Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Min häst har just nu ett 300 grams täcke :) eftersom han är 20 år vill jag gärna att han ska hålla sig varm i kroppen :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

3 av mina som rids/tävlas/klipps har 100 g Horsewaretäcken med hals ute och 150 g inne (utom en som får vänta tills han blivit klippt senare i veckan)
Den 4e är gammal och helklippt och har 200 g Horseware med hals ute och 300 g stalltäcke inne.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Oklippt häst, ca 5-10 grader ute och nollan på morgonen. Bytte till fleecefodrat regntäcke igår från ett ofodrat regntäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Några minusgrader hela dagen och verkar bli samma under natten.

Russ: klipp hals och bog, lösdrift, fritillgång, full träning. Inget täcke varken på dagen eller nu under natten.

Kallblodstravare: helklippt fast med rätt mycket utväxt. ca 16 timmar i hage, full träning. går in i varmstall på nätterna. Fleecefodrat regntäcke ute. inget täcke inne.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Här är det mest regn och blåst eller uppehåll och blåst. Temperaturen ligger runt 3-8 grader under dygnet. Hästen står i kallstall och har samma täcke dygnet runt.

6-årig SWB i kondition, oklippt med tunn päls: stalltäcke med fleeceinsida och bomullsutsida + ofodrat Amigotäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Ska gå ut och klippa om kallblodskorsningen nu tänkte jag. Blir 250 G med helhals. Ska blåsa rejält imorgon men några plusgrader. Blir hel klippning. Går nog ner lite igen i täckestjocklek igen om några dagar om vädret är milt och hon acklimatiserat sig lite.

Holländska importponnyn halvklippt, 100 G halvhals. De oklippta ponnyerna får täcke vid ihållande regn och rusk.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*
Paintkorsning på lösdrift och ca 7 grader ute; Amigo Hero 0g. Ska köpa hem ett 200g täcke till henne då vi fick order av massören att hon inte får bli kall över rygg och länd.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Den spårklippta lurvponnyn är naken i någon plusgrad och fuktig luft (men ingen nederbörd tror jag). Islandshästen som är "islandsklippt" har fleecefodrat regntäcke som åkte på efter ett svettigt ridpass.

Lite OT, hoppas det är okej. Men är det jag som täckar "mina" hästar alldeles för lite, eller andra som täckar ganska mycket? Tycker de flesta oklippta hästar verkar ha tjockare täcken, och oftare, än "mina" ganska hårt arbetande ponnyer :o
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Om dom inte fryser så täckar du väl knappast för lite?
Det beror ju på de individuella omständigheterna, hur känslig hästen är för kyla, hur vegetation och miljö ser ut i/kring hagen, hästens skick och kondition, osv osv.

Personligen så täckar jag just nu min häst mycket mer än vad jag rimligen tycker borde vara nödvändigt, men eftersom han gång på gång "talat om" att han är nöjdast med varmare täcken så får jag liksom ge mig... Han är oklippt med ganska tät björnpäls (för att vara varmblod) och har just nu mellan 100 och 300 g (beroende på nederbörd och blåst) dygnet runt. Men han är äldre, står i en platt hage i ett riktigt blåshål, spänner sig lätt i regn och blåst, och har besvär med att han får ont när det är kallt.
(Tidigare år har han klarat sig med 100gramstäcke med halvhals säkert 90% av vintern men av flera anledningar verkar han ha svårare för vädret i år)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Hagen mina går i är också ganska platt och öppen, men än så länge har det faktiskt inte blåst speciellt mycket här. Är kanske det, och och att de nästan alltid har något att tugga på i hagen, som gör att de tycks hålla värmen så bra :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Förr om åren tyckte jag det var helt galet mycket täcken på många hästar i denna tråden. Min gick med ofodrat under nollan och sen vid ett par minus med 100 g. Oklippt eller spårklippt. En vinter var han helklippt och hade då max 200 g ute och 150 g inne.

Sedan flyttade vi. Och hästen som aldrig tidigare frusit frös och frös och frös. Trots fri tillgång på mat och vindskydd (han åt 75 % mer MJ än han gjort alla andra år och blev ändå lite slank framåt våren). Det var som minispårklippt och med 300 g täcke med helhals. Hade inget annat val än att lägga stalltäcke på 300 g under, först då slutade han stå och skaka vid intag.

Nu har han mao en ny garderob och jag kommer inte tycka det känns ett dugg konstigt om han behöver 400 g liner under sitt 420 g täcke och dubbla fodrade halsar. Det är äcklig kyla i Skåne och hos oss på kanten ovan en dal blåser det.

Inne i stallet har vi inte haft minus innan så inget täcke men nu är det kallstall så runt nollan (nu och framåt) har han 100 g och vid kallare ett 200 g med möjliget att sätta i liner men det tror jag inte behövs. Det är blåsten han inte klarar av (än iaf).
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Just nu är det runt +5 grader här. Lite mer på dagen. Det är väldigt rått ute = kallt.
Polsk arab 7 år.
Tidigare år har jag tyckt att jag kanske täckar min häst för mycket när jag haft henne i kondition. Nu i höst/vinter tänkte jag prova lite tunnare för att se hur hon funkar. (rider inte just nu pga gaviditet)
Slutade med att jag nu måsta köpa ett ca 200-300 g täcke till henne som hon har nu. Hon är lite åt de varmare hållet men tidigare när jag haft en variant av fleccefodrat regntäcke så har hon frusit. OCh då har det varit sol och ganska vindstilla de dagarna. :banghead:

Bara att konstatera, jag har en fryslort i hagen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Vbl vallak, fryslort. Mkt regn og blåst, lerigt i hagen. Ute ca 10 timer. Fritt med ensilage i hagen.
Har nu 100 gr HW rambo liner og 200 gr helhals utetacke over. Ingen tackenservice i stallen :(
I dag hadde han 350-400 gr Hw Amigo Plus (godt brukt så er nok rundt 300 gr nu) med hals, men byttet pga mkt bløtt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Lite OT, hoppas det är okej. Men är det jag som täckar "mina" hästar alldeles för lite, eller andra som täckar ganska mycket? Tycker de flesta oklippta hästar verkar ha tjockare täcken, och oftare, än "mina" ganska hårt arbetande ponnyer :o

Hur de behöver täckes beror på flera olika faktorer.
Inre faktorer så som ras, ålder, pälsmängd, frusenhet, kondition och mängd mat. Det som avgör hur mycket värme hästen producerar och isolerar.
Sen finns yttre faktorer så som väder, klimat i stallet, hagens utformning, utevistelse tid. Saker som avgör hur mycket värme som stjäls från hästen.

Och med tanke på att allt fler har råd med häst och allt fler har råd att satsa mer på sin egen häst/ridning gör detta att behoven ändras. Fler och fler har tävlingshästar som hålls igång och tränas större del av året. Aveln har gett hästar som fått mindre päls och tunnare hud (ex mer fullblod i alla ridhästraser).
Både ponnyer och hästar hålls på ett sätt som gör att de sätter mindre päls och då behövs mer täcke.

Själv har jag tävlingshästar som hålls i tränings/tävlingsskick hela året. De ska dessutom inte behöva ta av energin till att hålla värmen, energin ska gå till att prestera och bygga upp kroppen.

Båda ute
Sto 16år kort vinterpäls har Rambo supreme 420g med hals.
Valack 12år helklippt har Amigo bravo 400g med hals.

Vädret här idag är mest moln med solchanser, blåsigt ca 9-10+
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl
Lite OT, hoppas det är okej. Men är det jag som täckar "mina" hästar alldeles för lite, eller andra som täckar ganska mycket? Tycker de flesta oklippta hästar verkar ha tjockare täcken, och oftare, än "mina" ganska hårt arbetande ponnyer :o
Det beror ju på hur just dina hästar klarar kylan jämfört med andra. Jag har ju själv två oklippta hästar och dom tar kylan helt olika. Welsh cobben är mycket tåligare än paintkorsningen. Den sistnämnda har lite klent med underull jämfört med WC:n. Nu kan jag inte klä på just honom vad som helst eftersom han är och förblir en marodör...så jag klipper inte och täckar enbart efter arbete (då är han för trött för att demolera täcken). Har ett bra vindskydd i hagen och vinterhagen är 2,5 ha så dom rör sig mycket.

...sen ska man veta att de tester som gjorts har påvisat att en häst på vila fryser mer än en häst i träning, som regel (finns alltid undantag). Så en oklippt häst i vila kan mycket väl behöva mer täcken än en som är klippt och i träning...
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här är det molnigt och lite regn. 4+ ute.
Båda inne i kallstall med öppna fönster ca 7+
Valack helklippt har shires stalltäcke 400g
Sto kort vinterpäls har kingsland stalltäcke 400g
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Den spårklippta lurvponnyn är naken i någon plusgrad och fuktig luft (men ingen nederbörd tror jag). Islandshästen som är "islandsklippt" har fleecefodrat regntäcke som åkte på efter ett svettigt ridpass.

Lite OT, hoppas det är okej. Men är det jag som täckar "mina" hästar alldeles för lite, eller andra som täckar ganska mycket? Tycker de flesta oklippta hästar verkar ha tjockare täcken, och oftare, än "mina" ganska hårt arbetande ponnyer :o

Mina täckas också tunt jämfört med många andra i tråden. Två islänningar med maximal, verkligen maximal täckesklippning. De har bara en liten platta på ryggen som går över rumpan för att jag ska slippa ländtäcke så länge det går.

Hittills har ingen haft mer än fleccefodrat alt. regntäcke med funktionstäcke ell. ylletäcke. Inte ens när det varit minus. Jag har varit och känt på dem och de har varit varma under täckena :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*KL*

Skitväder med regn och ca 6 + grader.
Valack nyklippt för andra gången går med Rhino Wug 200g med tillhörande ofodrad helhals :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Fullblod, 19 år. Går i hage med fri tillgång på hö och det finns lite skog. Så nu går hon med ett ofodrat regntäcke. Hon rids inte utan går med sitt föl.

När hon kommer hem om några veckor och ska ridas kommer hon täckas mer men denna vintern kommer hon troligen täckas mindre än tidigare. Jag har verkligen insett hur lite täcke hon behöver i en bra hage under detta året.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Mina täckas också tunt jämfört med många andra i tråden. Två islänningar med maximal, verkligen maximal täckesklippning. De har bara en liten platta på ryggen som går över rumpan för att jag ska slippa ländtäcke så länge det går.

Hittills har ingen haft mer än fleccefodrat alt. regntäcke med funktionstäcke ell. ylletäcke. Inte ens när det varit minus. Jag har varit och känt på dem och de har varit varma under täckena :)

Nu kanske ni bara läser de oklippta men vad tror du själv isolerar bäst? Tjock islänningpäls eller 400g täcke? Är inte så konstigt att lurviga hästar (även om det bara är rumpan) behöver mycket mindre täcke än en helklippt eller en med tunn och kort päls?
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 256
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0. Löven blir gula på träden...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 702
Senast: Elisha
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 994
Senast: Korven
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 702
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp