Det tillhör väl en tid från innan mobilens tid och en tid då folk hade lika fullt upp hela tiden.
Kan både sakna det och inte sakna det
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Här håller jag med dig.Spontanbesök i form av att någon ringer och frågar om jag är hemma och om de kan svänga förbi om en 10 minuter - gärna. Spontanbesök där någon bara plötsligt står vid dörren hade jag tyckt var jobbigt, jag vill gärna ha lite mental förberedelse.
Precis samma här.Jag tror det beror på vad man har för erfarenhet av hur besöken brukar vara.
För mig är besök jättejobbiga, pga ett helt liv av att folk inte respekterar mig och mina behov. Om jag säger "jag är trött" så säger dom "äh, så farligt kan det inte vara". Jag måste säga "nu får ni åka hem, jag är trött och behöver vila" men då brukar dom säga "ååh, kan vi hjälpa till med något, jag börjar laga mat nu så kan vi äta tillsammans."
Min upplevelse är att majoriteten av folk är gränslösa och olyhörda och dessutom ganska oartiga. Mitt hem är enda platsen jag är säker, det är här jag slipper vara på spänn. Och därför gillar jag inte besök särskilt mycket. Men jag åker gärna hem till andra, för då kan jag åka därifrån när jag blir trött.
Det tillhör väl en tid från innan mobilens tid och en tid då folk hade lika fullt upp hela tiden.
Visst, nog för att jag till viss del kan tycka att det är jobbigt att ha det lite för stökigt om jag får besök, men den främsta orsaken till att jag avskyr spontanbesök är helt enkelt för att jag behöver en stund för att förbereda mig inför att vara social. Så det har inget att göra med om andra tycker si eller så om status på hem eller mig, mer att jag blir uppstressad och mår dåligt av det.Uppenbarligen har folk rätt mkt spänningar runt detta. Jag uppskattar att folk kommer ihåg mig och vill besöka, snarare än att jag nojar om hur folk ska bry sig.
Jag hade gärna haft såna vänner och besök.Jag känner mig kluven. För mig är spontana besök en del av ett lantligare liv, men jag anar att det sammanfaller med ett tidigare liv, dvs. före mobiltelefonerna.
På ett sätt tycker jag det är väldigt trevligt. Kommer man oanmält får man såklart också vara beredd på att det inte passar just då. Och jag tycker det är så skönt med de där vännerna som blivit en del av familjen, där man känner sig riktigt hemma hos varandra och självmant hjälps åt lika mycket i den andres hem som om det vore ens eget. Istället för värdinneskap där man förväntas ha fixat till hemmet (hjälpligt), sig själv (hjälpligt) och någon slags form av fika. Det är kanske inom ramarna för den sortens relation som jag tänker mig spontana besök.
Samtidigt förstår jag behov av att koppla av helt och att kunna planera in både social tid och återhämtning, och till en viss del har jag också dessa behov, så... kluven!
Har andra erfarenhet.De flesta hade precis lika fullt upp innan vi hade mobiler ... men vi gjorde plats for snabba, enkla, besok pa ett annat satt. Den som kom hade ocksa med sig kaffe brod av nagon sort, eller i vissa fall stallde sig och gjorde paj eller annat nar de kom medan jag fixade fardigt det jag holl pa med. Atminstone i mitt fall var det ocksa bara riktigt nara vanner som kom pa ovantat besok och de fick verkligen ta det som det var.