Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Nu är det lite kallare ute, har varit 8-12 minusgrader de senaste dagarna, ibland med lätt vind och några minuters snöfall här och där.

Inne:

Alla nakna utom SWB 24 år och SWB 14 år som har fleecetäcke på.

Ute:

NSV 3 år: Naken
XX 23 år: 280 g
SWB 14 år: Fleece + 300 g
SWB 24 år: Fleece + 300 g
OX 5 år: Naken
Vbl trav: 150 g.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Quarter på lösdrift. Oklippt med kort vinterpäls

Idag har det varit ca -9 och uppehåll, har haft Amigo 400 g med fast hals, i eftermiddag fick hon byta till Amigo 200 g med hals då det ska bli varmare under kvällen och övergå till plusgrader inatt/imorgon.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*
Runt 6 grader och regn.
Storhästen; oklippt och går med ett 100g täcke på.
Minisarna nakna i björnpälsar, velar fram och tillbaka om klippa dem och slänga på täcke istället. I detta vädret tar det dagar för dom att bli torra och märker av att de fryser då de kan stå inne i lösdriften en hel dag nästan :/
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Idag är det +3 grader och min står med ett 400gr stalltäcke, står i kallstall. Oklippt men med väldigt kort päls och varit täckt sen i september.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Idag är det +3 grader och min står med ett 400gr stalltäcke, står i kallstall. Oklippt men med väldigt kort päls och varit täckt sen i september.

Måste bara fråga, vad har du vid -20 om du har 400 vid +grader?? Om hästen vore klippt och -20?
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Här är det några plus ute. Runt 5+ inne i isolerat kallstall med öppna fönster och öppen dörr.

Valack 12år helklippt med lite utväxt har Amigo Isulator 550g
Sto 16år med kort vinterpäls har kingsland 400g
Valack 13år helklippt har amigo Insulator 550g

Och när det är -20 har mina 400g + 400g och om det inte räcker ett ylletäcke under.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL
vi har sjukt varmt här för årstiden nu , plus 7 med modest vind och ska så förbli veckovis fram till jul vad det ser ut.
alla hästarna i stallet inkl alla jag redogjort för tidigare, har bytt till tunnare täckning i och med de extrema mildgraderna. max i stallet och hagen på ngn helklippt import är 400 gram, övriga 6 hästarna står med max 200 gram, vissa 100 gram och nakna inne i stallet nattetid, då det blev för varmt med tjockare täcken på samtliga.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

5-6 plus

Oklippt hbl Fodrat fleece inne med 100g Shires ute
Oklippt russ Naken inne och fodrat regntäcke ute
Oklippt fjording Naken inne och ute
Litet frusset fbl 400g m hals inne + ofodrat regntäcke m hals över ute
Äldre korsförlamningshäst 300g m hals inne och 300g bucas m hals ute
Klippt fbl 300g shires m hals inne + 100g täcke med hals över ute
Fbl 200g Amigo innetäcke m helhals inne och 200g utetäcke m hals över ute
Shettisarna nakna både inne och ute
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Runt 4-5 plusgrader, mulet.

Två oklippta islandshästar, 12 och 20 år, båda utan täcke. :) täcke på endast när de är svettiga (svettäcke) eller vid iskallt regn + blåst (ofodrat regntäcke).
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Plusgrader igen och runt 5 grader.
Nyklippt häst går nu med 250 gram täcke dygnet runt och tillhörande hals med 150 gram i yttertäcket.

Går i hage 7-19 ungefär och står inne i kallstall om nätterna.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*KL*

5 + och sol hästen klipptes senast för en månad sedan går nu ute med 200g rhino med ofodrad helhals.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Här är det nollgradigt, isregn och blåst.

Alla ute
Val 12år helklippt har amigo bravo 400g med hals och liner 200g
Sto 16år tunn vinterpäls har Rambo supreme 420g med hals
Val 13år helklippt har amigo bravo 400g med hals
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl
+2 förut och regn, ingen blåst.
Min är halvklippt, har 100g täcke med halvhals ute och inne.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*uppdaterar*

Äntligen, efter 6 veckors vila har jag ridit! Red donnan och tog herrn på släp. Varmt idag, ett par plus. Snön faller konstant och det ligger ett par dm snö sen förrut.

Båda utan täcken före jobbet och sen fick Rocket ett bucas regntäcke på sig och donnan har ett krafft-täcke som är lätt fodrat. Alltid täcke på efter arbete, trots att dom är oklippta.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl
Här har det varit minus en till plus en idag. Runt noll just nu.

Hästarna är inne ca 3+

Sto 16år oklippt har Amigo Insulator 300g
Val 12år helklippt har Amigo Insulator 550g
Val 13år helklippt har Amigo Insulator 550g

En anledning till de tjocka täckena är att inte ha hals inne pga skav.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

que?

vad exakt menar du med motiveringen ang. tjockt täcke för att slippa hals inne?

KL
vi har megavarmt sen flera veckor är +9 (!) ute dagtid och lite halv normal blåst.
Nattetid i stallet ca ´+8 grader.

Belgiska klippta importen går med 300 g ute och inne

i övrigt inkl Hollandsimporten som är helklippt, går alla 8 med max 200 gram ute och övriga med 100 gram ute. de med hundra gram ute står nakna inne. de är endera halv eller oklippta. en tvååring går naken dygnet runt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

que?

vad exakt menar du med motiveringen ang. tjockt täcke för att slippa hals inne?

.

Jag menar att om jag jämför hur ffa 12åringen känns under täcket och på öronen med sitt amigo 400g med hals (150g?) så är det inte likadant som om han bara har ett 400g stalltäcke. Och nej jag tror inte det beror på yttertyget på amigot jämfört med stalltäcket.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Har ett 6-årigt helklippt varmblod som nu pga fuktexem (som han fick pga övertäckning då vi har mellan 5 och 8 plus ute + mkt fuktig luft) nu står med:
Inne - naken
Ute - 100 g halvhalstäcke

Det är ett helvete med fuktexem :crazy:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Min helklippta har 150g Amigo stalltäcke inne och detta + 100 g fodrat regntäcke med hals ute. Senaste dagarna har det varit kring +5 grader ute, i stallet ungefär detsamma nattetid.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 256
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0. Löven blir gula på träden...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 702
Senast: Elisha
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 994
Senast: Korven
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 703
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp