Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Detta är utifrån nuvarande kallblod, tidigare varmblod har täckats lite annorlunda men inga större skillnader.
(0 gr )Fleecefodrade regntäcken används vid nederbörd och stark blåst när tempraturen är ungefär +5 och ner till och med -7 kanske
100 gr Runt -7 till och med -15 (Soliga och fina dagar kan det hända att det får bli några timmar utan täcke)
200 gr -15 till och med -25
300 gr kallare än -25
400 gr - aldrig ägt något så varmt
hals? 0 gr/150 gr har en fleecefodrad hals till ena regntäcket, används vid direkta skyfall i princip.

Mitt russ täckas på liknande vis han med.

De får gå utan så mycket de kan. Hade säkert klarat sig utan täcke helt i rätt låga temperaturer om jag inte hade klippt dem ( hals och bog) men nu måste ju den klippta pälsen ersättas men täcke.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

På sommaren är flugtäcket alltid på utom vid nederbörd, då är hon antingen utan täcke eller med ofodrad regntäcke vid ihållande regn.

Annars används ofodrat väldigt sällan.


Ovanligt kall sommar samt mild höst (läs 10-15 grader) är 100 gr täcket med halvhals på.


Normal höst (för Stockholm, ca 10-0 grader) är 200 gr täcket på, ibland med hals som också är fodrad).


Normal vinter (0 till -10) används i regel antingen 300 gr utan hals eller 370 gr med hals, beroende på väder o vind.


Extrem vinter kallare än -10 så används typ 400gr + täcke med hals, men det är enstaka dagar bara.


Min häst är halvklippt (allt utom ben, huvud och rygg). Hon är inte spec känslig men spänner sig lätt vid nederbörd. Hon är i normal träning 5-6 dagar i veckan och går på lösdrift med fri tillgång.

:)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Återgår till ursprungstråden.

Efter ridning idag var det helt vindstilla och 12+. Häst som var ren och ska hållas ren till lördag fick på 0 g Rambo Wug trots att han nog hellre gått utan. Stillade mitt samvete lite med att det skulle regna lite i alla fall. Hoppas han inte är för sur på mig :o Men jag vill inte bada mer än nödvändigt så nu får han tyvärr lida pin 2 dagar till sen kan han grisa ner sig bäst han vill igen :D
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Min ponny gick oklippt förra vintern med 200-300 g vintertäcke vid minusgrader (-5 och sol när det gick mot vår så var han utan). Ingenting på natten (10 grader inne)

Denna vinter ska han dock helklippas nu i oktober och halvklippas i december.
Det blir fleecefodrat regntäcke varmare än 0.
200g (gissar? Kan vara 300g) vintertäcke vid kallare än 0.
Vissa veckor under vintern är det kallare än -15 ner mot -25 och då blir det fleece (alt 100/150g) under 200g vintertäcket samt fleece under natten.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*
Ska klippa min nu på söndag. Funderar lite på vad jag ska täcka henne med efter det. Just nu går hon med ett fleecefodrat regntäcke. Jag har ett 200g utetäcke som jag tänkte sätta på nu. Än så länge går hon ute dygnet runt. Tanken är att hon ska komma in nästa vecka.

Bor i Skåne så här är inte jätte kallt än. Men tror ni 200g blir bra eller ska jag köpa ett 150g?
Jag måste byta täcke då regntäcket ska tvättas. Jätte mycket hår efter fällningen nu och så har hon varit dålig i magen nu också...
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Här är det stjärnklart och lite svag vind. Ska vara samma inatt så det lär bli minus inatt igen. Nu 5+ på väg ner. Imorse var det 5+ i stallet. Lär inte vara varmare imorgon. Hästarna är inne. Kallstall med öppna fönster.

Valack helklippt 12år dressyr. JW 300g stalltäcke.

Sto helklippt 16år dressyr. Kingsland stalltäcke 400g
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här har det under dagen varit ca 10+ och sol, inte mycket till vind. Ponnyn är lurvig och filtklippt, har fått gå med ofodrat regntäcke och jag har haft lite dåligt samvete för att jag klätt på honom :o Men vi ska iväg tidigt imorgon, och jag känner inte för att börja morgonen med 2 cm lerpansar...
Nu är det ca 3-4+ så nu känns det mer okej att han har täcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Lurvig filtklippt ponny i tävlingskondition, med fri tillgång på hösilage ute.

0 gr Vid ca +5-10 och ihållande regn och/eller mycket blåst. Eller om jag är lat och inte orkar borsta bort massa lera...
Fleecefodrat -10 till +5 ungefär. Är det bra väder (soligt/lätta moln, ganska lite vind) får han gå naken om det är bara någon minusgrad eller varmare.
100 - 200 gr Kallare än -10, eller om det är skapligt kallt (kallare än -5) och fleecefodrade är blött.
300 gr Om det är skitkallt (typ -20 eller kallare).
400 gr Äger jag inte, ser inget behov av det
hals? 0 gr/150 gr Jag har inte hittat någon hals som passar ponnyn, men skulle gärna ha en ofodrad att kunna ha om det är mycket nederbörd, och en tunt fodrad (50-100 gram) om det är snorkallt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Äldre sto, korsförlamningshäst - Bucas 300g med fodrad hals
Fblvalack - Amigo 300g m ofodrad hals
Fblsto - Rhingo 300g m halvhals
Shettis - Naken. Fleecefodrat regntäcke när det regnat.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Helklippt Kwpn tp, sto 11 år.

Har 200 gr Amigo, samma inne och ute, står inne under natten.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl.

idag ahr det varit underbart väder med strolande sol, upp emot 15 gradervarmt och hyffsat lite blåst.

Nu under natten ska det vara runt 3-5 grader.

Kallblod- helklippt - lösdrift -travträning
Utan täcke på dagen
fleecefodrat regntäcke under natten

Russ - klippt hals och bog - lösdrift- travträning

utan täcke på dagen och går utan nu på natten också.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Nä, nu kommer jag nog lägga på ett 100gr. Graderna är runt 10 (+-), men det blåser ju lite oxå. Och ska vara kallt på morgonen.
Han är mitt i fällperiod, så inbillar mig att det blir mindre vinterpäls om han får lite foder som skyddar.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Hej. Osäker på hur jag ska täcka min häst. Han är ett 18 årigt halvblod som inte kommer täckas men jag vill gärna inte att han sätter full fluff päls ( rids 5-6 /vecka). Bor i mellan Sverige med temp. på vinter runt -10 till -25. Just nu går han med ofodrat regntäcken och känns lagom varm. Har ett fodrat regntäcke ( ingen aning om vilket gram) och flera fleece täcken och ett ylle täcke. Så till frågorna tycker ni det kommer räcka som ute täcken till han? (Kör fodrat täcke plus ylle om riktigt kallt?) ? Stallet är inte uppvärmt men el element i sadelkammarn. Litet stall med 4 hästar. Just nu har han ett fleece täcke på sig under natten och känns go på morgonen. Behöver jag tjockare senare i vinter? Vilket är varmast, ett täcke med polyester fodring eller ett med fleece?
Tack!
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Jag gillar inte täcken där fleecen ligger direkt mot kroppen på hästen, såna använder jag bara om de de ska torka upp efter att de svettats, de får så lätt skav så jag har täcken med tunt foder hellre om det ska ligga på över natten tex.
KL
Min ena har fått pyjamas på till natten nu, stalltäcke 100 g (tror jag) och på dagen så får han ett ofodrat regntäcke utanpå det.
Den andra är naken på natten och har ofodrat regntäcke på dagen om det är regnrisk, som det är typ hela tiden.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Vill du täcka varmare i vinter men inte köpa nya täcken, så röstar jag för ylletäcket under det fodrade regntäcket. Ylle värmer mer än fleece, och personligen har jag bara fleecefodrat som absolut max övergångstäcke.

I övrigt är det snudd på omöjligt för någon här att svara på hur mycket din häst behöver täckas. Det är ju så otroligt olika från häst till häst, även hos dem av samma ålder och ras. Man får täcka med ögat och det sunda förnuftet och hålla koll på värme under täcket, hull och päls, och om möjligt försöka titta på hästen i hage och box och se om den visar tecken på att frysa.

kl

Typ +12 (men naturligtvis höstkyligt) dagtid och runt +4 på natten. Varmblodet har 220g dagtid och 340g på natten (kallstall med övre delen av boxdörren öppen).
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Hästar sätter päls efter ljuset och att ha täcke på gör ingen annan skillnad än att man plattar till pälsen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

och förhindrar solbestrålning:(

Gillar inte ylle p g a mecket att tvätta ej heller fleece av den orsaken som ni skriver plus att den blir en håransamlare vid fällning:eek:

Jag har 150 g täcke på den oklippta för att den är äldre o den andra vill inte ha täcke alls..ännu. Naturell is the shit. Båda oklippta.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Hästar sätter päls efter ljuset och att ha täcke på gör ingen annan skillnad än att man plattar till pälsen.

Hästar sätter päls efter ljuset. Mängd efter klimatet.

Dock känner hästen av klimatet även med täcken. Så vill man ha lite päls ska man ha dem inomhus i varmstall där ljuset är tänt från tidig morgon till sen kväll. Varmt täckad häst ute sätter mer päls än samma individ hade gjort inne i varmstall.

Vet ej hur man hittar det men någon amerikansk forskare har publicerat något om detta.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Nyklippt, helklippt, och går dygnet runt med 250 gram. Står i kallstall om nätterna. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 256
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0. Löven blir gula på träden...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 702
Senast: Elisha
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 992
Senast: Korven
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 701
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp