Vad har din häst för täcke? HT/VT 15/16

Mina 2; Ponny 16år motioneras ca 5dagar i veckan; Islänning 9år motioneras ca 5-6 dagar i veckan.
De går kvar på betet och blev helklippta för ett par veckor sedan när det var 20-25grd och de svettades bara att stå i hagen. I helgen fick ponnyn ofodrat regntäcke och islänningen fleecefodrat då de var blöta och frös. Men så länge det inte regnar klarar de sig utan.
 
Uch detta är en svå årstid!

I natt hade vi 0 - gradigt och när jag släppte ut i morse var det 1,5 grad och solen påväg upp. Jag hade faktiskt is på rutan när jag åkte till jobbet. Till och med kallare än @Fiorano i norr tydligen! Burr!

De står i kallstall och hade båda varsitt 200 g rhinotäcke på sig inne över natten. När de gick ut fick de ha varsitt 100 g amigo.

Srax efter 10 är det 13 grader i skuggan och strålande sol och inte mycket vind. Som tur var är min sambo hemma och kunde ta av hästarna så de kunde gå nakna resten av dagen.
 
@Catrool Detta är verkligen en skitsvår tid att täcka! Här blev det blåst och regn under kvällen och jag är glad att mina hade sina 100-grams på sig. Hann torka under kvällen och var torra nu när jag tog in vid halv tio.
 
Svenska halvblod + minishettis. Inne nattetid, utan täcken annat än vid ihållande regn. Täcker dom bara om de är klippta och det är minusgrader. Orka krångla.
 
Morgonen tycker jag inte är lika jobbig, när jag jobbar dagpass o släpper ut 5-6 så kan de gå nakna även om det är frost om det ska bli fint väder (hemma vid 14/15). När jag jobbar kväll känns det värre. Täcka vid 13 är inte kul i strålande sol men sen går den ner/värmer inte 17/18 o då är det ett gäng timmar kvar i mörker o kyla (22/23).
 
Strålande solsken, kanske 10 grader inatt.

Fröken går naken, fortfarande ute dygnet runt (är så grisig i boxen att jag inte vill ta in henne plus att hennes spatt mår bättre utomhus). Hon rids ungefär varannan dag 1-2 timmar i alla gångarter. De dagar hon inte rids är det promenader, tömkörning, sladda volten, jogga med matte eller annan aktivitet. Hon står väldigt sällan helt.

/Lavinia

Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0.

Löven blir gula på träden och de nakna sommarhästarna börjar sakta försvinna och ersättas med... ? Vad har din häst för täcke på sig just idag och vad är det för väder?

Extra info så som typ av häst, inne/ute och sysselsättning är också uppskattad tilläggsinformation :)
 
Nu har det börjar vara lite kallare i Skåne.
Häst 1: fryser lätt och har tunn päls. Har 100 gr på morgonen. Sen vanligt regntäcke. Är det som de varit nu 16-18 grader och sol+ ingen blåst kan den gå utan.
Häst 2: 50 gr på morgonen och regntäcke annars och inget täcke vid sol/vindstilla såklart.

Både visar klart och tydligt tycker jag hur dem vill ha det. Blir väldigt kinkiga utan täcke när det blåser mycket eller regnar.
 
Hbl 13 år och oklippt, men har inte börjat sätta vinterpäls än. Står inne på nätterna i kallstall.
Är naken vid uppehåll och får på sig ett ofodrat regntäcke vid nederbörd. Tidig morgon är temperaturen runt 5-8 grader.
 
Vbl vallak 15 år ute om dagen og inne om natten.
200 gr amigo insulator inne (kunne nok hatt 100 gr, men det har jeg ikke)
0 gr Rambo orginal ute, liner og hals ved behov. I dag, sol å pent på dagen men 2 grader ved utslipp- men bare 0 gr siden det var sol.
 
Håller med om att det är svårt att täcka nu...

Här har vi haft ungefär 5 plus och lite blåst vid utsläpp på morgonen, sätter på ofodrade regntäcken som sedan tas av när temperaturen gått upp och solen kommit fram i hagen. Idag har vi haft 20 plus i skuggan.

Ena hästen helklipptes idag och den andra oklippt än så länge.
 
Halvblod 7 år. Mkt tunn päls. Rids ca 6 dagar/vecka varierat. Går ute dygnet runt på bete och vi har haft nästan uppåt 20 grader dagtid i veckan, medans de på natten kryper ner mot 4 grader.

Än så länge går hon naken även på natten. Vid regn (oavsett tid på dygnet) eller om jag ska rida på morgonen får hon ha ett bucas smartex nattetid.
De kommer att stallas in när vädret blir blir lite sämre. Då är de täcke dagtid ifall det är ihållande regn.
 
Ridtravare 8 år. Klipptes i torsdags. Står inne på nätterna, naken. Går ute på betet på dagen med ofodrat helhals Amigo.

Är blåsigt. Runt 6 grader på morgonen. 12-15 grader på dagen
 
Håller med er andra, klurig tid med sån stor temperaturskillnad under dagen.
Mina går fortfarande ute dygnet runt på bete, och på nätterna får de på sig varsitt 100 gr. Brukar gå ner mot 5-7 grader på nätterna. Sen 17-18 grader och delvis sol på dagarna. Sambon är hemma och tar av dem vid ca 9 tiden.
 
Halvblod, 6 år, sommarpäls och varm av sig.
Tog idag honnom till nya stallet, gått ute dygnet runt med 0g-täcket nu den sista veckan. Naken dagtid.

Tänkte fortsätta med 0G täcket vid regn och naken inne i varmstall på nätterna. Det ligger runt 15 grader på dagarna här, på nätterna kan det krypa ner mot en 5-grader ibland.
 
Fruset äldre fullblod = täcke på vid regn. Växlar från få plusgrader nattetid till +17 på dagen. Nattetid står hon på box med fri tillgång på hö och jag tycker det är värre att stå varm på dagen än sval på natten så högsta temperaturen avgör.

2,5 åring går på bete och naken.
 
Connemara 4 år, känslig (på riktigt, hon frös så hon skakade första vintern hos mig trots päls och fri tillgång på bra grovfoder), går på lösdrift och är just nu inte klippt, satte ganska klen päls förra året. Hon arbetas ungefär fyra dagar i veckan.

Är mestadels naken, är uppehåll och 15 grader varmt de flesta dagarna.

Vid risk för regn ofodrat regntäcke och under ett tunt cooler med fastsydd ryggpad från back on Track.

Har en uppsättning liners 50-400g och de används beroende på temperatur och övrigt väder.

De andra tre är nakna, får täcke vid ihållande nederbörd i kombination med temp under 15 grader varmt. De har halmad ligghall att ta skydd i, de växlar mellan den och en stor gran.
 
Just i detta nu regnar och blåser och är kanske runt 10 grader. Min nyklippta går med 200gr och helhals och den oklippta gårmed 80 gr. Täckar hellre lite extra än att jag tar in, de går ändå med näsorna i backen och tuggar gräs.
 
Min som är helklippt står med bomullstäcke på sig inomhus och när hon går ut får hon ett ofodrat regntäcke över.
 
Börjar vara standard m ofodrade halvhalstäcken här. Blåsigt som attan, skurar nu o då och runt 15 grader men höstkyligt.

Hade en idé om att låta bli täcken så länge som möjligt i år (igen). Min häst frös en dag o sedan har han visat mer uppskattning för täcket än tidigare år faktiskt (han hatar täcken, att vara varm, att frysa, blåst och nederbörd, haha. Född i skogen o bor nu på slätten).

En oklippt arab o en spårklippt Connemara. Båda i överhull pga konvl men på väg ner. Gräs i hagen o ingen mer mat än på några veckor, inne nattetid året runt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 434
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 843
Senast: Lavinia
·
Utrustning Ja nu börjar jag samma frågetråd som förra året. Även om det ibland blev ganska häftiga diskussioner i förra tråden tycker jag det är...
54 55 56
Svar
1 111
· Visningar
66 020
Senast: urkella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp