Vad händer med huset om jag dör?

Kanske... Jag vet att jag har någon försäkring genom banken. Och jag vet också att när jag ägde huset tillsammans med exet så hade vi en försäkring som betalade den enas lån ifall den skulle gå bort. Det har som sagt varit väldigt turbulent i livet så jag har inte riktigt koll på vad som är vad, utan jag bara betalar som jag alltid gjort. Ska ringa och kolla! Men det kan mycket väl vara något sånt! Betalar ca 180kr/månaden.
Kolla bara vem som är förmånstagare på livförsäkringen om du och fd skaffade ihop?
Eller att den är direkt kopplad till lånet.

Vi har också sån livförsäkring som ska betala ut halva lånebeloppet om någon av oss dör. Och utöver det testamente.

Låter väl klokt att kanske boka möte på banken och reda upp vad som finns, vad som gäller och se om du behöver ändra något. Bankerna brukar ju erbjuda juridisk rådgivning också :)

Kolla bara vem som är förmånstagare på livförsäkringen om du och fd skaffade ihop?
Eller att den är direkt kopplad till lånet.

Vi har också sån livförsäkring som ska betala ut halva lånebeloppet om någon av oss dör. Och utöver det testamente.

Låter väl klokt att kanske boka möte på banken och reda upp vad som finns, vad som gäller och se om du behöver ändra något. Bankerna brukar ju erbjuda juridisk rådgivning också :)

Tack så jättemycket! Jag ska ringa direkt på Måndag och höra hur det egentligen ligger till! 😊 Det är liksom sånt här man inte orkar kolla upp när man inte mår så bra, men känner att det är nog dags att börja kolla upp allt. Vill ju kunna trygga framtiden för sonen om det skulle hända något.

Kanske... Jag vet att jag har någon försäkring genom banken. Och jag vet också att när jag ägde huset tillsammans med exet så hade vi en försäkring som betalade den enas lån ifall den skulle gå bort. Det har som sagt varit väldigt turbulent i livet så jag har inte riktigt koll på vad som är vad, utan jag bara betalar som jag alltid gjort. Ska ringa och kolla! Men det kan mycket väl vara något sånt! Betalar ca 180kr/månaden.
Är du med i

Ordet efterlevnadsskydd dyker upp i mitt huvud. Det tror jag jag och maken tecknade i vårt huslån.

Liknande trådar

Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 173
Senast: nyttnick
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 194
R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 972
Senast: sardellen
·
Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
790
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka