Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl
Vbl ute ca 7-19.
200 gr showmaster liner + 0 gr Amigo m hals.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Jag tycker ändå att det är stor skillnad på om de har täcke eller inte. Så jag ska sno ditt uttryck att de sätter päls efter ljus men mängd efter klimat för precis så uppfattar jag det också
I många år har jag varit övertygad om att det bara sätter efter ljus och att täcken är skitsamma, men jag är helt säker på att så är det inte alls. Täcken spelar roll, de sätter mindre päls med täcken och med bra foder samt att de motioneras ordentligt. Eller så är mina hästar totala undantag. Det har varit så för allihop. Täcke på, mindre päls.

Däremot så klipper jag inte mina hästar eftersom de inte sätter så förfärlig päls längre och vi har inte isolerat ridhus så de blir inte så farligt svettiga heller och de orkar prestera vad jag vill.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Hästar sätter päls efter ljuset. Mängd efter klimatet.

Bra sagt. Har haft min häst sen föl, och första 3 åren gick hon ute på lösdrift utan täcke och såg ut som en björn. När hon stallades upp har hon haft täcke efter behov, och nu har hon extremt kort päls, så att jag sluppit klippa henne.

Nu har hon HW 200 gr ute och inne. Ute ca 14 timmar om dagen och står i kallstall, tränas normalt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl
Korsningsponny, filtklippt, står i kallstall på nätterna. Fleecefodrat regntäcke, då jag tycker det är för varmt än för att ha 200g. Bara det blir mer regn kommer det bli ett helhals regntäcke på.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Oklippt ponny på lösdrift, utanför Köpenhamn. 200g Rambo Supreme med 150 fodrad hals
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Hästar sätter päls efter ljuset. Mängd efter klimatet.

Precis. Även om alla hästar sätter vinterpäls till någon grad blir det ju självklart skillnad med täcke. Min hade lång, lurvig päls de vintrar hon gick helt utan eller med tunt täcke, med täcke blir vinterpälsen sommarkort och behöver inte klippas.

kl

Ett par minusgrader på nätterna (strax över nollan i stallet), upp till +4 dagtid. Nu snöar (BAJSÅRSTID) det dessutom.
Oklippta varmblodsstoet har 320g både ute och inne, samt hals 100g ute vid nederbörd. Ylleridtäcke vid all ridning.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Skånsk höstväder
SWB-sto 11 år i full träning. Ute har hon nu 100 gram shires med halvhals, inne ett ylletäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Skånskt höstväder här också, dock har det varit jättefint fram tills nyligen. Min går fortfarande ute på heltid med regntäcke. För tillfället oklippt, men när jag stallar in honom kommer klippmaskinen fram.
Det spelar ingen roll om jag täckar, han sätter lika mkt päls oavsett och har alltid gjort.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Har oxå lite skånskt höstväder här, bor dock i Blekinge ;)

4-6 grader ute idag, tanken var att min skulle få gå med Amigo 100gr, med ofodrad hals, men de var fortfarande lite fuktigt efter gårdagen, så slängde på ett Amigo 200gr med fast hals. Ska bort o känna under täcket, kan vara så att jag byter till 100gr nu på dagen.

Klippt på hals, bog och halva magen :)
Inte direkt någon fryslort.

Står med tunt fleece täcke inne (stallet håller plusgrader, kommer ha 200gr Rambo stalltäcke vid minusgrader ute).

// Niikon92
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Hemma är det minus ute och några plus inne.
Sto 16 år helklippt har Rambo supreme 420g

På tävling precis på nollan. Lite varmare i tävlingsstallet.
Valack helklippt 12 år har BoT fleecetäcke + amigo Insulator 300g med 150g hals.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Släppte ut vid sju och då var här ca -5. Ska bli soligt men bara ngn plusgrad idag.

Helklippta ponnyn har ett 300gr Bucas freedom och oklippta ponnyn ett 100gr Hnasbo.

Ska på tävling i em med helklippta ponnyn och i släpet får hon ha Golden Stripefilt+amigo jerseycooler. Tar även med ett 150gr Amigo insulator att ha med filten om det är kallare på vägen hem.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Imorse var det runt -5, under dagen ska det bli runt 4 grader. Soligt och fint väder.

Helklippt fjordvalack som går ute i hagen hela dagen, och står inne i kallstall nattetid. Tränas ordentligt, och är under bantning (fin över revben nu, dock). Håller f.n. till i Hälsingland. Hästen har tidigare år haft lätt för att bli snäppet för varm under täcke, verkar dock vara bättre i år då han klipps ca var 3-4 vecka.

Ute: 50g Bucas Irish turnout. Inne: fleecetäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Fick hem mer täcken igår och konstaterade att Optimo linern var katastrof trots vanligt utetäcke. Idag testar jag alltså vanlig liner trots att det kommer vara för varmt (byter väl om en timme typ till Rambo Wug 0 g) och får väl köpa en sådan i 100 g istället.

+1, helt vindstilla, soligt. Oklippt (i morgon ska det regna då jäklar ska pälsen av :-D) connemara. Rambo Original 0 g + liner 200 g.

Natten till idag var premiär med stalltäcke. +2 inne och frost ute. 100 g Copperfield som satt helt ok på morgonen, najs köp.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Tror att du fått ett nr för stort optimoliner.
de är ju lite större. Den ska vara hästens exakta storlek- längd
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här är det runt nollan eller någon minusgrad och blir inte mer än några plusgrader dagtid. Fuktigt och ruggigt.

Häst 1, helklippt 28-åring: inne 300 g, ute 200 g+hals
Häst 2, helklippt 10-årig tävlingshäst: inne 150 g, ute 100 g + hals.
Häst 3, helklippt 5-årig tävlinghäst: inne 150 g, ute 150 g+50 g ovanpå+hals
Häst 4, oklippt korthårig 5-årig tävlingshäst: Naken inne, ute 100 g + hals
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Inne ett fleecetäcke med bomullstyg på utsidan så spån ej fastnar

Ute ett 100g täcke med hals idag -3 på morgonen och kring 0 nu på dagen


När det är + grader ute har hon samma innertäcke men ett ofodrat regntäcke över bara.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

När har min häst täcke: Om kalla nätter då han står i ett kallstall, Får han ett fleece täcke
Han har två täcken: Ett mellan tjockt med stickad "utsida",Ett tunt Fleece täcke
eventuellt när det är typ 15 minus grader får han täcke på dan också.
Vet inte, Är inte så noga! Min häst ser ut som en nalle björn.... :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Vädret har varit hyffsat stabilt senaste dagarna och det har varit ner mot -5 under nätterna och runt 3 plusgrader mitt på dagen. hyffsat vindstilla och sol just idag.

Kallblodstravare helklippt - ute minst 12 timmar, ofta runt 14-15 timmar. står inne i varmstall som alltid håller minst 5 plus
inne: inget täcke.
ute: 100g regntäcke

Fick ändra om lite täckesrutiner på honom, dels helklipptes han nyligen och eftersom russet inte släpper in honom i ligghallen så har han fått gå in om nätterna.

Gotlandsruss klippt hals och bog - lösdrift

100g regntäcke under natten, utan täcke vid sol och uppehåll under dagen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Minusgrader på nätterna och 2-3 plusgrader på dagarna, rätt vindstilla.
Oklippta travaren fortsatt 320g vintertäcke inne och ute, för dagen fick hon dock också ett ylletäcke under, eftersom hon fick gå ut efter att hon ridits lite svettig på bringan och sidorna, och det får ligga på till imorgon eftermiddag. Jag vet inte vad ylle motsvarar i gram, men.

Funderar på att lägga på termo 220g + vintertäcke 320g nattetid, vattnet hade frusit förhållandevis rejält i boxen inatt så det blir tydligen kallare på natten än jag trott.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här är det regnigt och blåsigt. Ca 5-8+.

Sto 16 år helklippt har Rambo Supreme 420g med hals 150g (?)

Valack 12 år helklippt har Amigo bravo 400g med hals 150g
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 256
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0. Löven blir gula på träden...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 702
Senast: Elisha
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 993
Senast: Korven
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 701
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp