Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Nej det har de inte. Ibland samma om jag av någon anledning inte kan byta ex bortrest. Annars sköter jag mina hästar själv så släpper ut och in dem själv.

Stoet har ett Rambo 370g inne och ska om det fortsätter vara lika kallt ha ett 420g Rambo ute, har idag och förra veckan haft ett Amigo 350g. Hon kan ha samma inne som ute för hon blir inte för varm även om solen lyser på täcket några timmar.

Valacken har 200g inne och ett Rambo 100g ute för han rör sig mer i hagen, samt att han blir lättare för varm.

Anledningen till att jag byter är dels för att jag har möjlighet, men också för att jag vill inte ha samma täcke 24/7.

Är dina hästar inne eller ute på nätterna? Samt är de nakna inne eller kan/vill du ha täcke inne också?

Jag upplever att skiljer det inte mer än ca 10 grader mellan varmast och kallast är det ingen fara att ha samma på de flesta hästar.

Vet många som säger att hästar har en komfortzon på 20 grader så de kan ha samma i 20 graders skillnad, MEN jag tycker inte det fungerar bra. Täcke är ju inte lika flexibelt som pälsen för värme/kyla.
Den ridskolemänniskan som gjort studien försvarade att ha samma täcke på INNE i stort varmstall som ute. Att slippa byta

varför skaffar hästar päls under tidig höst?
jo för att de behöver det!

Vi som bor o lever med våra hästar SER vad varje individ behöver.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Mina går nakna, men två ska klippas inom typ en vecka och jag funderar på vad det blir för täcken då... Förmodligen blir det (om väderprognosen fortfarande ser ut som nu d.v.s. några plusgrader på natten och uppåt 10 på dagen) gamlingen som inte ska klippas får gå naken, ev. ofodrat regntäcke vid kallt ihållande regn. Den som bara klipps framme på halsen och bogen får också gå naken ev. med ofodrat regntäcke vid kallt ihållande regn. Och den som blir halvklippt får nog på sig ett fleecefodrat regntäcke med halvhals, tror jag. Ev. naken dagtid om jag har möjlighet att åka ut 2 ggr :)

Om ett par veckor börjar de gå inne på nätterna så då får jag se om den som blir mest klippt behöver ett tunt stalltäcke, men förhoppningsvis behövs inte det förrän i vinter.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL
Vbl allroundhest, 13 år vallak.
Frost til morgenen i dag, -2. Max 10 grader i skyggen på dagen. Vind.
Inne om natten, ute fra frokoost til kvelds.
Hadde 150 gr stalltacke + 0 gr Amigo med hals over. Bytte i dag til 200 gr liner med samme Amigo over.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Vad har du på din häst i vinter när det är kallt/fuktigt/blåsigt på riktigt?

De får först hals vid regn, sen liner och sen tjockare liner.
Förra året såg det ut såhär:
Stoet
10+ - 0 Rambo supreme 420g med hals
0 - -10 Rambo supreme 420g med hals + 200g liner
-10 - -20 Rambo supreme 420g med hals + 400g liner

Valacken samma princip men han har ett Amigo som ska vara 400g men känns mer som 250-300g
10+ - 0 Amigo 400g med hals
0 - -10 Amigo 400g med hals + 200g liner
-10 - -20 Amigo 400g med hals + 400g liner

I stallet där jag vill undvika att ha hals för manens skull så har de tjocka täcken för att utan hals så får man kompensera med tjockare.
Så nu har de 200-400g och i vinter får de Amigo 550g om det behövs.

Vill man ha kortpälsade tävlingshästar som inte behöver ta av energin för att hålla värmen så får man ju täcka därefter. Mina hästar ska använda energin till att prestera, inte sätta päls och hålla värmen. Ser inte problemet med att täcka mer när det blir kallare.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Mina är inne i kallstall på nätterna och än så länge är de utan täcke på natten.
Jag har inte möjlighet att byta täcke men de får ett täcke av/på, men å andra sidan så har de inte några tjocka täcken nånsin. De kommer att ha sina stalltäcken och sen det ofodrade regntäcket ovanpå när det blir kallare och ruggigare, när det blir riktigt kallt så får de utetäcken med lite foder, minns inte hur mkt men kanske 150 eller 200 g inte mer i allafall.

Jag vet vissa som gör så att de köper dubbla uppsättningar av utetäcken. Sen har de det ena dag 1,3,5,7osv och det andra täcket dag 2,4,6,osv för att hästen inte ska behöva ha samma jämt. Men då skippar de å andra sidan stalltäcken. Om de kan ha samma tjocklek inne och ute. Så som stalltäcke + skaltäcke egentligen blir samma tjocklek som bara stalltäcket.

Det kanske inte är ett alternativ för dig men vet en del som tycker det är bra. :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Den ridskolemänniskan som gjort studien försvarade att ha samma täcke på INNE i stort varmstall som ute. Att slippa byta

varför skaffar hästar päls under tidig höst?
jo för att de behöver det!

Vi som bor o lever med våra hästar SER vad varje individ behöver.

Precis därför jag skrev att jag inte anser att det fungerar. Men det är ju tyvärr väldigt många som hänvisar till den studien och aldrig byter täcken. Håller helt med dig även om det inte framgick i mitt inlägg.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Vad är det för väder?
Här är det molnigt och blåsigt och 5+. Hösten visade idag att igår satte ribban för både denna och nästa vecka. Ska bli minus varje natt och runt 8+ på dagarna en liten stund.

Vad gör hästen/-arna? Inne/ute.
De är inne i kallstall med öppna fönster 7+

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
Valack, klippt med utväxt, fick ikväll byta till Amigo Insulator 300g
Sto, oklippt, frusen och känslig har samma Rambo 370g

Ute idag hade de
Valacken Amigo 400g (känns som 250-300g om man jämför med Rambo)
Stoet fick byta till Rambo supreme 420g

Ingen av dem för varm vid intag.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Mina går fortfarande ute dygnet runt.. dom var inne ett par nätter när det regnade. Inga täcken och för första gången har dom inte heller satt någon päls utan har fin kort päls fortfarande.. Jag brukar inte ha ute hästarna såhär länge men av olika anledningar har det passat bra.

Det är ganska varmt och soligt på dagarna och en 4-6 grader på nätterna.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Kallblod och russ, klippta hals och bog, kallblodet lite mer än russet.
Lösdrift, begränsad fri tillgång. full travträning på båda.

Pendlar mellan 3-7grader, frost vissa nätter. ostadigt väder med lite regn nu och då samt blåsigt.

båda är nyklippta så nu går de båda med fleecefodrade regntäcken dygnet runt
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Inne: ca 5 grader
300 grams sharpmantäcke

Ute: 6-8 grader och blåst idag
300 grams sharpmantäcke
Amigo ofodrat regntäcke med hals
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL, Inget täcke om det inte regnar. Tyvärr har vinterpälsen kommit väldigt tidigt iår..

fals_5243dc83e087c31cec6da64b.jpg
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL
Inga förändringar gällande täcken här. Varmblodet lätt fodrat regntäcke, araben ofodrat regntäcke i hagen dagtid båda tunna stalltäcken nattetid då de står i kallstall.
Grader ute just nu 6 grader.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Helklippta hästen: 100g. Oklippt känslig: regntäcke vid blåst. De andra nakna! Är inne ca 20-07.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*KL*

Varmblod, 6 år. Ridhäst.
Inne: fleecetäcke
Ute: fleecetäcke + helhals regntäcke ofodrat.

ca 8-12 grader ute. blåsigt
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Jag måste bara få fråga vad ditt sto har för täcke när det är -20 och blåser isvindar om hon har 420 nu? :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Det har hon ju svarat på?

*kl*

Här är det nu ca +8-9 om dagarna med mulet och regnat en del.

4 och 6-årig connemaror i lätt resp medelarbete. 6-äringen halvklippt den andra oklippt (men ändå kortare päls...).

Ute: 100 gr Hansbo/Protector
Inne: Bucas Celtic Stable Light/tjockt fleece-ylletäcke från Catago.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Jag måste bara få fråga vad ditt sto har för täcke när det är -20 och blåser isvindar om hon har 420 nu? :)

Rambo supreme 420g med hals + 400g liner
Och skulle det inte räcke så får hon ett ylle täcke under.

Kl
Här har det varit molnigt hela dagen så det var 5+ imorse och sen 8+ på dagen. Har blivit klart nu på kvällen dock så minus i natt.

De är inne i kallstall ca 8+

Stoet kingsland Classic stable 400g
Valacken som ska tävla (flätad ikväll) fick Amigo Insulator 300g med hals 150g för att hålla sig snygg :P
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl
Connemaran och gammelrusset är nakna, de har både päls och hull så det räcker.

Welsh coben och det unga russet visar båda två att de blir spända i ryggen vid nederbörd, så de har numer regntäcken. Typ Haglunds. De ska få värdig Rhino Wug Lite.
Coben är hobbyponny, russet och connemaran är två så de arbetar inte i ordets rätta bemärkelse.

De går på lösdrift, betar fortfarande. Får lite extra potatisprotein, linfrökaka och betfor på kvällen, de har halm i ligghallen också.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Min går nu med ofodrat regntäcke ute, hals på vid regn.

På natten har jag börjat lägga på ett fleece.

10-15 grader ute om dagarna, kan krypa ner under 0an på nätterna.

Står i stall där det håller plusgrader.

// Nikon92
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*Uppdatering*

+4 denna morgon och mulet. Båda oklippta hästarna är ute utan täcken. Funderar på om det finns nåt bättre antibitmedel för täcken än det jag har (Renons)? Är så trött på att Rocket knaprar och drar i täckena så dom går sönder :cautious:...:meh:
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 256
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0. Löven blir gula på träden...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 702
Senast: Elisha
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 992
Senast: Korven
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 701
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp