Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här har varit jättefint väder idag, som mest 14-15 grader, sol och vindstilla. I natt ska det bli neråt 5 + och ingen eller lite vind. (Samma häst som innan: sto, 6 år, ska klippas i morgon :) ,frusen)

Dag: Regntäcke, mest eftersom jag jobbade sent och det mao skulle hinna bli mycket kallare innan jag kom hem. Det hade hon dock klätt av sig i hagen :meh: ; båda bogspännena var sönder...

Natt (utebox med öppen överdörr): rejält ylletäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Varit fint väder idag, strax över 20 grader.
Nattetid är det kallare, runt 8-9 grader.

Hästen är 2 år, ute dygnet runt på bete och har ett ofodrat regntäcke för tillfället eftersom det regnat så dom senaste dagarna. Solen dök upp från ingenstans idag.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Äntligen lite sol! Frostig morgon men klar himmel och hästarna fick gå ut utan täcken. Lite trött är jag då Rocket gillar att ha sönder sina täcken och hans regntäcke är lite saboterat i fram, jäkla odåga :meh: ...och det trots antibitkräm :cautious: ...Nåja, idag är dom utan täcken och skadan blir inte värre...
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

6-åring, oklippt, känslig rygg.
Idag i solen fick han vara naken. Känns som slutklämmen på de dagar som det är möjligt... Annars om det inte är sol har han ett LamiCell 170g utetäcke ute, naken inne i stallet över natten.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Hbl 3år fleece fodrat regntäcke, förutom igår när det var 20+ och sol.
Samma med nordsvensk 20år, helklippt
Och travare 8år. Amigo och termo master täcken
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Connemara 15 år, halvklippt - inget täcke, går ute dygnet runt med tillgång till ligghall. Jag tänker att han kan ju gå in där om det blåser/regnar om han skulle tycka det var förjävligt


Men just idag, just nu, har han på sig ett jacson flugtäcke med hals och över det ett jacson regntäcke eftersom jag badat honom idag och vill försöka hålla honom vit tills på måndag men jag äger inget hals-täcke. Man tager vad man haver :D
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Vad är det för väder?
Här är det molnigt och blåsigt så ganska kyligt. 13+ på väg ner. Ska bli 5+ inatt.

Vad gör hästen/-arna? Inne/ute.
De är inne i kallstall med öppna fönster

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
De ska få på sig täcken nu, har stått nakna sen de kom in så länge det går.
Valack, klippt, varm men känslig har Shires stable 200g
Sto, oklippt, frusen och känslig har Rambo 370g
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Frost i morse! Häst naken, knappt någon blåst och uppehåll.

Matte däremot har haft fleece, halsduk, pannband, dunväst o vinterjacka så gott som hela dagen. Som hinderdomare blir man inte varm på första hindret :-P

Men hästen blev ju iaf inte täckad efter min frusenhet :idea:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Runt +15 och sol på dagarna, nedåt +5 på nätterna.
Oklippta varmblodsstoet går naken soliga dagar, med ofodrat regntäcke eller 100g vid regn/blåst/kyla. Nattetid får hon 220g på sig, då hon står i box med engelsk boxdörr och luckan får än så länge vara öppen.

Från och med nästa vecka blir det permanent regntäcke på i hagen oavsett väder.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

***Knapplån***

De senaste nätterna har det varit runt 0 grader - i torsdags fick jag skrapa rutorna när jag skulle köra till jobbet.
Annars har det varit mestadels sol och hög, klar luft men även en och annan kort regnskur.

Mitt 21-åriga kallblodstravarsto kan vara lite känslig för regn och blåst, så hon har ett ofodrat regntäcke på nätterna. De andra tre - två unga kallblodstravare och en 20-årig nordsvensk - är inte alls känsliga, så de går nakna.

Vi hoppas kunna ha dem ute minst en månad till.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*KL*

Varmblod, 6 år, dressyrrids.
Inne på nätterna och då naken.
Ute mellan 6-19. Helhals regntäcke. Mkt känslig för regn och blåst.

Här är det runt 12 grader på dagen. ca 3-5 grader på morgonen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här är det molnigt och blåsigt så ganska kyligt. Ska även börja regna på fm. Ska bli 11+, inte mer.

Vad gör hästen/-arna? Inne/ute.
De är inne i kallstall med öppna fönster nu men ska ut.

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
Valacken får Rambo California 100g med hals
Stoet får Amigo 350g med hals
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Islandshäst helklippt

Nu idag regnar det och är ca 10 grader kallt/varmt välj själv haha.

Hon har ett ofodrat regntäcke på sig vid mulet väder, vid regn och är det strålande sol på morgonen går hon naken.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sto, 17 år, lätt allroundträning. Helklippt utom ryggen för 1mnd sen, nu iprincip utväxt igen.

Har i helgen varit upp emot 15-20+ dagtid o hon har varit otäckad.

Lösdrift dygnet runt.

Idag ska jag sätta på 100gr täcke dygnet runt oavsett väder. Hela nästa vecka ska ligga på max 10+ dagtid.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*Kl

Vad är det för väder?
Molnigt, regn och blåsigt 15+

Vad gör hästen/-arna? Inne/ute.
Ute dygnet runt

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
Regntäcke ofodrat, horse saver
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Vädret är ju som det ska denna årstid , mellan 10-15 plusgrader
Min rids 6 dagar i veckan och går ute i hagen ca 11 timmar om dagen.
Han får på sig HW ofodrade Amigo täcke vid Regniga dagar annars naken.... han är alltid nakna inne än så länge
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Min går fortfarande ute dygnet runt och har ett Amigo Bravo med fleeceliner på sig på nätterna och naken på dagarna.
Förutsatt att det är bra väder, vid skitväder får täcket vara kvar på dagen också.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Helklippt och nu mellan 5-10 grader ute. Går med 100 grams täcke och verkar väldigt nöjd med det.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Korthårigt 6 årigt halvblod i träning. Ute minst 12 timmar om dagen och står i utestall. Ute runt 10 grader och mkt blåsigt. Har nu bytt till ett 100 gr Rambo från ett ofodrat.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 256
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0. Löven blir gula på träden...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 702
Senast: Elisha
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 992
Senast: Korven
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 701
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp