Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl
Här har det varit minus en till plus en idag. Runt noll just nu.

Hästarna är inne ca 3+

Sto 16år oklippt har Amigo Insulator 300g
Val 12år helklippt har Amigo Insulator 550g
Val 13år helklippt har Amigo Insulator 550g

En anledning till de tjocka täckena är att inte ha hals inne pga skav.
Halstäcket i sig är som ett extra täcke. så utan det är det som förr- att man behövde täcka mer på kroppen.
KL
Min har halstäcke inne om det blåser rätt in annars inte. Nästan stängda luckor- utan i isolerat stall.

blir väldigt konfunderad när ni skriver Kallstall:crazy: Blir det uppvärmt av hästarna eller är det som uteboxar? Hur många hästar på vilken yta?
Det är skillnad på om det är 40 hästar eller max 10

Inget stall har väl ändå uppvärmt via el?
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Här är det runt ett par plusgrader dygnet runt, regnar och blåser hemskt mycket. Hästen har samma täcken inne och ute (har flera exemplar av yttre täcket och byter till ett torrt när det behövs) och de står i kallstall (som i ett oisolerat stall med högt i tak där hästarna inte värmer upp särskilt, om än alls).

Nu har han ett bomullsstalltäcke och ett Amigo Light.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kallstall för mig är samma klimat ute som inne minus blåst. Öppet upp i nock och mycket ventilation så hästarna värmer inte upp mer än någon grad i bästa fall hos oss.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Här har det blivit varmt igen runt 7-8 grader så pållen var svettig i sitt 200g här om dagen,
så nu går hon bara med regntäcke på tills det blir kallare igen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Då har man även samma skitluftfuktighet som vi nu har ute. Rått o kallt- Går inte att klä sig varmt mot det. Går genom ben o märg. Känns ännu kallare än -5
Hellre lite varmare.
Många stallar har svart mögel i taket pga detta.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Jag tycker att om man nu har kallstall ska det finnas luftavfuktare när vädret är som nu.
Det räcker inte med att det blåser med den mättade luften.

Nej de fryser nog inte, men inte fasen är det skönt.
hästar gillar fint väder såsom vi.
Sol sol sol.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Mao ska hästar inte heller få gå i hagen eller gå på lösdrift?

På SOMMAREN hade jag tyckt en luftavfuktare var på sin plats sådana hemska fuktiga, varma dagar, då hade jag mer än gärna haft isolerat stall! Då har min häst ont av vädret (även om det är mycket bättre här nere med blåsten, denna sommaren har varit klart bästa).

Nu? Nej, verkligen inte. Glad häst!
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Jag tycker att om man nu har kallstall ska det finnas luftavfuktare när vädret är som nu.
Det räcker inte med att det blåser med den mättade luften.

Nej de fryser nog inte, men inte fasen är det skönt.
hästar gillar fint väder såsom vi.
Sol sol sol.

Fukt är inte att leka med. Tyvärr går vetalationen för många ut på att vädra mer än att suga ut fukt/dålig luft.

Kallstall för mig är där stallet håller ungefär samma temperatur som ute. För mig med isolerat stall innebär det öppna fönster och dörrar. Vi har ingen fläkt så ska det vara bra luft i stallet får vi vädra.

Vad jag menar med kallstall är inte att de står i en oisolerad lada med jätte högt i tak. För mig är alla stall som inte är varmstall, kallstall. Finns de med isolerade stallar med fläktar, eller i värsta fall utan fläktar där man har stängda dörrar och fönster så temperaturen i stallet ska ligga på 10-15+ hela vintern. Bl.a. för arbetsmiljön för personalen ska vara behagligare.

Finns även de som värmer sina anläggningar, Hanells gård där eldar de med pellets och halm för att hålla en jämn temperatur i stall och ridhus.

Se definitionen på kallstall varierar nog.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Idag blåser det lätt, regnar lite ibland och är ca 3-4 plusgrader. Leran börjar tina upp... :(

Nordsvensk 3 år: Naken (Men går kanske in vid 16-17-tiden istället för 19-20)
XX 23 år: Fleecefodrat regntäcke
OX 5 år: Naken (Har samma utetider som nordisen)
SWB 14 år: Fleece + 300 g vintertäcke
Vbl trav 10 år: 150 g vintertäcke.

Alla fortfarande oklippta och nakna inne förutom SWB som har sitt fleecetäcke på.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Mao ska hästar inte heller få gå i hagen eller gå på lösdrift?

På SOMMAREN hade jag tyckt en luftavfuktare var på sin plats sådana hemska fuktiga, varma dagar, då hade jag mer än gärna haft isolerat stall! Då har min häst ont av vädret (även om det är mycket bättre här nere med blåsten, denna sommaren har varit klart bästa).

Nu? Nej, verkligen inte. Glad häst!
På sommaren så räcker det med en fläkt o skugga. Vi bor ju inte i tropikerna:sneaky:

Luftfuktigheten inne får inte överstiga 10% (tror jag) över ute dito.
Jag har hellre några grader plus än råkallt.

KL Min ena har idag med regn o vindbyar på 17m/ s ett supreme 400 o den andra är otäckt- lurvig.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Ja det finns nån sådan regel. Men det gör det ju inte så vad är då problemet? Så blir det ju om man bara stänger för mycket.

För mig känns det som tropikerna ibland :D (nej jag tänker ALDRIG åka till tropikerna :p)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

När det blir varmare så stiger fukt som ånga o därmed kan luften bli torrare- om det kan ta sig ut förstås.;)
Just nu ligger den relativa luftfuktigheten på 91% utomhus o det känns mkt kallare än gradtalet.

På sommaren kan den gå ner till 40%
Ca 50% är optimalt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Man vad är skillnaden på att stå ute i hagen menar du? 50 % optimalt, då kan man ju inte ha häst många dagar/i många länder...

SJÄLVKLART pratar jag ju om när den "använda" fuktiga o varma luften inte är innestängd - då har man dålig luft!

Ja, fryser hästen får man ju täcka. Eller du menar dina fryser för att det råfuktiga vädret går genom märg o ben? Så de fryser inne om de inte står i ett stall som har 50 % luftfuktighet? Eller vad är problemet?

Min fryser inte, så jag ser inte alls problemet faktiskt :p Jag fryser inte heller utan jobbar i stallet i min vanliga tunna fleece :p

I övrigt är hästen idag nyklippt, minimal spårklippning som förra gången som var cm-utväxt... Klipptes ju innan han ens fällt klart pga att han blev så svettig. 100 g med helhals, blåsigt, regnigt och 5+. Får se hur han känns när han kommer in han var varm innan, hans flickvän har åkt på jullov så risken finns att tjockare täcken får åka på.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl
men seriöst? fattar jag det rätt, att hästarna står med helhals även inne nattetid och att man tycker det behovet finns för att de inte ska frysa?

fattar inget haha.

sen när fryser hästar i vindstilla, noll nederbörd, och nollan inomhus med mat att äta osv, och ffa om just halsen?

vi har helklippta importer i stallet och höga i blod osv, tävlar höga klasser osv, aldrig ever att ngn behöver hals inomhus, även om de är klippta? !

kallstall i ordets rätta bemärkelse i grunden är ju ett stall som håller exakt samma temperatur som ute, dvs oisolerat, även om det inte finns vind och nederbörd därinne.
kallstall för de flesta utöver det, handlar dock i min erf snarare om ett isolerat stall som dock inte värms upp utöver isolering, annat än av hästarna.

vi har isolerat kalllstall och det håller nollan med hästarna inne om det inte blir grava minusgrader. I sådana grader har vi värmefläkt på dagtid när hästarna är ute, för att undvika att vattenledningarna till vattenkopparna fryser.

är det -15 veckovis, så kan vi även ha värmefläkten på nattetid då hästarna inte fixar på egen hand att hålla det över nollan.
vi har en superfläkt som är godkänd för stall osv...... så den känns trygg. men givetvis kostar det när den står och går. finns dock en väldigt bra inställning på moderna fläktar som den och det är att den bara går igång med värme just när temperaturen går under x grader.....tekniken är bra är 2013 ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

blåser på rätt bra, tidvis regn, några plusgrader.

hästarna går på lösdrift.

kallblodstravare, klippt hals och bog och en bit under magen + en snutt vid låret,bakknä och lite mage.
fleecefodrat regntäcke.


Russ, klippt hals och bog
100gram vintertäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Fuxen har 150g på sig idag och skimmlen som igår slaktade sitt regntäcke fick gå ut i ett urtvättad gammalt fd 200g täcke, så räknar att det är som ett 100-150g nu. Båda är oklippta.

Vi har plusgrader, regn och blåst. Brukar inte längre efter minusgrader men nu gör jag verkligen det.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Kollade YR innan jag åkte till stallet i morse, och de lovade ganska rejält blåsigt hela dagen, med regn för- och eftermiddag. 4-5 plusgrader.

XX 23 år: Ca 250 g vintertäcke
SWB 14 år: Fleece + 300 g vintertäcke.
Nsv 3 år: Regntäcke
OX 5 år: Regntäcke
Vbl trav: 150 g vintertäcke.

Nsv försökte klä av sig i samma takt som jag klädde på henne... :p

Det var första gången hon (och OX) fick täcke på sig den här hösten, och så var det helt i onödan, för nu tittar nästan solen fram och på YR regnar det inget mer förrän i natt. :banghead:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Nyklippt, minimalt spårklippt med mycket övrig päls. Blåsigt +5.

100 g med helhals, Shires Typhoon.

Som verkar sitta jättebra och kanske kan hålla tätt :-P
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Ute: 100 g halvhals
Inne: naken

8+ ute. Blåsigt
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 256
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0. Löven blir gula på träden...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 702
Senast: Elisha
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 994
Senast: Korven
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 705
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp