Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns inget värre än när gäster börjar städa hemma hos folk. Vilken förolämpning.Ok låter bra det
Min ena moster börjar städa och diska om det inte är tillräckligt rent enligt hennes standard
Hon meddelar förvisso alltid innan men ändå inte alltid jag hinner fixa allt innan
Nej det är det värsta!Finns inget värre än när gäster börjar städa hemma hos folk. Vilken förolämpning.
Finns inget värre än när gäster börjar städa hemma hos folk. Vilken förolämpning.
Totalt gränslöst.Kommer ihåg när min kära svärmor slängt en blomma jag försökt rädda i ett par veckor pga att den var tråkig. Sur blev jag, det kan jag säga.
Jag vill verkligen inte ha några spontanbesök och jag utsätter absolut inte någon för det! Det är oerhört påträngande och otrevligt att tänka att andra ska ha tid för en och släppa allt bara för att jag inte kan planera och kollat läget hos andra. Den som försöker sig på spontanbesök hos mig släpps inte in. Däremot kan jag be personen gå någonstans och möta mig där en stund senare. I dessa tider med mobiler tycker jag att det är nonchalant att inte ringa någon innan man vill hälsa på, det är respektlöst att tänka att andra ska bli så glada över att man dyker upp så man släpper allt och gör om sina planer.
Jag är oerhört social och har många vänner som jag gärna träffar. Men vi träffar främst på lokal, krogen eller kafé. Eller gör saker tillsammans, som i morse när vi var på gymmet ihop. När jag var ung före mobiltelefonernas tid hade vi olika ställen där vi sågs olika veckodagar och den som kände för det var välkommen att komma dit.
Totalt gränslöst.
Bara för att du inte varit med om något betyder det inte att det inte förekommer hos många andra. Under uppväxten var jag med om kanske ett spontanbesök per år, resten var inbjudningar och överenskommelser om att ses. För mig låter det vidrigt, som att man inte kan vara trygg och ifred i sitt eget hem.Kan inte under mina 60 år på jorden ens komma ihåg att någon avtalad tid för besök vare sig under jul/nyårshelgarna med mina föräldrar då jag var ung eller under andra helger med mig efter att jag flyttade för mig själv vare sig i Norge eller Sverige. Besök kommer när de kommer and thats it. Stora charmen med besök.
Avtalade besök känns konstlade och som typen "jag måste så han inte glömmer bort mig" eller av försäljare...
Vi var tvärtom absolut noga med att boka besöken specifikt under storhelger just för att folk har så fördärvat mycket att göra då. Det var alltid dividerande och bestämt om var julfirandet skulle ske - och om vi kanske skulle äta lunch på en plats och middag på ett annat.Kan inte under mina 60 år på jorden ens komma ihåg att någon avtalad tid för besök vare sig under jul/nyårshelgarna med mina föräldrar då jag var ung eller under andra helger med mig efter att jag flyttade för mig själv vare sig i Norge eller Sverige. Besök kommer när de kommer and thats it. Stora charmen med besök.
Avtalade besök känns konstlade och som typen "jag måste så han inte glömmer bort mig" eller av försäljare...
Bara för att du inte varit med om något betyder det inte att det inte förekommer hos många andra. Under uppväxten var jag med om kanske ett spontanbesök per år, resten var inbjudningar och överenskommelser om att ses. För mig låter det vidrigt, som att man inte kan vara trygg och ifred i sitt eget hem.
Nu för tiden har jag och några vänner stående aktiviteter som den som vill får dyka upp på.
Här har dörren alltid varit öppen för vänner, de kommer dock mer sällan på spontanbesök sedan små barn kom in i bilden. Vad gäller övriga människor i omgivningen får de helst avtala tid innan (undantaget bonussonen)Vad hände med spontana besök?
Ingen kommer över till någon utan att ha bokat tid långt i förväg.
Att ta en kopp kaffe med en vän är som att boka besök på en bank.
När jag var yngre så ramlade man in hos någon och bara var.
Fast vad förväntar sig folk om de totalt objudna får för sig att ringa på en dörr? Folk har ju sina egna liv - de kanske är mitt uppe i att lägga barnen, laga middag, ett familjegräl, i duschen, är utmattade, precis har öppnat en öl och sjunkit ned i soffan, inte har tvättat håret på hela veckan... och så ska en helt plötsligt vara glad och trevlig och ta emot gäster?Men vilken social ångest många måste leva med! Om man lever i en kultur där att ringa på en dörr är ett tillräckligt faux pas för att dömma ut människor som gräns- och respektlösa.
Personer med depression eller liknande problematik kan dock ha rejält stökigt på en annan nivå än "oj jag har glömt dammsuga på två veckor"( detta är inte riktat mot personen som du citerade). Pressen att alltid vara redo för besök med hem och sig själv... Inte dammråttor utan bara så pass presentabelt att man inte behöver ha en utläggning om sitt mående är jobbigt för många.Finns inget i min värld som heter att man måste städa innan besök. Det är som det är när någon kommer på besök. strunt samma om det är stökigt, dammigt eller ostädat, Min lägenhet, mina regler och mina städrutiner... Like it or not...
Verkligen! Förstår inte varför folk inte kan ringa och kolla först nu för tiden när så gott som alla har mobiltelefoner.Fast vad förväntar sig folk om de totalt objudna får för sig att ringa på en dörr? Folk har ju sina egna liv - de kanske är mitt uppe i att lägga barnen, laga middag, ett familjegräl, i duschen, är utmattade, precis har öppnat en öl och sjunkit ned i soffan, inte har tvättat håret på hela veckan... och så ska en helt plötsligt vara glad och trevlig och ta emot gäster?
Det är betydligt lättare att säga tack, men nej tack via ett mess eller ett kort samtal än att le, vara vänlig och mota gästen i dörrn.
No shit! Depression stök är en helt annan nivå!Personer med depression eller liknande problematik kan dock ha rejält stökigt på en annan nivå än "oj jag har glömt dammsuga på två veckor"( detta är inte riktat mot personen som du citerade). Pressen att alltid vara redo för besök med hem och sig själv... Inte dammråttor utan bara så pass presentabelt att man inte behöver ha en utläggning om sitt mående är jobbigt för många.
Man pratar ju med sina bekanta och vet vilka där ett spontant besök skulle slå väl även om jag skulle ringa för att se till att dessa var hemma.