Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Uppdaterar

-10 C och hästarna är fortfarande oklippta och går otäckade. Täckesmarodören (paintkorsning) har inte samma kvalité på pälsen som donnan (Welsh Cob) men ser ut att hålla värmen rätt bra.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Det är 0-gradigt här o uppehåll tror jag men har regnat lite under dan. Min ponnydam är halvklippt och har ett Rhino 200 gr med hals! :) Ska bli kallare imorgon så då blir det ett Rhino 370 gr med hals.

Ute dygnet runt på lösdrift men fri tillgång på silage.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Blåsigt väder. Plus nu men ska bli minus inatt.

Alla inne. Ca +4.

De två klippta har amigo Insulator 550g och den oklippta har kingsland stalltäcke 400g.

Har testat att ha tunnare men då var de kalla under så de får ha det de är lagom varma i.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*KL*

Varit typ snöstorm i natt. Blåser fortfarande rätt bra nu på morgonen och är 0-gradigt så helklippta får gå ut med 300 g täcke med helhals.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Det är 0-gradigt och med stark blåst och hagel. Halvklippt ponny går med 300g liner under ett 200g med halvhals.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*
-1 och blåser, oklippt häst, har nu 100g på men ska åka upp och byta till 220g nu :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

blåsigt, runt 0:an, snö... blev 200g med hel hals idag!
200g inne oxå! :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Typ hagelstorm och vi har ingen ström. Orkade inte leta omkring bland täckena i morse utan tryckte in en 400 g liner i ofodrat regntäcke och behöll stalltäcket under på 100 g. Ofodrad hals på det. Inack 100 + 100 av samma anledning som ovan.

Får justera när jag kommer hem från jobb.

Min häst ville UT (kom in redan 18 igår) och gick förbi stallknuten och bara "VAAA?!?!" när kastvindarna tog tag i honom, hahaha. Som om han inte märkt att det blåste de 12 h han sått i boxen i oväsendet liksom ;) Sen ställde de sig mitt i hagen och betade helt lugnt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Haha tror många hästar reagerade så idag.

Kl
Här var det storm inatt och större delen av dagen idag. Inte super storm men ihållande kraftig vind. Ca 3-4 minus. Hästarna gick ut vid ca halv åtta.
Valack 12år helklippt utan skydd i hagen hade Rambo supreme 420g med hals + 200g liner. Han gillade verkligen inte hagen idag. Kan inte säga om han bara var spänd eller om han frös också. Skakade vid insläpp.
Sto 16år kort vinterpäls utan skydd i hagen hade Rambo supreme 420g med hals + liner 200g. Frös inte men var inte direkt glad ute.
Valack 13 år helklippt med naturligt skydd i hagen hade Amigo Bravo 400g med hals. Gillade inte vädret men frös inte.
De fick komma in vid lunch (12).

Alla fick 2kg ensilage med sig ut vid utsläpp. De andra i stallet kan vi ta också:
Val 7år helklippt Rambo supreme varilayer 450g med hals
Shettis 10år halvklippt naken
Sto 7år helklippt Rambo supreme 420g med hals
Sto 5år helklippt Rambo plus 370g med hals
Sto 3år oklippt naken
Val 2 år oklippt naken

Alla ovan har naturligt skydd i hagen. De två övre kom in vid lunch (12) och de andra vid 13.30

Nu har de
Val 12 år amigo Insulator 550g
Sto 16 år kingsland stalltäcke 400g
Val 13 år amigo Insulator 550g
Val 7 år amigo Insulator 550g
Shettis 10 år naken
Sto 7 år amigo Insulator 150g med hals + eskadron stalltäcke 400g
Sto 5 år hansbo event plus 400g
Sto 3 år naken
Val 2 år naken

Stallet håller ca 3+, kallstall isolerat med stängda fönster pga blåsten men öppen dörr mitt på.

Imorgon ska det inte blåsa så mycket men fler minusgrader så alla kommer ha samma utetäcken som idag.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl
Vad använder ni när ni åker till/från träning nu på vintern?

Ska klippa min i veckan.. Här ligger det väl runt nollan. Hästen har ca 1cm lång fluffig päls nu, 200g täcke.
Vet inte om jag ska lägga på 400g täcket eller köpa ett 300g efter klippning?
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl
Vad använder ni när ni åker till/från träning nu på vintern?

Ska klippa min i veckan.. Här ligger det väl runt nollan. Hästen har ca 1cm lång fluffig päls nu, 200g täcke.
Vet inte om jag ska lägga på 400g täcket eller köpa ett 300g efter klippning?

Hade jag varit du hade jag använt 400g täcket.

I transporten om de har 400g ute har jag ett fleece med ett tjockt ylle över. Eller ett tunt ylle och ett till ylle.

Många som har ett fleece och ett termo.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl
Vad använder ni när ni åker till/från träning nu på vintern?

Ska klippa min i veckan.. Här ligger det väl runt nollan. Hästen har ca 1cm lång fluffig päls nu, 200g täcke.
Vet inte om jag ska lägga på 400g täcket eller köpa ett 300g efter klippning?


Min är halvklippt och i transport har hon 200 gr ylletäcke från Rambo NM. Samt ett tjockare utetäcke från Rhino med hals.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Min har fortfarande 200g täcke på sig.
Vi har inte fått se så mycket av "sven" idag, Skulle bli som värst men det är ganska normalt. Idag fick dock hon ylletäcke under som hon har nattetid just nu när det är lite blåsigt.
Hon är oklippt och rids inte för tillfälle, verkar vara lite mera frusen då.

Hade tänkt att de skulle få komma in tidigare idag men de får nog vara ute till 20 tiden som de ser ut nu.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Oklippt Bponny på lösdrift, snart 26 år, 100 shires med halvhals, -3-4 grader.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Hon är oklippt och rids inte för tillfälle, verkar vara lite mera frusen då.

Får hon mindre kraftfoder så är det nog så. Kraftfoder = energi = värme. :)

Kl

Här är det -7, klart och lite blåsigt ibland.
Alla inne där det är någon plusgrad.

Val 12år helklippt har Amigo Insulator 550g + BoT nättäcke
Val 13år helklippt har Amigo Insulator 550g
Sto 16år kort vinterpäls har kingsland 400g

Ute hade de:
Val 12år Rambo supreme 420g med hals + 200g liner
Val 13år Amigo bravo 400g med hals
Sto 16år Rambo supreme 420g med hals + 200g liner
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl
Fyra minus på dagen och rätt blåsigt. Någon grad kallare ute nattetid

Litet fruset fbl, dock oklippt än - 300g thermotäcke inne och Shires Stormcheeta m hals 400g
Oklippt ofrusen fjording - Naken inne och fodrat regntäcke ute
Oklippt russ - 100g ute och inne
Oklippt hbl - Innetäcke med fleecefodring inne och 400g Amigo med ofodrad hals ute
Oklippt fbl - 200g bucas inne och Shires 500g med ofodrad hals
Klippt fbl - 200g innetäcke m hals och 500g Jacson med hals ute
Klippt äldre korsförlamningshäst - 300g Amigo m hals inne och 400g bucas med fodrad hals ute
Shettisarna går nakna, såvida det inte regnar/snöar mkt, då täckar jag för vätan.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*
Vart runt -4 idag och min helklippta fick gå ut med rhino 200g med helhals och med 200g liner under. :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Idag har det med vindfaktorn varit runt -13 o 400g täcke med hals åkte på.
ville sedan in för vinden är avgörande. Går genom märg o ben.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

-8 grader ute och min heklippta (med utväxt) går med 400 gram med hals dygnet runt. Står i kallstall.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Idag har vi -15 och klart väder. Helklippt pålle har 200g bucas freedom med hals ute och bucas celtic light inne (kallstall, runt nollan på nätterna). Blir det ännu kallare inom de närmsta dagarna så blir det nog att börja leta fram de tjocka utetäckena.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 256
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0. Löven blir gula på träden...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 702
Senast: Elisha
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 994
Senast: Korven
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 703
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 38
  • Bästa film
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp