Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här är det molnigt 14+ skulle vara risk för regn hela dagen.

Nu är de ute, den ena med Amigo 600D regntäcke, den andra har Rambo supreme regntäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Min har ofodrat regntäcke. Inatt hade hon ett bomullstäcke. Går ute dygnet runt och är helklippt. Blir ev byte till fodrat regntäcke idag.

Regnar till och från och är 17 grader.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl
Båda nakna just nu, varmblodet slipper flugtäcket nu, haft det i princip hela sommaren men klarar sig utan just nu. Blir det regn i natt får båda på sig regntäcke då det rasar ganska bra i temp på nätterna här nu
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

+18 men med ösregn och kyla i luften.
Min 11-åriga varmblodstravare går med ofodrat regntäcke, får förmodligen på 100g regntäcke över natten om spöregnet håller i sig. Hon går ute dygnet runt i hage som dessvärre saknar skydd.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

5årigt sto, fullt igångsatt efter bete.
Går 5-6dgr/veckan, varierat arbete, (hoppning, markarbete, klättring, galopparbete, longering).
Halvklippt förra veckan, ute dygnet runt med bal i hagen.
12 grader, blåsigt och lite regn.
Ofodrat regntäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

4- och 6-åriga connemaror i lätt resp medelarbete. 6-åringen halvklippt.

11 grader, blåst och mulet. Båda har 100gr täcken (Hansbo/Protector).
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Min ponny är väldigt känslig så han har täcke både inne och ute nu. Inne har han ett 100g stalltäcke. Ute har han ett ofodrat regntäcke från horseware.

Han är konvalescent just nu och går ute i en mindre sjukhage mellan 7 och 5 varje dag. Det är mulet och ca 12-15 grader ute..
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Soligt och 15 grader ute, hästarna nakenfisar
Ikväll åker dock regntäcken på, araben ofodrat och varmblodet lätt fodrat. Ingen värme på nätterna och risk för regn
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Inga täcken än så länge trots regn.. dom är fortfarande ute på nätterna emellanåt .. i natt ösregnade det och då hade jag lite ångest när dom var ute men idag är det sol och +17 så det känns bra igen!
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

4- och 6-åriga connemaror i lätt resp medelarbete. 6-åringen halvklippt.

15 grader, mulet men nu på em sol. Båda är nakna.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Min är under träning/tävling och helklipps hela året ca var 3:dje vecka under sommaren trots täcken.


Natt/inne: ca 12 grader
Bomullstäcke under 150 grams Amigo

ute: ca 17-20 grader
Bomullstäcke under ofodrat Amigo regn med hals
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

8+, vbltravaren ännu ute dygnet runt. Har ett 150g regntäcke på på natten, ofodrat regntäcke på dagarna om risk för regn.
Till helgen kommer hon att stallas in, men då det är engelska boxar och översta luckan kommer få stå öppen så att hon kan se kompisarna i hagen, så blir det 150g på då med.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Mecklenburgersto, 6 år, ute dygnet runt på rejält bete, vilar pga läkande skada.

Runt 10 grader på nätterna nu (BURR! :crazy:) men uppemot 25 på dagarna så hon går naken och trivs, fryser inte alls!
Var ute för att lägga på täcke men hon ville absolut inte ha något på sig, var varm och go i sig själv så hon får allt vara naken ett tag till! :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Har en 7 årig fullblodsvalack en fux som är helklippt redan, har också ett halvblodssto på 9 år hon är också helklippt.
Tävlar båda i 1.30 klasser i hoppning och L:A Dressyr.

Inne: kallstall, alltid öppna fönster.
Än så länge står fullblodet med ett ofodrat stalltäcke.
Stoet står naken än så länge men kommer snart få på sig ett ofodrat stalltäcke. Båda täckena är från Bucas.

Ute: Blåsigt så cirkus +7 och ända upp till 10 grader
Fullblodet har ett fodrat täcke med cirkus 100g fyllning i, stoet har på sig ett regntäcke.
Är det riktigt varmt (13+) så går stoet naken, men valacken är täckt upp till (15+) då han har rygg problem, då får han bli naken.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Inne på natten ca 12 grader
150 g Amigotäcke

Ute idag ca 22 grader och vindstilla:
Amigo Flugtäcke
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här är det klart, var 20+ på dagen men nu på väg ner mot ca +5 som det lär vara imorgonbitti. Hästarna är inne i kallstall med öppna fönster så någon grad varmare än ute, runt 10-11+ på morgonen.

Sto 16år tunnpäls dressyr S-nivå har Shires stalltäcke 100-200g

Valack 12år håller på att få luddpäls dressyr M/S-nivå har Bucas Shamrock, kommer klippas så fort han har slutat fälla/sätta päls och får då Amigo 150g eller 300g beroende på hur kallt det är på nätterna och "täcke efter väder" på dagarna precis som nu.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här håller dimman på att lätta och temperaturen gå upp. Ska vara soligt och 20+ på dagen. Hästarna gick ut vid sju och fick då varsitt bomullstäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

+15 men mulet och lite rått i luften. Ofodrat regntäcke på. Tycker egentligen det är lite för varmt, men eftersom hon alltid täckas för att inte sätta vinterpäls så vänjer jag hellre in sakta men säkert än smäller på tjockfodrat när jag ser det första lurvtecknet om någon vecka.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Det har varit höstrusk här 1-2 dagar faktiskt. I år tänkte jag dock inte täcka förrän hästkraken fryser :o Kanske han kan vara lite mer tålig än förra vintern (när han flyttade ner direkt till kallare tider). Och hästen frös inte av höstrusket. Vi har typ 10 grader på natten, så sjukt skönt!
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Va skönt om han anpassat sig :)


Kl
Mina inne utan täcke. Ca 20+ ute 17 i stallet
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 256
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0. Löven blir gula på träden...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 699
Senast: Elisha
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 991
Senast: Korven
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 700
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp