Vad hade ni gjort?? (hittehund) *långt*

Lipica

Trådstartare
Idag var jag ute med mina hundar i en skog en bit bort. När vi kom tillbaka till bilen satt där en gul labrador som jag aldrig sett förut.

I början var hon väldigt skygg, men efter en stund kom hon och hälsade på mig (mina hundar satte jag genast i bilen så de hälsade aldrig på den främmande hunden). Hon var ganska mager och såg väldigt gammal ut, samt hade ett gammalt trasigt halsband. Jag funderade såklart på om det var någon som lämnat henne i skogen, för varje gång jag vände ryggen mot henne så satte hon sig och ylade :(

Jag ringde polisen, som för det första skickade mig sju tusen varv runt, men när jag väl fick prata med rätt sorts polis på rätt station tog han emot anmälan men beklagade att de inte kunde göra något. Han sa att antingen fick jag ta hand om hunden själv, lämna kvar den i skogen eller köra den till en veterinär som kunde ta bort den :eek:

Hunden hostade och nös en del, och min ena tik är dräktig, så jag ville inte särskilt gärna ta in den i min bil ifall den var sjuk på något vis. Jag ringde Djurens Väner, men de tog bara emot katter, inte hundar, men de gav mig numret till en hundgård ett antal mil bort som jag kunde ringa. Försökte men fick inget svar.

Så där stod jag med hunden.
I den situationen, vad hade ni gjort??

Nu hade jag TUR, för det kom en annan hundägare som tyckte sig känna igen hunden, hon sprang hem och kollade med sin granne, sen kom de båda med bil och tog hand om hunden och körde den till den de trodde var ägaren. Nu precis nyss fick jag ett sms där det stod att hunden var hemma hos sin matte igen. Den hade sprungit rätt långt!

Men jag får ändå lite krypningar av hela situationen. Tänk om det hade varit en av mina som kommit bort? Tänk om någon ringt till fel polisstation och fått rådet att åka och ta bort min hund?
Om inte den andra hundägaren hade kommit, vad hade jag gjort? Lämnat den? Riskerat att smitta min tik med något?
Hade funderingen på att binda fast den, åka hem och lämna mina och komma och hämta den.. men det känns inte helt ok heller.

Nu ska jag iaf se till att chipmärka mina, även fast de redan är tatuerade. Det får kosta vad det kosta vill. Inte för att de rymmer, men tänk OM...

//Lipica - stelfrusen efter nästan två timmar ute i kylan med främmande hund

Sv: Vad hade ni gjort?? (hittehund) *långt*

Fy sjutton va läskigt! Förstår att du inte vågade ta in hunden i bilen. Men jag blir också rädd - tänk om någon icke hundvan får sagt att den ska ta bort hunden :eek:

Jag hade aldrig, aldrig kunnat lämna kvar en hund (eller annat tamdjur) som jag hittat i skogen, jag är för blödig för det :cry:. Jag hade försökt på alla möjliga sätt att få med den, och satt mina egna hundar bak i bilen och den hunden fram i passagerarsätet eller ngt.

Visst finns smittorisk, men om de bara inte hälsar på varandra, alltås inte har kroppskontakt, så hade jag hoppats på att det skulle gå bra, eftersom mina hundar är fullvaccinerade. Sen hade jag väl fått sanera bilen ifall den andra hunden hade haft någon ohyra, men det hade det varit värt.

Mycket bra av dig att ta tiden att ringa runt och försöka få tag på någon :bow:. Synd bara att polisen inte har resurser (eller bara inte tar det på allvar) att hjälpa en när man hittar djur så...

Fy sjutton va läskigt! Förstår att du inte vågade ta in hunden i bilen. Men jag blir också rädd - tänk om någon icke hundvan får sagt att den ska ta bort hunden :eek:

Jamen eller hur! Tänk om jag typ letar efter min hund i en timme innan jag polisanmäler.. och då får svaret att den är körd till en veterinär sådär! Panik!

Hade inte heller kunnat lämna den, men måste säga det var en konstig respons av polisen?? De gånger någon i bekantskapskretsen stött på bortsprungen hund så har de undrat om man kan 'förvara' den ett tag tills en ägare dyker upp, men kan man inte det har det fått lämnas in den, eller polisen hämtat den.

Skönt det löste sig ändå!

Nyfiken fråga varför du vill chippa fast de är tatuerade? (Jag är snarare tvärtom, skulle vilja tatuera den chippade *S*)

Jag hade aldrig, aldrig kunnat lämna kvar en hund (eller annat tamdjur) som jag hittat i skogen, jag är för blödig för det :cry:. Jag hade försökt på alla möjliga sätt att få med den, och satt mina egna hundar bak i bilen och den hunden fram i passagerarsätet eller ngt.

Visst finns smittorisk, men om de bara inte hälsar på varandra, alltås inte har kroppskontakt, så hade jag hoppats på att det skulle gå bra, eftersom mina hundar är fullvaccinerade. Sen hade jag väl fått sanera bilen ifall den andra hunden hade haft någon ohyra, men det hade det varit värt.

Mycket bra av dig att ta tiden att ringa runt och försöka få tag på någon :bow:. Synd bara att polisen inte har resurser (eller bara inte tar det på allvar) att hjälpa en när man hittar djur så...

Nej, det var det jag inte heller kunde, det var därför jag stod där helt handfallen! Min plan var att försöka ringa hundstället igen tills de svarade... Alternativt vänta på att någon kompis kom hem från jobbet och kunde hämta mina t.ex.

Något som dock var skönt var att polisen jag pratade med var väldigt trevlig och ärligt bekymrad över det hela. Hade smällt av om han varit snorkig av typen "jamen det är väl bara att ta ihjäl den?".

Tack :bow:

Hade inte heller kunnat lämna den, men måste säga det var en konstig respons av polisen?? De gånger någon i bekantskapskretsen stött på bortsprungen hund så har de undrat om man kan 'förvara' den ett tag tills en ägare dyker upp, men kan man inte det har det fått lämnas in den, eller polisen hämtat den.

Skönt det löste sig ändå!

Nyfiken fråga varför du vill chippa fast de är tatuerade? (Jag är snarare tvärtom, skulle vilja tatuera den chippade *S*)

Jag vet, jag blev också förvånad! Men jag har inte ringt om bortsprungna hundar innan så jag visste inte hur han skulle reagera...

Jag vill chippa dem för att även om de är unga och har tydliga tatueringar nu så tenderar ju tatueringarna att bli suddigare med åldern... hunden jag hittade var tatuerad men det var omöjligt att läsa vad det stod. Visst kan man ju göra om tatueringen med jämna mellanrum, men jag skulle tycka det var skönt att "dubbelgardera" och ha båda delar.

Ah, då förstår jag ang tat/chip.

Frågan är väl om man söker efter chip om det finns tat? Men skadar ju inte oavsett att ha dubbelmärkt.

Ang polisen..

En av mina förra hundar sprang bort under ett åskoväder. Jag har aldrig varit så rädd och knäckt. Ringde alla djursjukhusen, ringde polisen och skulle anmäla honom bortsprungen. Då tyckte de 'borta 1½ h? ring imorgon om han inte är tillbaka'.

Sen ringde jag polisen igen efter 2 h till för att höra om de fått in någon hund eller någon ringt om en upphittad hund? Svar: Nej, ingen alls.

Efter 5 h ringde det en familj som tagit hand om honom. De hade haft honom där i 3½ h, dvs hela tiden jag letat. Då de först inte velat gå fram till honom då han var så rädd och de var orolig han skulle springa iväg hade de inte kunnat kolla märkning. De hade dock direkt ringt till polisen och talat om att de hade en främmande greyhound som helt klart kommit bort på sin gård.

Polisen sket alltså i att ens notera att de hade ringt om det. OM de hade gjort det så hade det hela varit 'över' efter 1 h när jag ringde polisen, för familjen hade hittat honom 30 min efter han försvann.

Nu var det 4 h terror, tills de hade vågat närma sig honom, och sett att han var örontatuerad, och via tat fått tag i mina uppgifter via Jordbruksverket. Nu gick allt bra, och jag är supertacksam mot familjen som hittade honom. Men polisens agerande känns grymt nonchigt. De ringde dit och sa de hade en främmande, rädd och helt klart vilsen greyhound på gården, och jag ringde dit och sa min greyhound sprungit bort. Jag och familjen var TVÅ KILOMETER från varandra bara, så samma polismyndighet etc. Men de orkade inte ens skriva ner 'greyhound, upphittad, ort X, tfn 12345'...

mitt ex var på en väldigt stor matbutik med motorväg ungefär brevid och bilar som rullar dygnet runt.
Hux flux kommer en lös hund, utan halsband, och irrar bland alla bilar på parkeringen. så mitt ex fångade in hunden (han band fast sina vid en stolpe eller nått) och ringde polisen som sa "släpp hunden så springer den hem".

Okej om dom skiter i hundens liv men tänk vilka olyckor hunden kan göra ut vid motorvägen eller bilvägen brevid motorvägen som är väldigt trafikerad.

Jag har INGET för polisen längre, spec inte efter att jag anmälde hunden som var fastbunden på balkongen som dom struntade i..för det var ju en lapphund :idea:

Det där känner jag igen från de gånger man ringt och anmält lösa hundar till polisen. De BRYR sig inte :(! Vare sig man ringer som ägare eller upphittare av en hund vill man ju bli bemött av någon med empati som försöker hjälpa en!

Tycker att det låter som du gjorde allt du kunde genom att ringa runt och försöka ordna det för hunden. :bow:

Nu löste det sig ändå utan att du behövde ta in hunden i bilen:)

Jag tycker att du skall göra en anmälan om detta. Viktigt att man får svart på vitt viilket ansvar polisen har o vilka svar de får ge.
PL

Hej
Jättebra gjort av TS att hjälpa hunden så gott du kunde.
Ville även tipsa om sidan www.hittadjur.se
Där kan man efterlysa försvunna djur eller ägare helt gratis.

Det finns även tips om vad man kan och bör göra om man hittar eller tappar ett djur.
http://hittadjur.se/index.php?page=dbcontent&contentId=tips
Översta artikeln är väldigt läsvärd.

Vet personligen att de flesta poliser i detta land gärna hjälper till med detta och de bryr sig, tro inget annat.

Resurser resurser resurser är något som inte alla förstår alla gånger. De KAN inte åka ut på upphittade eller försvunna djur när de tyvärr inte ens har resurser till tex våldtäkter, rån eller andra grova brott.

Att man bemötts otrevligt är bara att beklaga, finns inga ursäkter om poliserna svarar så otrevligt som vissa påstår i såna här diskussioner.

Vänligen
Petra

Men en lapp liggandes med uppgifter på ett uppgjort ställe på stationerna tycker jag som skattebetalare att man kan kräva av dom i alla fall. Inte det klarar polisen i min kommun att göra och dom är otrevliga också i försvunna djurfall.

Jag vet vad jag hade gjort, då jag tog med en lösspringande hund hem i somras. Lyckligtvis var den ID märkt i örat så ägaren kom och hämtade den redan några timmar senare. Däremot kan jag förstå ditt dilemma med en dräktig tik. Hoppas själv aldrig behöva hamna i den sitsen. Skulle nog ändå ha svårt att lämna en hund.

Min syster och en arbetskollega fick däremot erfara polisens arbete. Den första hunden som kollegan hittade var svårt skadad. Men polisen sa att de inte hade plats för den, antingen skulle han släppa ut den igen eller ta hand om den tills ägarna hittades. Givetvis släppte han inte bara ut en skadad hund igen. Men som ägare till ca 30 draghundar så hade han inte plats för fler, så han tvingades ha en skadad hund i bilen dagtid då han var tvungen att ta hand om de egna hudarna.

Det andra fallet hände min syster. Hon var in till Kiruna och såg då två lösspringande hundar nära coop (med E10:an som korsande väg). Samma svar från polisen där, släpp dem eller ta hand om dem till ägaren hittas. Samma senarium här, inte kunde syrran bara släppa hundarna. Hon och han hon åkt in med lyckades hitta sovplats hos en av hans vänner. Där fick de sova tillsammans med hundarna. Olovligt, då det var studentrum där hundar ej är tillåtna. Jippi! Ägarna hittades dock redan nästkommande dag.

För att mjuka upp stämningen kan jag berätta om en bortspringning som slutade i lite nervöst skratt från ägarna. Sålde som yngre jorggubbar vid en stort köpcenter då plötsligt en valp springer runt på parkerinsplatsen utan någon ägare i synhåll. Valpen lyckas fångas in av coops-personal, där de hamnar med dilemmat vart de skall göra av honom. Jag säger då att han kan sitta hos mig till de ringt polis och fixat något till honom. Nån timme senare går en familj förbi där jag sitter och hajar till när de ser hunden och frågar om det är min hund, säger att den kom springande på parkeringen utan ägare. Det visade sig att de lämnat honom med de andra hundarna i hundgården men att han lyckats ta sig ut. De var lite skamsna men efter ett tag skrattade de nervöst över situationen.

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån

Jag hittade en vilsen hund på en 90-väg utanför Uppsala, i mörkret. Ringde polisen och de tog emot den på stationen. Hunden var chippad och sent på kvällen ringde en tacksam matte som återfått sin hund. Det verkar nästan bero på vilken polis som råkar svara..

Kanske vilket polisdistrikt med?

Det är Uppsala som tagit hand om de lösspringande som jag skrev om tidigare. Utan minsta knot.

De som helt struntade i när min greyhound kom bort och återfanns var Gävlepolisen dock.

*knapplån*
Vad konstigt.
Polisen och räddningstjänsten skall ju skydda liv och egendom.

En hund representerar ju ett ganska så stort värde.
Vissa jakthundar kanske 50 000:- eller mera.
Så hur kan de vara så slappa i dessa fall?

Hej
Jättebra gjort av TS att hjälpa hunden så gott du kunde.
Ville även tipsa om sidan www.hittadjur.se
Där kan man efterlysa försvunna djur eller ägare helt gratis.

Det finns även tips om vad man kan och bör göra om man hittar eller tappar ett djur.
http://hittadjur.se/index.php?page=dbcontent&contentId=tips
Översta artikeln är väldigt läsvärd.

Vet personligen att de flesta poliser i detta land gärna hjälper till med detta och de bryr sig, tro inget annat.

Resurser resurser resurser är något som inte alla förstår alla gånger. De KAN inte åka ut på upphittade eller försvunna djur när de tyvärr inte ens har resurser till tex våldtäkter, rån eller andra grova brott.

Att man bemötts otrevligt är bara att beklaga, finns inga ursäkter om poliserna svarar så otrevligt som vissa påstår i såna här diskussioner.

Vänligen
Petra

Tack för länkarna.

Jag vill igen poängtera att polisen jag pratade med inte var ett dugg otrevlig, snarare beklagande. Så visst förstår jag att det rör sig om resurser. Samtidigt funderar man på, som nån skrev, varför de inte kan ha en lapp med telefonnumret till något hittahundsställe eller liknande. Det är inte jättelätt om man står mitt ute i skogen att ta reda på. Ringa 118118? De ska ju kunna svara på allt iofs...

*KL*

Googlade lite, och det här är från Vellinge Kommuns sida, men många många andra (alla?)kommuner har ungefär samma text, att lösspringande hundar - ring polisen.

Lösspringande hundar och katter
I lagen om tillsyn över hundar och katter står att de ska hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. Denna lag har polismyndigheten tillsynen över. Därför är det polisen som ska kontaktas om problem med lösspringande hundar och katter uppstår.

Och, från POLISENS egen hemsida:

Försvunna husdjurAnmäl försvunna husdjur till Polisen på telefon 114 14. Om husdjuret är öronmärkt eller chipmärkt är det bra att ha uppgifterna tillgängliga.

Upphittade husdjurHar du hittat ett husdjur så undersök om det är öronmärkt, ring sedan Polisen på telefon 114 14. Om det är möjligt så ta hand om djuret tills Polisen hittat ägaren.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år... 2
Svar
29
· Visningar
2 296
Senast: AraSlei
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 298
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 868
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka