Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Just nu har min ett bucas smartex turnout rain både ute och inne (vi står i kallstall).

Idag ska jag klippa honom för första gången i år och är lite fundersam över vad han ska få ha på sig för täcken efter det.

Just nu är det runt nollan men det ska bli kallare i veckan och kommer väl ligga runt 1 till 4 minus nattetid och lite varmare dagtid ifall solen ligger på.

Hur många gram skulle ni ha på en nyklippt häst i kallstall? :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Hur mycket ska du klippa, och hur varmt (kallt) är det i stallet som kallast?
Hur är hullet på hästen och hur mycket mat har han inne? Är han ganska frusen av sig eller ganska varm?
Om du ska helklippa, stallet hålls på någon plusgrad, han inte har fri tillgång på foder och han varken är speciellt varm eller kall skulle jag nog prova med typ 200 gram och se hur det verkar.

kl
Min ponny har fleecefodrat regntäcke idag i några minusgrader och sol. Funderar på att klippa honom igen, då åker något varmare på isåfall.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Jag tänkte helklippa, i alla fall kroppen men kanske låter hela benen och huvudet vara kvar. Det kan bli så att vi tar halva benen också, det beror på lite hur det går då han inte tycker om att bli klippt :p

Det är ungefär samma temperatur inne som ute då det är lite öppet i taket, men hästarna kanske värmer upp det något nattetid.

Han är normal i hullet, kanske lite över men har inte fri tillgång till hö. Till natten får han cirka 3 kilo.

Det är två fönster i hans box också så det kanske gör att det blir lite kallare.

Tror ni att 250 gram blir för kallt inne?

Fast det kanske blir lite varmt ute ifall han har 250 gram inne + bucas smartex rain ute som är ca 180-200 gram?
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

-8° och klart väder idag. Hästen har haft Amigo 200g med halsdel på sig idag, och får Bucas celtic light på sig när han kommer in om ett par timmar. :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Idag klippte jag ponnyn. Det blev en halvklippning. Idag har vi haft en temp mellan 0:an och -4, vindstilla. Står i kallstall om nätterna och har samma täcke dag som natt. Har på sig ett 220g weatherbeeta.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Inne just nu -4 grader

550 gram Amigo

ute Amigo ofodrat regntäcke med 150 g hals på över
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*
Pållan står i utebox större delen av dagen varierat med ett par timmar i sjukhage. har 3-4 grade ute om dagarna ner till -2 m natten.
Stalltäcke ca 150g på i boxen, ute läggs ett regntäcke på över. Testade lägga på henne vintertäcke med 350g med det blev hon för varm i tyckte jag.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Ca -2 och sol när han kommer ut idag så han får ha på sig 300 g halvhalstäcke ute i hagen :) Hästen i fråga är helklippt :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*
Nyss klippt mitt fullblod (helklippning) och nu har han 200g utetäcke på sig både ute och inne. 0 till -2 ute, uppehåll.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Rocket är bra i bakbenet nu och jag har släppt ut båda på stora vallen. Inga täcken på eftersom det är kallt och torrt i luften. Båda är oklippta. Hagen är kuperad och det finns träd men de har också tillgång till ett stort vindskydd. Temperaturen håller sig mellan någon plusgrad till minus 15 så här långt. Plusgraderna är inte tillräckliga för att smälta/tina marken så tjälen har gått ner ett par dm.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Skönt att han är bra igen :)

Kl
-4 och lite blåsigt från norr. Inatt ska det vara klart och ner mot -10. Fönstren på baksidan är stängda (norr) och alla fönster på framsidan är isatta men öppna och dörren öppen. Ca 2-4+ i stallet.

Sto 16år ganska tunn vinterpäls har kingsland 400g
Valack 12år helklippt har Amigo 550g
Ponny 13år helklippt har två 100-200g termotäcken =300-400g
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Jag tänkte helklippa, i alla fall kroppen men kanske låter hela benen och huvudet vara kvar. Det kan bli så att vi tar halva benen också, det beror på lite hur det går då han inte tycker om att bli klippt :p

Det är ungefär samma temperatur inne som ute då det är lite öppet i taket, men hästarna kanske värmer upp det något nattetid.

Han är normal i hullet, kanske lite över men har inte fri tillgång till hö. Till natten får han cirka 3 kilo.

Det är två fönster i hans box också så det kanske gör att det blir lite kallare.

Tror ni att 250 gram blir för kallt inne?

Fast det kanske blir lite varmt ute ifall han har 250 gram inne + bucas smartex rain ute som är ca 180-200 gram?
Det är alltid svårt att veta hur någon annan ska täcka sin häst. Det bästa är att försöka läsa på om klippning och päls och hästens värmehållning. Sen ett råd är att känna på hästen. Den ska inte vara för varm eller för sval, det ska kännas behagligt. Ex känner du på rumpan på hästen ska det vara behagligt för din hand. Det går även att känna på hästens öron. Är öronen ljumna så är det bra. Är öronen kalla är hästen kall. Då ska du sätta handen runt örat längst ner mot huvudet.

Sen får man testa av och försöka lära sig om sin häst är varm eller kall av sig, fryser lätt eller inte. Känslig för blåst och/eller regn.

Vad är det för häst du har? 3kg till natten säger inte mycket om man inte vet hur mycket mat hästen får på hela dagen samt hur stor hästen är. En tumregel är minst 1.2-1.5kg torrsubstans av grovfoder per 100kg kroppsvikt om grovfodret har ok näringsvärde. Ex liten häst 500kg ska minst få 6kg torrsubstans, alltså 8,2 kg ensilage om ensilaget har en TS halt på 60%

Men 250g täcket plus bucas täcket vid noll till fem minus borde funka. Även inne i stallet.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Ponnyn är nyklippt (typ filtklippning) och har ett täcke som är nånstans runt 150-200 gram ute i någon minusgrad.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Fjordvalack, helklippt (klipptes i söndags senast). Rids ca 6 dagar/veckan varav 2-3ggr i hyggligt varmt ridhus (ej uppvärmt, men trä). Under bantning, men "bara" halsen kvar nu - i övrigt fin i hullet. Ute ca 12-14h/dygn.
Här har dagstemperaturen legat på ca 3-6 minusgrader den senaste veckan. Igår var han lite kall under täcket, så idag fick han på sig ett 200g Amigo Hero 6 i hagen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Jag har ett sto jag har hand om som vi nu haft ute utbildad veterinär till att fixa hennes låsningar med diverse behandlingar som laser, kiroprakti med mera.
Det är konstaterat att hon är extra känslig i ryggen och över korset. Jag frågade vet och han sa att jag i vinter bör se till att hon inte blir kall över dessa områden.

Jag har planer på att inte klippa henne då hon inte har någon vinterpäls att skryta med (halvblod, 6 år) och OM jag måste klippa henne framöver blir det enbart typ halsen.

Hon är ingen frusen häst och går nu med ett fleecefodrat regntäcke från Amigo ute i hagen, naken inne i stallet om nätterna. Här är det ca -5 om nätterna och nollan om dagarna.

Jag tycker inte att hon känns kall men är ändå orolig. Bör jag täcka henne mer? Varmare? Stalltäcke? (Det är rätt varmt i stallet, plusgrader)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Ja, det är alltid trist när dom skadat sig så jag är mer än nöjd. Vi hade tur!

Även denna dag är hästarna utan täcken. Jag har ridförbud ytterligare ett par veckor P.g.a en operation i buken men ska börja jobba hästarna vid hand lite och blir dom svettig då åker täcke på efter jobbet. Då nåt av de lättare täckena. 5 minus idag.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Nej det hade jag inte gjort.

I ett stall med plusgrader och utan fukt så fryser de inte.
Oftast spänner de sig mer om det regnar och är lerigt och uschligt i backen så de inte rör sig. Då hade jag kanske lagt på lite tjockare ute men är det torrt och fint och -5 är det ingen fara skulle jag säga.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Börjar bli sugen på att leta upp liknande trådar från 3-5 år sen bak i tiden och jämföra.
Har en känsla av att antal gram har dubblats under åren.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Börjar bli sugen på att leta upp liknande trådar från 3-5 år sen bak i tiden och jämföra.
Har en känsla av att antal gram har dubblats under åren.

Jämför faktiskt själv med hur jag svarat i tidigare trådar. Och ja, på vissa av hästarna har det ökat radikalt. Bl.a. för att första året jag hade den ena gjorde jag som många förespråkar, sval under täcket, täckesklipp bara om det är en frusen häst, hals är onödigt osv. Resulterade i en fin nödpäls framåt februari. Trots täcke, mycket grovfoder osv.

Har sen efter det läst på mer och anpassat mig mer efter de förhållande hästarna varit vana vid samt tagit mer hänsyn till hur blåsigt det är i hagen m.m. Samt även att jag vill inte ha hals på mina inne. Har inte hittat ett enda halstäcke som inte skaver bort manen. Och halsen är ungefär som ett tunnare termotäcke. Så jag har hellre 400g på helklippt häst inne vid 8+ än att ha ett 250g helhalstäcke.

Mina har även mycket ute eftersom deras hagar är oskyddade för blåst och jag vill inte att de ska behöva springa för att hålla värmen. Känns inte sjysst. Så ja, jag täckar mer men gör det för att jag nu anpassar mig mer till hästarna än till omgivningen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Fast jag vet inga hästar som springer för att hålla värmen? snarare är de ju programmerade att i såna förhållanden hushålla med energin så mycket som möjligt, så de står och kurar ihop sig och hänger.

lite passus bara som inflik i ditt resonemang.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 256
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0. Löven blir gula på träden...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 702
Senast: Elisha
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 994
Senast: Korven
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 702
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp