Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Varmblodig travare 18 år, börjar få sin vinterfäll. Får mycket päls. Går på lösdrift med Börjestäcke Tyfon 100 grams fodring.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

12+ blåsigt och molnigt

Stoet har 200g Amigo

Valacken har 100g Rambo California

Båda ute i hagen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Har just nu på sig täcken, ofodrat regntäcke på araben och lätt fodrat på varmblodet, kommer åka av nu vid förmiddagsfodringen, då det är upp emot 14 plus och sol emellanåt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Eftersom jag jobbar i stallet där min häst står får han gå nakenfis, börjar det regna slänger jag bara på han ett regntäcke. :p
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Här i Skåne hade vi några dagar med lite bitande temperaturer före helgen, några regnstänk under helgen och sen idag lite mulet och varmare igen. Hästapållen (oklippt 17åring, bra hull, halvtaskig form) talade dock om i fredags att han minsann FRÖS, så sedan dess har det varit ofodrat regntäcke på.

Den här o-regniga hösten är lurig. Tidigare höstar har regnet kommit innan kylan, varpå täcket också åkt på (eftersom hästen HATAR regn och spänner sig så att han får ont). I år har ingen ryggömhet visat sig alls, men humöret på herr häst de dagar han var utan täcke (drake), kontra första dagen med täcke (mycket glad :p ), fick tala för sig själv.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Idag har det varit +15 men ganska blåsigt. Kakis är halvklippt och har ett ofodrat Rhino wug.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här är det fortsatt varmt och fuktigt. Duggregn och 13+

Båda ute. Stoet frusen och oklippt, valacken helklippt igår och varm av sig. De har varsitt Rambo California 100g.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Uppehåll och 15 grader. Blir nog lite varmare under dagen!

Halvklippt häst med 100 gr och halvhals. Bytte från 200gr igår, kändes lite varmt!
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

+17, vindstilla och lite sol, hästen går med 200g. Lite dåligt samvete men det är ju ändå höst, det är ju inte som +17 i juli, och jag vill att stallägaren som mår dåligt ska slippa byta täcken vid insläppet.
Blir dock 100g imorgon om det fortsätter vara "varmt".
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

25 år gammal häst pigg och kry, ej klippt går på lösdrift. Som nog får vara utan täcke inatt faktiskt. Hon har haft fleecefodrat regntäcke men de senaste kvällarna har varit så varma. minst 10+ klockan 21.30 och ingen nederbörd eller kraftig blåst.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL
Ofodrade regntäcken ute. Nakna inne. De skulle kunna vara nakna ute också nu när det är så varmt
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här är det tolv plus. Blåsigt och molnigt.
Hästarna inne i kallstall med öppna fönster men blåsten kommer inte åt att blåsa rakt in. Var 14+ innan. Ska inte bli under 10+ inatt.

Sto 16år dressyrhäst på s-nivå, helklippt idag har ett shires termotäcke ca 200g

Valack 12år dressyrhäst s-nivå, helklippt igår har shires termotäcke ca 100-200g
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Här i Skåne hade vi några dagar med lite bitande temperaturer före helgen, några regnstänk under helgen och sen idag lite mulet och varmare igen. Hästapållen (oklippt 17åring, bra hull, halvtaskig form) talade dock om i fredags att han minsann FRÖS, så sedan dess har det varit ofodrat regntäcke på.

Den här o-regniga hösten är lurig. Tidigare höstar har regnet kommit innan kylan, varpå täcket också åkt på (eftersom hästen HATAR regn och spänner sig så att han får ont). I år har ingen ryggömhet visat sig alls, men humöret på herr häst de dagar han var utan täcke (drake), kontra första dagen med täcke (mycket glad :p ), fick tala för sig själv.

Min lurvboll sa "tack matte" för täcket (ofodrat rambo wug) när der blåste och var kallt de där dagarna. Sen sa ah ntydligt NEJ TACK och var skitvarmt så fort kylan drog bort igen. Mitt hopp om att from nu (då) ha ren häst grusades :p
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

hehe, jag har också tänkt tanken att det borde vara för varmt med regntäcke nu när temperaturen gick upp mot 15 grader igen, men pålle är inte överens med mig. Jag "vet" ju att hästen inte ska kännas varm under täcket, för då är det för mycket täcke på, men pålle vet det verkligen inte! Han är jättenöjd med sitt täcke, trots att han börjat bli vinterpälslurvig, är ljummen-mot varm under regntäcket, och har tillgång till halm och hö i hagen... :p
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Ca 10-14 grader ute, varierar galet mycket under dagen!

Helklippt connemara, 6 år, medel arbete. 200gr Bucas ute och 150gr HW inne.
Oklippt connemara, 4 år, lätt arbete. 100gr Hansbo ute och naken inne.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Mitt halvblod Går ute på lösdrift kommer göra året om vinter fri tillgång

Har både regntäcke och vintertäcke som jag använder i extremfall(även box) men han går annars utan täcke året om utan problem med sin vinterpäls(tävlar ej)

Bor i mitten av Småland och vädret är olika var dag tycker jag
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Vid ca vilka grader (intervall) hade ni använt följande tjocklek på täcke?
0 gr
100 gr
200 gr
300 gr
400 gr
hals? 0 gr/150 gr

I mitt fall handlar det om en vanlig ridhäst som tränas regelbundet i dressyr och hoppning och rids ca 40 min -1 timma/dag ca 5-6 dagar/vecka.
Oklippt, men endast eftersom han har kort (fullblods-) päls året runt och behöver inte klippas.

Han håller sig hyfsat varm, går nu med ofodrat regntäcke, ca 10-17 grader.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Använder ytterst sällan ofodrade täcken numera.

100 gr 7-10 (kanske 12 om det regnar/blåser) plusgrader
200 gr 0-7
300 gr minusgrader.
370 gr (tror jag det är) minus 10 och neråt

Sen har jag även hästar otäckade och blir det neråt 12-13 minus så fodrar jag mer hö ca2- 3 kg extra per häst oavsett täcke eller inte.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Vid ca vilka grader (intervall) hade ni använt följande tjocklek på täcke?
0 gr
100 gr
200 gr
300 gr
400 gr
hals? 0 gr/150 gr

I mitt fall handlar det om en vanlig ridhäst som tränas regelbundet i dressyr och hoppning och rids ca 40 min -1 timma/dag ca 5-6 dagar/vecka.
Oklippt, men endast eftersom han har kort (fullblods-) päls året runt och behöver inte klippas.

Han håller sig hyfsat varm, går nu med ofodrat regntäcke, ca 10-17 grader.

Du menar ute?

Min får relativt mycket med mest fluffig päls, spårklipps fram tills våren då han täckesklipps och sedan helklipps sent. Har vindskydd och fritt på mat, ute ca 12-15 h beroende på jobb o väder. Är egentligen väldigt varm av sig men tålde inte alls Skånevintern/blåst förra året. Har vanligtvis klarat sig med ofodrat till ca -5 och sedan 100 g (men då fodrades han också inne 2 ggr/utevistelsetiden som var ca 12 h). I vintras behövdes dubbla 300 g och helhals för att han inte skulle skaka och vara väldigt illa berörd. Har planerat så att jag ska kunna tvätta alla täcken hemma, dvs liners närmst hästen utom med regntäcket.

Iom att det främst är blåsten här som avgör så är det svårt att säga temp, gör ett försök :p Kollar alltid byvind på SMHI timme för timme på morgonen. Är det många timmar 10 m/s eller mer så börjar hästen oftast ta rätt illa vid sig även när det är uppåt 10 + vid höst/vårväder. På sommaren är han typ konstant för varm så då spelar en blåsig dag eller skurar sällan någon roll, inte så att det går att täcka utan överhettning i alla fall.

Planen är typ såhär:

Ofodrat, Rambo Wug 0g. När det börjar bli kyligt och/eller blåsigt så hästen börjar stå med rumpan mot vinden/stå i lä o trycka. Typ 0-10+ och/eller byvind på över 10 m/s och/eller nederbörd. Enda han haft hittills och det är ännu inte stadigvarande på.

100 g, Rambo Original 0 g + 100 g liner. När det ofodrade inte räcker till helt enkelt :p Typ samma intervall men kanske blåsigt, mer nederbörd och låg temp i kombo. Om risk för mycket nederbörd så hals 0 g (regnar in i bogen annars på min utan wug).

200 g, Rambo Original 0 g + 200 g liner. Förhoppningsvis funkar detta runt/under nollan om det är lite blåsigt och ännu kallare om det är stilla. Hals 0/150 g till vid nederbörd/blåst utifrån vad som behövs.

300 g - Rationaliserade jag faktiskt bort. Tror min häst klarar sig rätt långt stilla dagar med 200 g och när det blåser och är kallt tror jag han direkt behöver rätt varma täcken utifrån hur han funkat innan (länge utan, länge med ofodrat mot blåst/regn och sedan pang är det kallt och blåsigt och då får man lägga på allt man har typ).

400 g, Rambo Original 0 g + 400 g liner. Stilla dagar hoppas jag det räcker till ca -10 och blåsiga dagar kanske -5 beroende på vind. Hals 150 g vid nederbörd/blåst.

520 g, Rambo Supreme 420 g + 100 g liner. Vintertäcke med skyddande liner. Hoppas det ska räcka även när det är smällkallt utan hals när det är stilla och med hals 150 g vid lite blåst under 10 m/s.

620/820 g, Rambo Supreme 420 g + 200/400 g liner. När det är kallt och blåsigt a la över 10 m/s tillsammans med fodrad hals 150 g.

I stallet (kallstall, lite varmare tempmässigt inne när det blåser mycket annars samma temp och såklart känns det betydligt varmare utan blåsten) är det mycket lättare, otäckad funkar till strax över nollan, 100 g räcker till ca -5 och kallare så räcker 200 g nog gott. I värsta fall en liner under 200 g täcket men det tror jag inte behövs. Det är bara blåsten som går genom märg o ben som verkar störa mitt lilla djur (och jag har full förståelse för det).
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Vid ca vilka grader (intervall) hade ni använt följande tjocklek på täcke?
0 gr
100 gr
200 gr
300 gr
400 gr
hals? 0 gr/150 gr

I mitt fall handlar det om en vanlig ridhäst som tränas regelbundet i dressyr och hoppning och rids ca 40 min -1 timma/dag ca 5-6 dagar/vecka.
Oklippt, men endast eftersom han har kort (fullblods-) päls året runt och behöver inte klippas.

Min häst har liknande förutsättningar, även om hon något år behövts klippas på hals och bog vintertid, och jag täckar såhär ute:


Från september: Minst ofodrat regntäcke
Från oktober: 100g, 200g vid blåst och/eller nederbörd, ofodrad hals vid mycket regn
+5 till 0: 200g, hals vid kraftig nederbörd och/eller nederbörd 0 blåst
0 till -12: 300g, hals vid nederbörd
-12 till -25: 420g (+ 100g vid blåst), hals vid nederbörd
Under -25: 420g + 220g, hals vid nederbörd


Jag använder bara halsar med ca 100-150g, då jag främst vill hindra att det blåser och/eller regnar ner vid bogen. Har aldrig upplevt att hästen fryst om halsen i övrigt.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 256
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0. Löven blir gula på träden...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 702
Senast: Elisha
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 992
Senast: Korven
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 701
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp