Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Här är det ca 5+ och lite molnigt. Ibland väldigt blåsigt.

Inne 6+
H1 helklippt amigo 550g
H2 oklippt amigo 300g
H3 helklippt amigo 550g
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Just nu ligger det runt 0 grader här.

Sto 11 år halvblod/varmblod filtklippt 100gr täcke.
Shettis spårklippt naken
B-ponny oklippt naken

Alla går på lösdrift

Är lite faschinerad över era täckningar, mitt sto höll på att få värmeslag i sitt nya 300gram vid 15 minus ute och klippt var hon :cautious: Ingen som råkat ut för det?
Numera går hon som högst med ett 200grams när det är som kallast utan att frysa och är klippt. Har även gått helklippt med 200 gr i 25 minus utan att frysa.....min häst kanske är ett värmeelement igentligen O_o
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

1 plus och rått/disigt ute.

helklippt har på sig ute 200 g
Min är inte särskilt frusen av sig.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*KL*

6 + ute. lite regn och blåst.

6 årigt varmblod, helklippt med utläkande fuktexem (under behandling).

Ute: 100 g halvhals. Fortfarande mer än ljummen under så funderar på att slänga på helhals regntäcket.
Inne: naken.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Jo mitt helklippta varmblod fick värmeslag, eller snarare fuktexem, när han hade sitt 300 g (200 g var på lagning) när det var 5 + ute. :(
Behandlas nu och går med max 100 g. Och naken inne.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL
fortfarande grava plusgrader här - ca + 7 men dagtid och sista veckan inte ens blåst.
nattetid i stallet är samma grader.

belgiska importen, helklippt: 400 g inne och ute.
oklippta 3 åringen: naken inne och endast regntäcke ute vid nederbörd
andra oklippta 3 åringen av fullblodsmodell, dvs ingen vinterpäls öht dock oklippt: 100 g stalltäcke inne natt och ofodrat regntäcke ovanpå dagtid i hagen.
7 årig tysk import: naken inne och 100 g täcke med hals ute i hagen.
23 årig arab med full vinterpäls: naken inne och 200 g vintertäcke ute.
7 årig holländare KVPN, helklippt: 150 g inne och ofodrat regntäcke utanpå dagtid i hagen
halvklippt fullblod, 13 år: halvklippt. Naken inne och 100 g rambo orginal ute dagtid.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Är lite faschinerad över era täckningar, mitt sto höll på att få värmeslag i sitt nya 300gram vid 15 minus ute och klippt var hon :cautious: Ingen som råkat ut för det?
Numera går hon som högst med ett 200grams när det är som kallast utan att frysa och är klippt. Har även gått helklippt med 200 gr i 25 minus utan att frysa.....min häst kanske är ett värmeelement igentligen O_o

Hur märkte du det?

Ingen av mina har någon gång fått varken värmeslag eller fukteksem. Däremot har de frusit i hagen.

Kl
Molnigt och någon plusgrad. Alla ute.
Val 12år helklippt har Rambo Supreme 420g med hals
Sto 16år oklippt har Rambo Supreme 420g med hals
Val 15år helklippt har Rambo duo 100g och 300g liner, med hals
Val 13år helklippt har Amigo bravo 400g med hals

Macken: borde inte den med 400g i ditt stall vara övertäckt om mina är det?
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Jo det är den. Men det är inte min häst så det lägger jag mig inte i;)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Hur märkte du det?

Hon blev slö, åt inte som hon skulle och stod i princip stilla i hagen. Ljummen mot varm under täcket.
Hon är i normala fall en aktiv och väldigt glupsk häst som äter till sista strået.
Gick gå naken en stund och sen på med lättare täcke och hon blev sig själv igen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Vad för täcke skulle ni lägga på en ponny som är nyklippt? Var tvungen att helklippa min i morses pga jättemkt fuktexem.:(

Jag släppte ut han med ett 100 grams täcke. Det är milt väder här, ca 8 + o molnigt, blåser lite. Vad tycker ni?:)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Min oklippta spanjor med rätt mycket hull har ett 200g Rhino med hals. Här är det som övriga skriver. runt 5 till 8+. Jag lägger på 370grams täcket först när det är minusgrader dagtid.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl

Welsh cob oklippt på lösdrift har ett lättfodrat HW amigo.
Connemara oklippt på lösdrift har ett nylonfodrat regntäcke.
Gotlandsruss fet på lösdrift är naken. Så kanske hon gör av med lite mer energi...

Mitt utlånade gotlandsruss blir av med pälsen vilken dag som helst och lär då ha täcke både inne och ute.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

helklippt pålle 300 gr med halvhals, går på lösdrift. ca 5 plus.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*uppdaterar*

Fortfarande plusgrader, snudd på så att det tinar upp ner till leran men än så länge klarar vi oss. Däremot är det is överallt! Dock ser det ut att bli ner mot -15 på fredag...

Som vanligt gick mina ut utan täcken på morgonen men efter träningen fick Rocket sitt bucastäcke, regn, på sig och fröken Lilly fick sitt kraffttäcke. Det är fodrat med lite teddy. Bucastäcket är fodrat med filt. Båda är fortfarande oklippta.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Bör funka, men alla hästar är olika, så håll lite extra koll första tiden så ni hittar vad som passar ponnyn :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*KL*

Inne: fleece
Ute: 100 g eller 200 g. Beror lite på dagens väder.

6-årigt helklippt varmblod med utläkande fuktexem.

runt 2 + till 5+ men rätt blåsigt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

OT men funkar fleece (plast) bättre än ylle mot eksemet?
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

5+ och lite molnigt.

Hästen är oklippt och har ett filtfodrat regntäcke.
Samma inne på nätterna, kallstall.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 256
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0. Löven blir gula på träden...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 702
Senast: Elisha
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 994
Senast: Korven
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 705
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp