Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Här har det blivt ett ordentligt väderomslag! Från -6 i måndagsmorse till att det ska bi +14 idag!

Helklippta har 150gr på sig och oklippta ett regntäcke. Var i förmiddags ca 10 grader, vindstilla och det kändes jättevarmt i luften.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Väderomslag även här, vi har haft -10 tidigare nätter, ett par plusgrader om dagarna, och idag är det +13. Mulet och lite regnsjukt.
Oklippta varmblodet har 150g + ofodrad eller max 50g hals.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL
Har nu klippt gamla hästen då den blev dyngsur utan täcke iom väderomslaget. Fy vad skitig den var:meh:

200 gr utetäcke med hals vid regn o blåst 13grader.

Inne stalltäcke utan hals, men täckt kagge 300g o öppet ut.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

+11, ska regna till och från hela dagen och blåsa uppemot 15 m/s i byarna så min helklippta fick ha 200 g rhoino wug med ofodrad helhals.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Här är det blåsigt några plus. Hästarna inne 9+ nyss.

Sto helklippt 400g kingsland

Valack helklippt igen idag, 300g JW
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

+10, minus på natten. Regnat till och från hela dagen så oklippta varmblodet 320g + hals 150g inne och ute.
Imorgon ska det också bli +10-12 och regna hela dagen, så det blir samma täcke på då.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Typ 15+, blåsigt och lite regn då och då.

Spårklippt idag går naken och får göra så länge det är såhär varmt. Lerig och brun igen :-P (skimmel)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Just nu tunna Amigo Lite regntäcken då det har öst ner och stormat här nu i flera dagar.. Vill låta de få rejäl vinterpäls i år pga av lösdriftsgång så tänker inte stoppa på något fodrat på bra länge! :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Helklippt hbl har 100 g Thermomaster alt Amigo såväl inne som ute. Omkring 14 grader ute dagtid. Idag har det regnat och blåst litegrand, däremellan sol och riktigt behagligt :cautious:. Knepigt väder!
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Det är ett jäkla pyssel vår och höst då vädret pendlar så. Vart kallt några dagar då hade hon fleecetäcke inne och 100 g täcke ovanpå ute.
Slog om så nu är det +10 typ om dagarna och nu går hon naken inne och oforat regntäcke ute
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Härligt väder tidigare idag här i Skåne, lite lagom vind och soligt, typ 13-14 grader. Oklippta valacken (17 år) fick gå naken en stund mitt på dagen och verkade njuta av livet :)

Sen läste jag väderprognosen inför kvällen och imorgon, så då byttes det ofodrade han haft hittills ut mot 100gramstäcke med halvhals.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Jag kollade oxå vädret i morse och konstaterade att nu är det läge att testa vart gränsen går. Pålle går alltså naken och jag är halvvägs hem med tåget. Tänk om han kunde uppskatta att ha täcke på sig om han blir helt dränkt annars. Har dock inga förhoppningar om det utan han kommer nog vara en sur lerhög i kväll i behov av storsanering innan täcket åker på i morgon :-P
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

10 grader på eftermiddagen. Islänningar, klippta allt utom precis under sadeln och bak som ett ländtäcke. Den ena näck, den andra regntäcke (men bara för att inte skita ner sig). Lösdrift.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här slog det om förra veckan och sen har det hållet sig runt 10+, lite mindre på nätterna och lite mer på dagarna. Stoet som fått utväxt blev för varm så hon har fått byta till lite tunnare. Den andra som är nyklippt igen har samma.

Nu är de inne, 9+ i stallet och 6-7+ ute.

Sto 16år helklippt 300g Amigo Insulator.

Valack 12år helklippt 300g JW stalltäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Verkar hålla sig runt 10, blåsigt runt 10 m/s, växlande molnighet och några skurar per dag.

Spårklippt hårboll har Rambo Original 0 g, 100 g liner och Rambo Original hals 0 g. Naken inne.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Klippt häst amigo Mio 200g eller halstäcke 100g beror lite på väder.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Verkar hålla sig runt 10, blåsigt runt 10 m/s, växlande molnighet och några skurar per dag.

Spårklippt hårboll har Rambo Original 0 g, 100 g liner och Rambo Original hals 0 g. Naken inne.


Samma väder här, men det är kanske inte så konstigt. :p

Gammal lurvboll med ryggproblem har ofodrat regntäcke ute i hagen. Inne i kallstall på nätterna och står då naken.

Spårklipps i helgen och kommer förmodligen ha samma täckning sen så länge det är uppehåll, annars 100 g regntäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Nu slog det om snabbt här igen. -5 vid utsläpp och runt nollan med regn under dagen.

Helklippta 150gr Amigo insulator+200gr helhalstäcke. Oklippta 200 gr. Inne har helklippta 150gr och den oklippta är naken.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

6° och mulet idag, halvklippta hästen går med ett 100g regntäcke. Naken inne (upp mot 10° i stallet om nätterna).
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

11 grader, mulet och lite duggregn.

Hästen har ett ofodrat regntäcke och är oklippt.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 256
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0. Löven blir gula på träden...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 702
Senast: Elisha
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 993
Senast: Korven
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 702
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp