Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Oklippt (än så länge) halvblodsvalack på 16 år. Går ute hela dagarna och står i kallstall på natten. Fri tillgång på hösilage i småmaskigt hönät.
Ute: Ingenting i bra väder, ofodrat regntäcke (Shires) om det regnar
Inne på natten: Ett vanligt halslöst och urgammalt stalltäcke av okänt märke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sto, 17 år, halvklippt, endast rumpan/länd med päls kvar.

minusgrader nattetid och 5-10 gr dagtid, lösdrift dygnet runt och samma täcke.

200gr HW rhino med helhals! :love:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Valack, 3 år och helklippt. Runt 6-10 grader på dagen och runt 0 på natten.

Han har ett Rambo Original 100g utetäcke i hagen, och ett Amigo Mio fleecetäcke på natten :)
1209356_10152226502162004_799194240_n.jpg
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

I stallet när jag fodrade var det 8+ och ute är det runt 6+.

Oklippt sto har ett kingsland stalltäcke 400g

Helklippt valack med utväxt har ett JW stalltäcke 300g
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Nu börjar det bli lite svårt när det är superkallt på morgonen och sen blir det varmt på dagen...
Imorse vid utsläpp var det minusgrader men nu är det redan 6 plus och sol.
I alla fall så får varmblodet fortsatt ha sitt bucas lätt fodrade regntäcke och araben sitt ofodrade täcke, tills det blir under 8-10 grader på dagen...
I natt hade de sina tunna stalltäcken men blir det så här kallt på nätterna så får iaf varmblodet ett tjockare täcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Idag soligt och +12 så ponnysarna ute nakna. Fri tillgång på hö i hagen, och så det gräs som finns såklart.

Inne nattetid nakna.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Kyligare om nätterna och dagarna nu.
-4,6 i morse och som varmast ca 8 grader på dagen.

Helklippt Connemara/fullblod korsning går nu med 250 gram både ute i hagen på dagarna och inne i kallstall på nätterna.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Här har vi frost vissa nätter och dagtid sträcker det sig upp mot 8-9grader vissa dagar är det dock kallare och stannar på kring 5 grader.

Pojkarna (russ och kallblodstravare) är klippta hals och bog, går på lösdrift.
Väldigt öppen hage och det blåser ofta.

De har fleecefodrade regntäcken på nätterna och går utan täcke dagtid såvida det inte blåser halv orkan eller regnar mycket för då får de behålla täckena på över dagen också.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Skadad quarteråring som har sin sjukhage i en carport (delvis vind och regnskyddat beroende på hur det blåser). Ulltäcke på ute som inne från och med nu. Han blir något varm mitt på dagen men blir för kall resten av dagen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Nere under nollan nattetid och upp emot 8 grader dagtid...

"Kallstall"

29-årigt artroshalvblod. Fri tillgång på hö inne.

Och "påfyllning med hötussar" allt eftersom det äts upp ute, strosar och betar allt som finns i övrigt

Tjockare "kombitäcke" (Köpt för 50 kr på internetauktionssida anno decimal - välhårat men i kanonskick, efter många år) inne

Ute:
Alt 1. Tunt fodrat regntäcke (Arvegods - Horseware anno decimal - ser ut som nytt) över
Alt 2. Endast fleecefodrat regntäcke (Arvegods - Thermomaster anno decimal - ser ut som nytt)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

10 plus och sol
Pållarna samma täcken som tidigare dagar, dvs varmblodet lätt fodrat bucas regntäcke, Araben ofodrat regntäcke

På natten kallstall, varmblodet något fodrat stalltäcke, araben ofodrat stalltäcke. Blir det under nollan får varmblodet tjockare
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Upp till +10 dagtid och gissningsvis strax över nollan på nätterna.
11-åriga varmblodet med övre delen av engelska boxdörren öppen har 100g regntäcke ute på dagarna och 220g inne nattetid.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Min donna går fortfarande ute dygnet runt men har halmad ligghall att mysa i när hon vill.
Varvar mellan ett 100g fodrat halvhalstäcke och ett fleecefodrat täcke för att få olika tryck på kroppen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Min helklippta SWB har än så länge samma 100 g (ute-) täcke inne och ute (varierar mellan Amigo och ett Thermo Master). Regnar det får hon ett ofodrat regntäcke över. Stallet har fortfarande alla dörrar och fönster öppna och håller ca 4 - 7 plusgrader nattetid. Ute är det upp till 10 plus dagtid.

En fråga till er som har helklippta hästar - vid vilken temperatur (ungefär) täckar ni av ute? Det ska bli runt 15 grader och sol till veckan, jag tycker det känns mycket med 100g täcke då..?
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Täckar inte av alls numer utan endast vid ~20 grader

Inne nattetid 2-4 grader

300 g sharpmantäcke

Ute 5-8 grader med regn idag

300 gram sharpman+ ofodrat Amigo med hals
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Inne nattetid, klippt femårigt halvblod. Bucas bomullstäcke inne, isolerat varmstall och ett regntäcke ovanpå det ute.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Vi har för tillfället runt 10-12 grader och duggregn, nollan på nätterna. Min häst har ett ofodrat amigo regntäcke på sig.
Har tagit fram det fleecefodrade regntäcket och byter när det blivit något kallare. Vill inte att han sätter päls som en björn i vinter. Han går fortfarande ute dygnet runt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Femtonårig valack, halvblod, dressyrhäst, helklippt, Göteborg. Sol och runt 10 grader varmt mitt på dagen med en del blåst, alternativt regn och runt 5-10 grader.
Ute: ofodrat Bucas regntäcke eller Rambo duo utan halsdelen och utan liner (100 g?), beroende på om det är sol eller regn.
Inne: 200 g stalltäcke från WeatherBeeta (tror jag?)

Tvåårigt halvblod, oklippt men ännu ingen vinterpäls, runt 10 grader och blåsigt öppet Skånelandskap.
Ute: Amigo 50 g regntäcke
Inne: Pessoa kombitäcke fleece/bomull
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

6 årigt växande varmblod. Går enbart som ridhäst.

inne: fleecetäcke
ute: 100 g halvhals täcke

är ca 8-12 grader ute på dagarna men isande vindar
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 256
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0. Löven blir gula på träden...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 702
Senast: Elisha
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 992
Senast: Korven
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 701
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp