Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Regnet öser ner och det är + 7 just nu.

Valack 8 år, helklippt, går ute med Rhino Wug 200g med helhals
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Regnet öser ner, men är väl knappt 10 grader och väldigt ruggigt.
Rambo 0 gr med 100 gr liner + 0 gr hals. (tackar gudarna (dock inte vädergudarna) för halstäcke, dagar som den här!!)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL Tre grader, tämligen vindstilla. Båda, islandsston fem och tolv år gamla och med bara lite päls kvar på ryggen och länden i övrigt klippta:
Femåringen: Fleecefodrat regntäcke, räknar som motsvarande 100g.
Tolvåringen: Funktionstäcke +ofodrat regntäcke, räknar som motsvarande 100g.

Samma täcke dygnet runt och det är ner till ett par minusgrader på natten. Lösdrift med bra ligghall och fri tillgång på halm.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Hästen är prick 140 i ryggen och Optimotäcke + alla liners var 140. Tror de behöver vara 1-2 storlekar mindre om det öht ska funka. Utetäcken passar numera bra 145 och vanliga liners är fortfarande 140.

Idag regn regn regn och typ 11+. Ännu oklippt har Rambo Wug 0 g.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Nån plusgrad och strålande sol!

Helklippta 300gr Bucas och oklippta 100gr Hansbo. Intet nytt här inte:D.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Idag runt 10 grader och regnskurar har jag ett amigo 100gr på mitt 19 åriga sto som är filtklippt :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL
Kring nollan, tämligen vindstilla. Båda, islandsston fem och tolv år gamla och med bara lite päls kvar på ryggen och länden i övrigt klippta:
Femåringen: Ofodrat regntäcke, hennes päls har hunnit växa till sig sen klippningen.
Tolvåringen: Fleecefodrat regntäcke, räknar som motsvarande 100g.

Samma täcke dygnet runt och det är ner till ett par minusgrader på natten. Lösdrift med bra ligghall och fri tillgång på halm
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

-10 i morse och sen har det varit soligt och vackert, lätt vind och -5 hela dagen. Inga täcken på mina oklippta hästar. Dom har intagit en fluffigare pälshållning, ser lite ut som dunbollar och då är dom inte särskilt långhåriga :D
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här är det samma tråkiga väder, regn och blåst 3-4+.

Hästarna inne i kallstall med öppna fönster. Blåser in i stallet så båda hästarna var kalla på halsen men tror inte de fryser för båda var sköna under själva täcket och de har mycket ensilage kvar.

Sto 16år helklippt, kingsland stalltäcke 400g
Valack 12år helklippt, JW stalltäcke 300g
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Göteborgshöst med c:a 5-7 grader, regn och blåst.
100 gram fodrat regntäcke både inne och ute. Snart åker ulltäckena fram :D

22-årigt sto i full kondition med filtklippning.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Hmm, det var inte alls nån plusgrad som jag trodde. Det var däremot nån minusgrad och den helklippta hade rest den lill apäls hon har under 300gr täcket. Kommer att bli 400gr på henne i fortsättningen så fort det är under nollan.

Hon är även uppgraderad till ett 300gr Bucas Irish inne.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

La på ett 100g, Rambo California, på min oklippta, för ehhm, matte frös. :D

Idag blir det 0g Rambo Light, för han rullande sig 26 gånger i timman med det andra.

+7 grader, regn och åter regn.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Frisk luft i stall är alltid att föredra :D ...har stalldörren öppen åt söder här.

Mildare väder idag och det kan nog bli lite nederbörd. Hästarna är utan täcken som vanligt...Ibland skulle jag ha velat ha täcke på paintkorsningen då han har lite sämre med päls jämfört med Welsh Coben...men vad gör man åt en täckesmarodör??? Jag har provat diverse antibitmedel till ingen nytta så har ni några förslag? Har fått hem några begagnade täcken i jättefint skick och jag vill inte att han äter upp dom också...:meh::cautious:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Där jag bor (skåne, höllviken) pendlar det mellan 6-13 grader och lite blåst till rejäl blåst.
Hästen är helklippt och har på sig:

Amigo one piece 350g+ amigo bravo ofodrat med hals över :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*KL*

Halvklippte min 6 åriga islänning igår. Massa tjock päls där det är oklippt. Regn och rusk idag men han fick gå ut utan täcke, fick lite extra med mat istället. 1 åringen utan täcke. Kollade dom på lunchen och dom gick i lugn och ro och betade och när jag ropade så började dom busa på väg upp till grinden där dom fick lite hö så han fryser inte i alla fall :)

Ikväll när dom kommer in får han dock ett Bucas coolertäcke på sig för att torka! Lillen kanske får ett modifierat fleecetäcke om han är väldigt blöt annars får han självtorka :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Tog bort 100 gr liner igår. Blåste rejält i går kväll, men var varma vindar och sådär 13 grader.

Så nu har han Rambo 0 gr + hals 0 gr.
(oklippt häst med tunn fullblodspäls och varm av sig)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Väderomslag här. Molnigt lite regn och lite blåst fortfarande men från igår em riktigt varm 11-13+

Inatt hade stoet 400g kingsland men valacken fick byta till 200g shires för han var för varm under igår kväll.

Just nu är de ute 11+
Sto 16år helklippt, amigo 200g
Valack 12år helklippt med utväxt, Rambo California 100g
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Tog bort 100 gr liner igår. Blåste rejält i går kväll, men var varma vindar och sådär 13 grader.

Så nu har han Rambo 0 gr + hals 0 gr.
(oklippt häst med tunn fullblodspäls och varm av sig)

Samma kläder här just nu. Varmt o inget regn men pålle ska klippas strax och blev petigt borstad igår kväll så vill inte ha blöt lera nu.

Jag är lite sur på HW för Rambo Wuget läcker, iofs bara pyttelite uppe i halsen men ändå, och 100 g linern är antingen felmärkt eller så har de ändrat storlekarna. Den är en strl mindre än övriga liners o täcken i 6'3. Sjukt irriterande att behöva köra typ 3 mil enkel resa och byta! Och krångla med Strömsbergsgård där jag köpte Wuget (som tillsammans med Rambo originalet såklart åkte ut på rea strax efter att jag fått hem dem, otajmat men jag behövde täckena direkt. Och nu funkar de ändå inte något av dem (ofodrat wug resp original med 100 liner i). Lite lagom bitter när pålle fått täcken för en bra bit över 10 kkr...

Men de sitter ju iaf bra och ger inte minsta lilla skav och sitter löst runt bog och hals och det är min prio ett helt klart.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Fy vad tråkigt! :(
Verkar konstigt med felmärkning. Så himla typiskt. Däremot att det läckt, har jag hört tidigare, just på Lite-modeller. Men då är det ju reklamation som gäller, för så ska det ju inte vara.

Såg oxå det med rean, men men. :meh:

Min har faktiskt blivit lite ruggad på bogen, så har sprutat på massa pälsglans. Förstår inte detta, har aldrig haft skav av HW tidigare (fören förra vintern, men då hade täckerna blivit för små).
Men nu är jag jätterädd att manen kommer skavas bort iom att han har halsen på hela natten och ute i hagen. Har pälsglans där oxå. Någon som har erfarenhet?
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Ja, jätteskumt. Kollar alltid storlek o tjocklek direkt i påsen och det stämde så jag har inte provat (200 g sitter superbra och detta är ju bara 100 tunnare). Och idag när jag la på det så reagerade jag först när jag känppte i bogen, tajt? Och när jag l de tillrätta över ryggen var det skitkort. Tog av o mätte med 200 g och det är en strl kortare (jag har mätt mycket denna hösten så jag är stensäker :p) och det är kortare i halsskärningen och bogspännet sitter ett steg högre upp, dvs även där en strl mindre.

Har reklamerat ett ofodrat Rhino Wug för länge sedan, det läckte lite bak typ där det är sytt omlott. Hade det lite i bakhuvudet när jag valda Rambot. Trist! Det är som sagt inte mycket men för ett täcke på nästan 2000 spänn är det inte ok för mig. Så rik känner jag mig inte :o
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 256
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0. Löven blir gula på träden...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 702
Senast: Elisha
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 993
Senast: Korven
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 701
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp