda har 100 g inne o ute. Kallstall. Nöjda! Matte har invigt vinteroverallen :love:
 
1-8 grader på dagarna när de går ute 0630-1830.
-Nyklippt PRE kille går med eksemtäcke och 200 g rhino täcke över.
-Oklippt halvblod 100 g Amigo.
 
Mina oklipta herrar ( hbl och vbl) går med 100 gr dygnet runt.
Nu står de inne på nätterna, oftast mellan 20/22 nån gång till 6:30.
Ca 4-10 grader. Lite småruggigt och lite blåsigt vissa dagar,( dock i Skånemått mätt = mer eller mindre vindstilla :devil:).
 
Burr i morse var det - 4 grader och min helklippta fick gå ut med eksemtäcke + 300g med helhals och den oklippta med 200 g utan hals.
 
ligger runt 10+ och antingen så blåser det eller så regnar det. hästarna har fått regntäcken på sig, om det är bra väder under dagen så går de nakna och så får den känsliga på sig regntäcket mot kvällen efter ridning.
inne så är de nakna, om man inte räknar med då de fick ha regntäckena på sig över natten för att torka dem :o (torra under, men hade de hängt på tork så hade de blivit ännu mer blöta av kondensen.)
 
Min häst är oklippt, men det blåser en del, och rätt ofta, där han står.

Har gått med ofodrat täcke nu fram tills förra veckan, när dagstemperaturen varierade mellan ca. 12-16 grader på dagarna.
Nu den här veckan har jag börjat med ett 100 g fodrat övergångstäcke, och dagstemperaturen är runt 6-10 grader.

Förhoppningsvis behöver jag inte plocka fram hans 300 g vintertäcke än på ett tag, det tänkte jag först använda när temperaturen ligger runt 0 grader. Det tjockaste jag har till honom är ett 250 g stalltäcke + nyss nämnda vintertäcke (= 550 g). Det tänkte jag dock först använda när det är stadigvarande under -5 grader.
 
Nu var det frost och riktigt kallt (hur kallt vet jag inte, jag fryser för minsta lilla), och sedan en vecka tillbaka har Hugo fått börja gå med ett 80g täcke. Han är varm och mysig under, har hört att de ska vara "neutrala" under annars är det för varmt, men hellre lite för varm än att han får ont av att frysa om nätterna.

Tydligen hade han inte satt päls nog för hösten och en dag förra veckan så spände han bakpartiet rejält, svansen klämde han mellan bakbenen, petade man på musklerna på rumpan for svansen hårt dit och lade sig på sidan av rumpan. När jag gick med honom för att få upp värmen och han började trava så började han bocka och sparka med huvudet riktat emot sin bakdel pga att det gjorde aj aj. :( Någon dag senare med täcke och han var som normal igen. Nu har han dock lyckats riva sönder täcket i manken. :meh:
 
Filtklippta för andra gången i veckan, vädret varierar, några nätter -3 men oftast plusgrader. De går utan täcken och på gräs, fryser inte. Dock har det varit väldigt torrt väder.
 
Jag har tre, två filtklippta och en oklippt. Här varierar det mellan +7 till -2. Alla går nakna men har 100gr regnrocken på sig vid nederbörd.
 
Helt underbar höst vi har! :D Bor i Uppsala. är nog runt nollan på natten och runt 10 grader och sol på dagen. blåser inte mycket iallafall! Nu är min häst oklipp pga skada, så hon kommer gå naken ett bra tag till. Det finns lite päls på den damen även om hon är arab/pre :). Men skull ejag ha henne helklippt som förra året, så hade hon nog max haft ett regntäcke ute. inne i stallet blir det så varmt och det blåser ju inte så där klarar dom att gå nakna hela vintern :)
 
Här ligger det runt +10 grader på dagen, något kallare vid utsläpp på morgonen.

Har två halvblod, oklippta, går ute från 8-17 ca. Har varsitt ofodrat regntäcke ute, inget på natten. Håller runt +10 grader inne i stallet under natten, med ena dörren lite på glänt.
 
Mitt halvblod har idag haft täcke på för första gången i höst - ett ofodrat Amigo. Dagen bjöd på regn och ca 10 grader.
 

Liknande trådar

Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 433
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 843
Senast: Lavinia
·
Utrustning Ja nu börjar jag samma frågetråd som förra året. Även om det ibland blev ganska häftiga diskussioner i förra tråden tycker jag det är...
54 55 56
Svar
1 111
· Visningar
66 020
Senast: urkella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp