Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Mina fortfarande ute heltid och ponnyn är rakad - förrutom huvud, under sadel och benen. Inga täcken. De har fortfarande ok bete, men stora hästen får extra kraftfoder. bor på västkusten
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här är det 13+ och blåsigt. Ska dra in regn under natten så det skulle ligga runt 10+ inatt. Hästarna inne i kallstall med öppna fönster.

Sto 16 år kort päls frusen har Shires stalltäcke 100-200g

Valack 12 år helklippt idag har shires stalltäcke 100-200g
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Idag har det regnat stilla men konstant i ca 4 h, 14 grader. Hästen naken ute och NÄSTAN ok med det, hehe. Matte härdar ut (och har inga täcken att lägga på heller, enklare så :p).
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

4- och 6-åriga connemaror i lätt resp medelarbete. 6-åringen halvklippt.

15 grader, mulet men nu på em sol. Båda är nakna.

Har ni skapat en ny hästras- nakenhästen:p

Kl
mina har flugtäcken o benskydd på p g a styngflugan samt 100 g regntäcke( utifall) nattetid. Vi har väldigt torrt så de får vara ute dygnet runt o stödfodras
ca 10 om nätterna o fuktigt o soliga härligt varma dagar.:)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

nu har vi haft ordentlig sommarvärme med 20-25 plus på dagarna och runt 15 plus på nätterna senaste dagarna. kallblodet går utan täcke, ponnyn har eksemtäcke.
De går ute dygnet runt på lösdrift och fodras med hö, de har dock en rätt stor gräshage som är nerbetad men de har att pyssla med.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*Kl*

Här har det regnat sedan i går kväll så F som går ute dygnet runt på bete fick på sig ett ofodrat regntäcke igårkväll och fick behålla det även i morse :) Det åker nog av snart dock för nu verkar det bli finare väder :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Treårigt new foreststo, fortfarande sommartemperaturer om dagarna, lite kallare om nätterna. Går ute dygnet runt i alla fall september ut om inte vädret slår om och blir helt vidrigt, givetvis med stödfodring. Gick på lösdrift förra vintern, naken, och klarade det bra, men kommer flytta in och bo i box i år. Rids ungefär tre gånger i veckan.

Hon kommer vara naken ett tag till, men jag har köpt ett ofodrat regntäcke som hon kommer ha på sig i vinter. Hon får en längre vila under vintermånaderna, och min plan är att inte klippa henne innan, så hon kommer förmodligen klara sig på det täcket i år.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Nakna dagtid då det är varmt på dagarna, dock sjunker tempen på nätterna, så varmblodet lätt fodrat regntäcke, araben ofodrat regntäcke, som man får ta av så fort solen tittar fram så det inte blir stektemp
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Fjorton plus och molnigt. Ute med regntäcken.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*uppdaterar*
Sommarvärme på dagarna i stort sett. Vissa morgnar hänger regnet i luften så jag har lagt på ofodrade regntäcken på hästarna (båda oklippta och i full träning). Andra morgnar ser man tidigt hur varmt det kommer att bli och då får dom gå utan täcken. Idag är det varmt! Solen skiner från klar himmel och inga täcken på, således... Stallade in dom 1/9 p.g.a. lite oro i skogen. Björnen har inte gått och lagt sig än...så dom står inne på stall från ca 19-tiden till ca 6 på morgonen. Inga täcken på inne heller då...
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Vad är det för väder?

Dagtid, sol runt 10-15 grader.
Nattetid, dimmigt, kyligt och lite frost i gräset på småtimmarna/morgonkvisten...


Vad gör hästen/-arna? Inne/ute.

Går i beteshagen dagtid, står i lösdrift/vinterhage på nätterna. Jakten är igång o har haft besök av älgar i hagarna, så vågar inte ha hästarna i sommarhagen nattetid. Känns så besvärligt att vara ute och jaga en flock hästar ute i byn mitt i natten. För att inte tala om olycksrisken.


Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjock

Kallblodstravarsto, går med föl+dräktig, både sto och föl otäckade
kallblodstravarsto, ettåring, under inkörning/utbildning, otäckad.
Kallblodstravarsto, dräktig, dressyr- och konditionstränas 5-6 dagar i veckan, helklippt. Otäckad dagtid, lätt stalltäcke (typ tunt amigotäcke) nattetid.
Halvblodssto, dräktig, tränar dressyr/skogsrids ca 4 ggr/vecka, otäckad.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*
Just nu 14 grader och dimma, men ska bli 19 och sol/växlande molninghet så F står ute i beteshagen naken :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Väder: soligt och varmt.

Går ute på bete dygnet runt, får extra kraftfoder i samband med ridning.

Täcke:
ponny 1 helklippt har täcke nattetid, han är ny för oss, men de förra varnade att han var en fryslort.
ponny 2 och konvalecent och rids inte helt än, så får vara lurvig och går därför naken
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Molnigt, blåsigt och 16 grader. Min kille är klippt så han hade ett Amigo regntäcke i hagen.

Inne står han med ett Mio fleecetäcke. :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Hästen min är rakad, men går utan täcke ute vid sol eller bara molnigt.
Ofodrat regntäcke vid regn eller risk för regn.
Inne står hon naken för de är så varmt i stallet.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*Kl*
Regnat sedan i går och det fortsätter även idag så F går med ofodrat regntäcke :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Oklippt halvblod som tränas och tävlas.

Gick ute dygnet runt fram till igår kväll och hade då ofodrat regntäcke på nätterna och var naken inne de dagar han fick vila en stund på dagen. Nu har han ofodrat regntäcke ute eftersom regnet öser ner och tydligen ska göra det ett tag framöver. På natten har han ett fleecetäcke. Temperaturen ligger runt tio grader på dagtid och kryper neråt på natten, nu är hösten tydligen här.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Oklippt (än så länge) halvblod som tränas och tävlas i dressyr. Har regntäcke från skye horsepower idag, när det är runt 14 grader och regn och blåst. Kommer ta av täcket nu efter lunch när det klarnar upp.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

ungefär 10 grader, blåsigt och tidvis regn.
Båda hästarna är ännu oklippta, går på lösdrift och i full träning för kommande starter i trav

Kallblodet har gått otäckad hela dagen men går nu med sitt regntäcke med cool-dry foder då han blev körd på sena eftermiddagen och blev lite duschad efter det.

Russ har gått med eksemtäcke på dagen, går nu med ett fleecefodrat regntäcke över natten.

åker ut imorgon på morgonen och byter täcke på russet och tar av kallblodet sitt täcke.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 256
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0. Löven blir gula på träden...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 702
Senast: Elisha
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 992
Senast: Korven
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 700
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp