Vad har din häst för täcke? HT/VT 15/16

I helgen klippte jag hästen så då åkte ett ofodrat hw på. Ute på bete dygnet runt månaden ut. Varmt upp till 17 grader dagtid men under 10 grader nattetid. Så får bli såhär! Skyddar mot Regn o rusk mest
 
mina är nakna än så länge. halvblod på 14-23år. bor i skåne och ganska så öppet. dvs blåser bara 98%av tiden här ;)

de har dock fått komma in på natten nu några dagar då det är kalla vindar och inget gräs kvar i hagarna.
regnar det hela dagen så får de ha täcke, är det bara ngn liten skur under dagen så får de gå nakna. hästen avskyr täcken över allt annat så försöker undvika det nu.
blir det fint väder med lite sol och värme sen så får de nog gå ute om natten, annars så får de hålla sig inne om natten och ha regntäcke på sig ute.
ofodrat regntäcke från protector, ganska grovt så vill inte ha det på om det inte är risk för regn eller kyla.
 
Regn men varmt idag, typ 15-17 grader enligt min väderapp.

Halvblod 12 år som är frusen av sig vid regn har ett ofodrat regntäcke.
Korsning kallblod/arab som redan har börjat sätta rejält med vinterpäls går naken. (Har tillgång till vindskydd/lösdrift)
 
Idag är en sån där svår dag. Det fullständigt häller ner regn, tror det kommit 30-40 mm minst över dagen. De har varit ute sen halv sex imorse och den oklippta släpptes ut med 80 gr och den helklippta 150gr. Vid lunch var täcken dyngsura, men hästarna torra under och de verkade rätt nöjda med tillvaron. Bytte till 200gr med helhals på båda vilket egentligen är för mycket. Men hellre varma och torra och att jag kan behålla dom ute.
 
Idag har det varit molnigt och runt 14 plus. Helklippt sto och oklippt valack. Båda har på sig Amigo Hero 0 g. För ett tag sedan började regnet ösa ner.
 
Hellgren idag o vi kör fortfarande på vårt bucas smartex. Trots att det var ca 14 grader i luften och väldigt fuktig luft så var hon lagom under täcket men framförallt torr.
 
Regn till och från och typ 15-16 grader idag båda mina har gått ute med ofodrat regn. Den ena med eksemtäcke under.
 
Regn i princip hela dagen 10-12 plusgrader.

PRE under igångsättning 5 år går ute 6,30-19 med 100 g amigo med 0 gram helhals samt eksemtäcke under.
Trinagelmärkt Holländst halvblod som lätt fryser går ute 6,30-19 med 100 g Bravo med 0 gram hals.

Kanske får komma in lite tidgare och få på sig varsitt fleece i boxen om det är riktigt jäkligt med regn och de vill in :)
 
Idag har det varit uppehåll och ca 12 grader. Hästen (förvuxen ponny på 16 år, halvklippt) har varit naken i hagen.
 
Våra går fortfarande ute på natten vilket ställer till det lite när det är nära på nollan nattetid och 15+ och sol dagtid. 3 av 4 är otäckade, den fjärde har ett fleecefodrat som kompromiss. Tunnpälsat halvblod.
 
Andra natten m stalltäcke för våra. Ska bli ner till 3 grader. Vindstilla o uppehåll så kan äntligen ha stallet helt öppet igen. De klarar sig ok ute till 23 även de börjar bli lite ruggiga men gillar inte att de känns lite kalla på morgonen. Den andra visar inte mkt men min är lite besvärad.

Spårklippt, nyklippt för andra gången valack o oklippt sto m sommarpäls ännu. Har 100 g resp ofodrat regntäcke.

De är alltså självklart nakna ute i detta strålande höstväder :love:
 
Vi har minusgrader på nätterna, hästarna står i kallstall med klipande panel. Båda fick börja med 200 g på nätterna när graderna kröp ner mot noll. Min ena var dock kall en morgon så nu står han med 300 g på natten. De går sedan ut med 200 g i 0 -gradigt och får bytt täcken under dagen efter väder :)

Meckig årstid men så glad över d efantatsiska vädret! :love:
 
Våd står i utebox på nätterna, går ute mellan 9-18.
Än så länge är täckena nerpackade, han är oklippt men planerar att klippa i veckan. Dock tänker jag att jag sparar pälsen på ryggen så han kan fortsätta gå naken ett tag till :)
 
Frost på nätterna och strålande sol dagtid. 23 årig halvblodsdam är än så länge oklippt och går in på nätterna. Hon har kombo regn / flugtäcke dygnet runt. Väntas ihållande regn åker ett ofodrat rhino wug täcke på.
 
Min halvklippta häst har ett 100g täcke med halvhals dygnet runt ute på lösdrift. Max 10grader dagtid dock minus nattetid och inte många plus morgon/kväll så idag byter jag till 200g.
 
Helklippt häst. Bytte till 100gr ute igår.
De kommer ut vid 08:00 och idag var det frost och 3 grader vid den tiden.
Dagtid ser det ut att bli som bäst ca 14 grader. Igår var det kanonväder men med 100 gram kändes det lagom ljummet under täcket. Vilket var skönt!

Hon sover inne i isolerat stall med ofodrat stalltäcke än så länge.
 
Sån härlig torr höst än så länge! Mina går utan täcke utom vid regn (vilket det knappt varit alls!). Underbart :) de börjar bli lite luddiga nu så skönt när de kan klia sig när de fäller :) två ponnys på 17 år och ett halvblod på 23 år.
 
Här har det blivit kallt nu och är några minusgrader vid utsläpp om morgonen (de går ut vid 5:30), stallet står öppet nattetid och det är kall och frisk luft där inne. Min helklippta har ett tjockt Bucas Irish inne och ett lika tjockt Bucas Freedom ute. Den oklippta är naken inne och har ett 100gr Hansbo ute.
 

Liknande trådar

Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 434
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 843
Senast: Lavinia
·
Utrustning Ja nu börjar jag samma frågetråd som förra året. Även om det ibland blev ganska häftiga diskussioner i förra tråden tycker jag det är...
54 55 56
Svar
1 111
· Visningar
66 020
Senast: urkella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp