Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

I morse var det ett par plusgrader och klar himmel. Hästarna, oklippta, gick ut utan täcken. Nu står dom inne och väntar på att veterinären ska ge dom vaccinationen för i år och vädret har blivit tjurigt så när jag släpper ut dom igen blir det ofodrade täcken på...
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

7 halvblod sto , medelsår träning

natt: 3-10 + grader inne
300 gram sharpmantäcke

dag: 12-17 grader ute
150 gram amigotäcke + ofodrat amigoregntäcke med hals
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Mina är klippta förutom under sadeln och länden, de går med ofodrade regntäcken bara.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Runt +15 och sol på dagarna, nedåt +5 på nätterna.
Oklippta varmblodsstoet går naken soliga dagar, med ofodrat regntäcke eller 100g vid regn/blåst/kyla. Nattetid får hon 220g på sig, då hon står i box med engelsk boxdörr och luckan får än så länge vara öppen.

Från och med nästa vecka blir det permanent regntäcke på i hagen oavsett väder.

Har nu bytt till 100g regntäcke dagtid oavsett väder. Oklippt, men med tunn päls, och hon ska inte sätta någon tjockare heller.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här har det varit riktig höst idag. Blåsigt och hög luft men inte mycket sol. Hästarna är inne i kallstall som höll 9+ när jag fodrade.

Sto 16år, oklippt men kort päls och frusen och känslig. Börjar bli rejält fluffig även om hon inte har så lång päls. Rambo orginal 370g

Valack 12 år, helklippt men har nästan växt ut helt. Är varm av sig men känslig har Shires exklusiv 200g
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Har dina hästar samma täcke inne och ute ?
Jag skulle vilja hitta ett optimalt täcke att ha både inne och ute nämligen

Idag hade mina ofodrade regntäcken ute - det har de varje dag när det är regnrisk.
De är oklippta hela bunten. En är konvalecent, en är tre år och ska gå championat och sen bara vila och en är under igångsättning efter betet.
Jag är mest bekymrad över hästen som varit lite för länge på bete att han ska sätta jättepäls(han kommer inte att klippas). Jag kommer nog se till att det finns ett stalltäcke åt honom från ungefär nu. DÅ blir det nog ett 150g innetäcke och sen med ofodrat regntäcke utanpå
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Sto, 6 år, ganska frusen, nyklippt (i lördags, täckesklippning)

Dag: Ute, först mulet och sedan sol, som varmast 15 grader. Gammalt regntäcke från Hööks med mysko foder som påminner om en skurtrasa. Räknar det som ca 50 g... ;-)

Natt: Ska bli ner mot 3 plusgrader. Står i utebox (som är något varmare än utetemperaturen) med 200 g täcke. Jag hoppas att det räcker, men hon var lagom varm under ylletäcket när det var 7 grader och hon var (ännu mer ny)klippt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Har en varmblodig travare, 13 år, inte frusen men inte heller värst tjock päls.

Han går otäckad just nu både inne och ute då han är oklippt, samt finns det rätt mycket bete kvar i hagen så att han kan äta och hålla värmen. Han ska klippas vid månadsskiftet och då får han på sig ett 100gr ute och ett tunt stalltäcke inne :-)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Just nu 7 grader ute, mestadels molnigt
I hagen varmblodet lätt fodrat regntäcke, araben ofodrat regntäcke
I natt när de står inne i kallstall får de på sig varsitt ofodrat stalltäcke
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Har dina hästar samma täcke inne och ute ?
Jag skulle vilja hitta ett optimalt täcke att ha både inne och ute nämligen

Idag hade mina ofodrade regntäcken ute - det har de varje dag när det är regnrisk.

Nej det har de inte. Ibland samma om jag av någon anledning inte kan byta ex bortrest. Annars sköter jag mina hästar själv så släpper ut och in dem själv.

Stoet har ett Rambo 370g inne och ska om det fortsätter vara lika kallt ha ett 420g Rambo ute, har idag och förra veckan haft ett Amigo 350g. Hon kan ha samma inne som ute för hon blir inte för varm även om solen lyser på täcket några timmar.

Valacken har 200g inne och ett Rambo 100g ute för han rör sig mer i hagen, samt att han blir lättare för varm.

Anledningen till att jag byter är dels för att jag har möjlighet, men också för att jag vill inte ha samma täcke 24/7.

Är dina hästar inne eller ute på nätterna? Samt är de nakna inne eller kan/vill du ha täcke inne också?

Jag upplever att skiljer det inte mer än ca 10 grader mellan varmast och kallast är det ingen fara att ha samma på de flesta hästar.

Vet många som säger att hästar har en komfortzon på 20 grader så de kan ha samma i 20 graders skillnad, MEN jag tycker inte det fungerar bra. Täcke är ju inte lika flexibelt som pälsen för värme/kyla.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Stoet har ett Rambo 370g inne och ska om det fortsätter vara lika kallt ha ett 420g Rambo ute, har idag och förra veckan haft ett Amigo 350g. Hon kan ha samma inne som ute för hon blir inte för varm även om solen lyser på täcket några timmar.


Vad har du på din häst i vinter när det är kallt/fuktigt/blåsigt på riktigt?
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Har nu bytt till 100g regntäcke dagtid oavsett väder. Oklippt, men med tunn päls, och hon ska inte sätta någon tjockare heller.
...och 220g + 100g i öppna boxen inatt, då väderprognosen säger nollgradigt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Jag tycker att jag är kinkig och får för mig att min häst fryser.. för att jag är frusen :p

Men mitt 4 åriga fullblod har än så länge bara ett ofodrat regntäcke dom dagar det är ruggigt/regnigt.. är det klart väder och uppehåll så går han utan. :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Mina är inne i kallstall på nätterna och än så länge är de utan täcke på natten.
Jag har inte möjlighet att byta täcke men de får ett täcke av/på, men å andra sidan så har de inte några tjocka täcken nånsin. De kommer att ha sina stalltäcken och sen det ofodrade regntäcket ovanpå när det blir kallare och ruggigare, när det blir riktigt kallt så får de utetäcken med lite foder, minns inte hur mkt men kanske 150 eller 200 g inte mer i allafall.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*KL*
Någon minusgrad på nätterna och runt 10 grader på dagarna. Min har fått byta från regtäcke till 100 grams nu. Står i kallstall med öppna fönster i vissa boxar ( min har stängt) och ute hela dagarna.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Just nu är det bara 3 (!!) jävla grader, i sthlm. Fyfan! :nailbiting:

Hästen som är klippt allt utom ryggen har ett 100 gr täcke med halvhals och är ute 24/7 (lösdrift). Hade jag vetat detta hade hon fått på sig 200gr med helhals :love:

I helgen ska jag klippa henne igen (utväxt) och slänga på tjockare täcke..
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Vi har precis börjat täcka våra, och att de även precis har börjat sova inne.
Sover nakna inne, ute ofodrade regntäcken än så länge eftersom det är runt +10 på dagarna.
Snart är det 100 g som gäller.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Igår blev det första natten med fleece täcket på för min fux, var tydligen ner runt nollan på natten. Nu är det skinande sol och klar himmel så de får gå nakna ute.

Funderar starkt på att köpa en bot ryggvärmare, vill inte övertäckta men vill att hästens rygg ska hålla sig varm.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Kallt, frost i går, på natten och hyfsat skönt i solen på dagen, skugga svalt. Men ingen blåst o ingen nederbörd att tala om. HÄRLIGT höstväder :D

Häst naken o oklippt men börjar bli störigt svettig vid ridning. Svettig vinterpäls är ju ett helvete. Drar ut på att klippa lite till dock.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 256
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0. Löven blir gula på träden...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 702
Senast: Elisha
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 992
Senast: Korven
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 701
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp