Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Barnet ärver huset, är det enkla svaret.I dagsläget har jag lån på ca 700', värderat till 1,1 miljon. Äger huset 100% själv. Har ett barn som idag är 5,5 år. Vad händer om jag skulle dö? Jag har inga andra lån eller skulder.
Barnet ärver huset, är det enkla svaret.sen beror det på hur gammalt barnet är när du dör. Är barnet minderårigt så får den som har vårdnaden föra diskussion med att få överförmyndaren om hur man ska göra. En bekant dog i en olycka och hens tvååring ärvde huset och förälderns del i en firma. Det blev mycket pappersarbete och långa diskussioner med jurister hur de skulle lösa situationen. Firman blev tillslut såld till den andra delägaren och den kvarvarande föräldern med barn bor kvar i huset.
Tillägg till mitt eget inlägg: Man får dessutom bara göra ränteavdrag i deklarationen för sina egna lån, inte andras. Så betalar man under en tid av ett lån i ett dödsbo, går man miste om en hel del pengar i skatteavdrag.Man får inte överta lån utan att först genomgå en vanlig prövning som vem som helst som ansöker om ett banklån. Även med huset som säkerhet kan ju inte ett barn visa upp stadig inkomst för att kunna amortera och betala räntor. Men i de fall jag sett kan man få en respit med det hela, dvs banken kommer knappast att begära att lånet löses in om där är ett halvår kvar tills barnets livförsäkring kommer. Men under tiden måste någon ändå betala ränta och amortering.
Tillägg till mitt eget inlägg: Man får dessutom bara göra ränteavdrag i deklarationen för sina egna lån, inte andras. Så betalar man under en tid av ett lån i ett dödsbo, går man miste om en hel del pengar i skatteavdrag.
Men eftersom barnet inte har några tillgångar att betala huslånet, hur blir det då? För jag gissar att lånet skall betalas osvsett?
Dvs, dör jag, blir det en tvångsförsäljning så banken kan få igen sina pengar och barnet ärver det som blir över? Och blir lånet stoppat så länge medans försäljningen håller på?
Vi säger att jag dör när barnet är 18 och hen vill bo kvar, men har inte fast jobb för att få stå på lånet själv, är försäljning endå utvägen då med, trots att barnet ärvt och vill bo kvar?
Nu har jag en livförsäkring så barnet kommer få en summa pengar om/när jag går bort. Får hen tillgång till pengarna även om hen inte fyllt 18? Vi säger att hen är 17,5 år och vill bo kvar i huset, kan hen använda pengarna och lösa lånet? Eller är det helt omöjligt att äga ett hus innan man är 18?
Eller betala på ett lån som man borgat för , när jag insåg det bad jag banken lägga om exets lånTillägg till mitt eget inlägg: Man får dessutom bara göra ränteavdrag i deklarationen för sina egna lån, inte andras. Så betalar man under en tid av ett lån i ett dödsbo, går man miste om en hel del pengar i skatteavdrag.
Jag menar om barnet behåller huset men inte får överta lånet, utan kanske (med bankens goda vilja) betalar på lånet ett antal år tills hen själv har inkomst och får låna. Under den tiden får barnet inte dra av de räntor hen betalar i sin deklaration. En bekant till mig hamnade i det läget i 4 år och det var inte roligt.Noga räknat är det ju dödsboet som skall betala, så länge dödsboet finns och äger huset. Och dödsboet skall även deklarera och kan väl då rimligtvis göra ränteavdrag på "sina egna" räntekostnader?
Det är inte omöjligt att äga ett hus innan man är 18 år, men det bästa är att prata med en kunnig jurist som kan ge ordentliga svar på dina frågor. Det är mycket specialregler just runt dödsbon och speciellt minderåriga barn.Men eftersom barnet inte har några tillgångar att betala huslånet, hur blir det då? För jag gissar att lånet skall betalas osvsett?
Dvs, dör jag, blir det en tvångsförsäljning så banken kan få igen sina pengar och barnet ärver det som blir över? Och blir lånet stoppat så länge medans försäljningen håller på?
Vi säger att jag dör när barnet är 18 och hen vill bo kvar, men har inte fast jobb för att få stå på lånet själv, är försäljning endå utvägen då med, trots att barnet ärvt och vill bo kvar?
Nu har jag en livförsäkring så barnet kommer få en summa pengar om/när jag går bort. Får hen tillgång till pengarna även om hen inte fyllt 18? Vi säger att hen är 17,5 år och vill bo kvar i huset, kan hen använda pengarna och lösa lånet? Eller är det helt omöjligt att äga ett hus innan man är 18?
Aha! Du menar om barnet betalar ränta o amortering på dödsboets lån? Ja, då får man ju inte göra några ränteavdrag!Jag menar om barnet behåller huset men inte får överta lånet, utan kanske (med bankens goda vilja) betalar på lånet ett antal år tills hen själv har inkomst och får låna. Under den tiden får barnet inte dra av de räntor hen betalar i sin deklaration. En bekant till mig hamnade i det läget i 4 år och det var inte roligt.
Jag menar om barnet behåller huset men inte får överta lånet, utan kanske (med bankens goda vilja) betalar på lånet ett antal år tills hen själv har inkomst och får låna. Under den tiden får barnet inte dra av de räntor hen betalar i sin deklaration. En bekant till mig hamnade i det läget i 4 år och det var inte roligt.
Mår du okej? Visst har det varit lite turbulent?
Jag menar om barnet behåller huset men inte får överta lånet, utan kanske (med bankens goda vilja) betalar på lånet ett antal år tills hen själv har inkomst och får låna. Under den tiden får barnet inte dra av de räntor hen betalar i sin deklaration. En bekant till mig hamnade i det läget i 4 år och det var inte roligt.
Kan det inte bli så att dödsboet betalar av lånet med hjälp av livförsäkringen?
Sålänge försäkringen betalar ut tillräckligt såklart.
Borde man inte kunna reglera sånt här med testamente?Så kanske det kan bli? Då kan ju sonen ärva huset, och mamma "hyr" tills sonen blir myndig. Alt att det säljs direkt och han får dom pengarna som blir över.
Grejen är ju att jag gissar att han tjänar på att behålla. Dels för att det är bostadsbrist, och dels för att värdet ökar (förhoppningsvis) medans lånet minskar. Som i dagens läge står det närmare 400' högre än vad lånet ligger på. I värderingen. Ser man vad husen säljs för så är det nog 100-200' till.
Det hade åtminstone varit skönt att veta att han har möjlighet att få välja själv den dagen det är dags. Samtidigt så har man ju ingen aning hur det ser ut om 10-15 år...
Jag vet inte, jag har bara en situation i åtanke, där en person ärvde en bostad som var belånad. Personen hade inte fast anställning/inkomst och fick därför inte överta lånet (dvs låna samma summa). Om det var banken som gjorde fel där, vet jag inte. Det kan ha gått till som i @MiniLi :s inlägg #15?Om det bara finns en dödsbodelägare så upplöses dödsboet per automatik när bouppteckningen registreras hos Skatteverket. Så ovanstående situation lär inte uppstå.
Dessutom undrar jag hur du resonerar. Skulle dödsboets enda tillgång skiftas ut men dess skulder kvarstå? Det låter en smula olagligt...
Men om jag skulle dö, då kan väll inte lånet få stå kvar? Utan det måste lösas?
Jag och mamma diskuterade nämligen detta för länge sen, att hon var mer än villig att tex "hyra" huset (betala lån och hålla det i skick) tills sonen blir myndig och kan bestämma själv om han vill sälja eller bo kvar, men sen var det ju kruxet med att vi kom på att lånet säkerligen måste lösas när jag dör, och min mamma är pensionär så jag har svårt att se att hon får stå på något lån..
I många fall vill bankerna att man tar en livförsäkring som ska täcka lånet i fall man går bort. Du kan inte ha någon sån försäkring som du inte har tänkt på?