Vad har din häst för täcke? HT/VT 15/16

Ofodrade täcken på vid regn annars nakna.
Lösdrift.
Shettis 21 år i god kondition, halvklippt
Russ 18 år, går på halvfart och lite överviktigt men stadig nergång, Oklippt
Kallblodstravare 6år i god kondition och hull, klippt på hals och bog.

Varierar från några minus på nätterna och upp till 10plus på dagarna. Hittils uppehåll och sol med idag har det varit lite ruskigare höstväder med blåst och lite lite duggregn.

Vill ha de otäckta så mycket det bara går
 
Denna kväll var det att packa upp täckerna, här är det regn, blåst och 9 grader ute (höst rusk ☔).

Simba varmblod/fullblod/ponny korsning, lite överhull och hyfsat mycket päls, på han velade jag på mellan ofodrat och 100g men blev tillslut 100g.
Toppen fullblod, lite tunn och har mindre päls än vad min shetlandsponny hade på sommaren, blev även där 100g.

Båda går ute.
 
Det har varit lite halvruskigt här, med minusgrader på natten och runt 10an på dagarna..

Igår när jag tog in Hugo började han bli sådär stel igen och frusen :mad: Så bort med 80g täcket och så fick han på sig ett halvhalstäcke som måste ligga mellan 100-200g.(var tjockare än 80g och känns tunnare än 200g täcket). Känns lite dilemma det där med att jag vill att han ska sätta en ordentlig päls, men samtidigt inte frysa. :(
 
Helklippt sedan ett par veckor, har gått med bucas smartex fleecefodrat regntäcke när det varit soligt o vindstilla, dock kallt på mornarna, närmare nollan men uppåt 10 grader dagtid.
Nu kom höstrusket så nu går hon med 100g amigo stalltäcke och ett ofodrat amigo utanpå. Ganska varmt i luften, 8-10 grader men lite regn o blåst gör det kallare. Dessutom stängde vi precis av sommarhagen så nu är maten lite mer begränsad.
 
Båda mina nakna från morgonen eftersom det var klart och minusgrader. Lagom till jag kom tillbaka från ridningen på valacken hade det tinat upp så jag la på fleecefodrat regntäcke. Han är expert på att rulla sig i lera och jag är lat...erkänner! Donnan står i sjukhagen sedan 3/9 då hon fick belastningsfång + vrickning m.m. Hon har vindskydd i sin hage och har rejäl hårrem till skillnad från valacken. Regnar det och temperaturen ligger kring nollan har jag ofodrat regntäcke på henne...idag naken dock. Solen sken mest hela dagen i övrigt.
 
Ca. 6 grader varmt lite duggregn och vind.
Shettis 21 år - halvklippt 200g vintertäcke
Russ 18år -klipp hals och bog 200g vintertäcke
Båda ponnyerna gick ett rätt hårt jobb under dagen och ville inte att de skulle stelna till och bli frusna.

Kallblodstravare 6år- klippt hals och bog ofodrat regntäcke.

Alla går på lösdrift
 
Kallblodstravare 23 år, helklippt står naken nattetid om det är över 5 plusgrader ute och ett 80gr regntäcke ute på dagarna, blir det kallare på natten så åker ett fleecetäcke på.
Varmblodssto 17 år, oklippt står naken nattetid och ett ofodrat regntäcke dagtid, hon får också ett tunt stalltäcke om det blir kallare på natten för hon är så frusen av sig. Båda rids 5-6 dagar i veckan. :)
 
Mulet 6-8 grader.
Helklippt PRE kille ute med eksemtäcke + 200g rhino.
Oklippt sjukpensionär halvblod går ute med Amigo regn 100 g.

Står inne i kallstall och helklippta har 300g eller 400 g beronde på hur kallt det blir, oklippta har 100g eller 200g.
 
Nyklippt, helklippt swb. Inne har hon 200 g weatherbeeta innetäcke (öppet förnster i box) och ute samma med ett ofodrat Amigo över. Här ligger temp på ca 6 grader dagtid och ner strax under nollan nattetid.
 
mina har varit nakna ett bra tag nu då det inte regnat :).

idag är det runt 9-11 grader och inte så värst blåsigt, de har hö ute i hagen och satt ordentlig vinterpäls redan :).
ska dock klippa den ena idag, bara halsen så hon kan gå naken fortsättningsvis också. men vid regn så får hon ha halstäcke antagligen. då det är första gången hon klipps och jag är lite nojig att det blir för kallt :o, håller tummarna på att hon kommer tycka om klippningen och inte få panik och behöva drogas...
 
Mulet 6-8 grader.
Helklippt PRE kille ute med eksemtäcke + 200g rhino.
Oklippt sjukpensionär halvblod går ute med Amigo regn 100 g.

Står inne i kallstall och helklippta har 300g eller 400 g beronde på hur kallt det blir, oklippta har 100g eller 200g.
får man fråga varför du har exemtäcke under annat täcke? är det för att undvika skav?
 
får man fråga varför du har exemtäcke under annat täcke? är det för att undvika skav?

Eksemtäcket har han för att han har eksem och är allergisk mot knott. Eksemtäcket måste sitta på så länge de små jäklarna fortfarande lever och ännu har de inte dött/ gått i ide :(
 
Eksemtäcket har han för att han har eksem och är allergisk mot knott. Eksemtäcket måste sitta på så länge de små jäklarna fortfarande lever och ännu har de inte dött/ gått i ide :(
aha, har som mest haft knott biten häst 2 ggr om året här, de blåser oftast bort.
så har ingen koll på hur länge de är vakna.
 
aha, har som mest haft knott biten häst 2 ggr om året här, de blåser oftast bort.
så har ingen koll på hur länge de är vakna.

Åh va skönt! Här har de vart vidrigt vissa perioder :(
Detta är min första eksemhäst men tydligen krävs det minnst 3-5 nätter med minusgrader på rad för att de ska försvinna... Vanliga täcken räcker inte för där finns alldelles för mycket springor för knotten att ta sig in, eksemtäcket + smörj är de enda som funkat!
 
Här är det runt 8 grader och duggregn.
S filtklippt och har 100g täcke
T oklippt och håller på att gödas så hon har oxå 100g täcke.
 
Min "normalpälsade" (för sin ras) new forest har ett tunt ofodrat regntäcke på sig sen några veckor tillbaka. Vi hade en kallare period i veckan, men i morse när jag släppte ut var det nio plusgrader, och det har varit en torr oktobermånad. Hästen kommer inte klippas, rids normalt fem dagar/vecka men tävlar inte under vinterhalvåret, står i kallstall. Bor i landsänden där vintern mest är grå, regnig och framför allt blåsig. Har införskaffat ett tjockare täcke som hon kommer ha om det går under nollan, annars klarar hon sig på det hon har i alla fall den här vintern också, kan behöva klippas som till nästa år.
 
Min 15-åriga d-ponny är både rakad och generellt sett frusen av sig, så hon går med ett 100 gr Horseware/Amigo stalltäcke, ett ofodrat skaltäcke av samma märke samt ett 150 gr fodrat halstäcke. Här ligger temperaturerna oftast på 5° på dagarna, och under 0° på nätterna.
 

Liknande trådar

Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 433
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 843
Senast: Lavinia
·
Utrustning Ja nu börjar jag samma frågetråd som förra året. Även om det ibland blev ganska häftiga diskussioner i förra tråden tycker jag det är...
54 55 56
Svar
1 111
· Visningar
66 020
Senast: urkella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp