Vad hade ni betäckt med?

F

Fire-Eye

Jag har en liten fråga till er..

Vill betäcka min tös snart, (= inom nåt år) och behöver lite åsikter för jag är urkass på avel!
Kommer såklart anlita hjälp, men man vill ju ändå drömma lite tills dess. :p

Jag har ett fullblodsto på 14 år som är världens underbaraste häst!
Hon är pigg, alert och försiktig. Hon har allt jag någonsin önskat mig!

Hon har rätt svaga ben, lite kohasig bak och uttåad fram.
Men hon rör sig verkligen jättefint och har gång utöver det vanliga!
Nåt jag inte vill förlora allt för mkt är hennes galopp.

Nackdelar då;
Hon skadar sig hela tiden och är överkänslig mot/för ALLT!
Väder, foder, ridning, stress, skador osv..
Jag hade önskat lite mer massa, styrka och hållbarhet.
Får gärna bli lite högre också (hon är 165 cm i mkh)

Hon är också lättstressad och har svårt för att hålla nerverna i styr.

Jag vill alltså ha en mindre variant av hästen jag har med samma mod och hjärta, men som tåler lite mer och är mindre lättstressad samt har mer massa. Kommer användas till dressyr främst.

Har alltid haft en förkärlek för lätta bruksnordisar så ni kan go wild i ert tänkade! :angel:

Lite bilder (gamla bilder haha, behöver inga kommentarer om dom) ;

(hade inte haft henne så länge här, dåligt musklad)

Sv: Vad hade ni betäckt med?

Det första du ska tänka på när det gäller avel är inte att ändra allt som är fel hos stoet. Utan det är istället att ta tillvara det som är bra hos henne.
Nu verkar du vilja ha en häst som inte alls är lik stoet och då blir det ganska svårt. Så om du inte kan tänka dig att ta tillvara stoets bästa egenskaper och välja utefter det är bättre att köpa en häst som uppfyller önskemålen du har.

Avel är ett lotteri och chansen till vinstlott är som alla lotterier beroende på hur många det finns. Så om sto och hingst har många bra gemensamma saker så blir chansen större. Precis som om de inte har så mycket gemensamt minskar chansen. Det innebär ju inte att det inte finns de som med två hopplösa föräldrar ändå får en fullträff. Men chansen för det är liten. Så i ditt fall där beskriver stoet med att hon har dåliga ben och sedan funderar på att använda en tyngre hingst. Finns risken också att få en häst med pappas kropp och mammas ben istället för som jag antar att du vill ha en lite grövre avkomma än stoet med bra ben.

Irco Marco-blod ger korrekta ben och väldigt bra temperament, däremot ger det oftast inte så mycket trav. Men de kan ofta bli lite grova;)

Förstår hur du menar!
Så jag ska alltså ta ngn som är lik henne?

Görel; Tack för tipset! :bow:

Fler? :angel:

Nej, du ska inte ta någon som är lik henne men hennes positiva sidor bör även hingsten ha. Hingsten bör däremot inte ha hennes negativa sidor. Hingsten ska ha dokumenterat bra temperament och bra poäng på samtliga gångarter och då kanske framförallt på traven och galoppen. Hingsten ska även lämna avkommor med bra ben då ditt sto uppenbarligen inte har det?

Hingstar som jag tycker har bra temperament och gångarter och inte är allt för smäckra är t ex hingstar som Nobel, Aeriline H, Cairo, Cortus.. ja, listan kan faktiskt göras lång. Vad vill du ha ut av avkomman? Tävlar du och i sådana fall i vilken gren? Det är lite svårt att tipsa om hingstar om man inte vet om du vill ha en allroundhäst, hopphäst eller dressyrhäst. :d

PS!
Temperamentet i ditt sto beror troligtvis på att hon är ett fullblod. ;)

PS!
Temperamentet i ditt sto beror troligtvis på att hon är ett fullblod. ;)

BULLSHIT!!!!

Sånt säger bara folk som aldrig har varit i närheten av ett fullblod.

Jag har träffat betydligt fler halvblod med illa temprament än fullblod, speciellt sånna efter Amiral och definitivt D-DAY.....
;)

BULLSHIT!!!!

Jag har träffat betydligt fler halvblod med illa temprament än fullblod, speciellt sånna efter Amiral och definitivt D-DAY.....
;)

Håller med fullständigt. Det är som du skriver bara folk som inte själv kan eller har hanterat fullblod som säger något sådant.

Sedan kan man väl också notera att just den som skrev det även rekommenderar t ex en icke godkänd hingst till TS. Verkar inte ha så stor koll där heller:angel:

Till ett fullblod rent generellt så passar t ex Rubinrot bra om man vill ha en dressyrinriktad avkomma. Men mycket beror ju också på det enskilda stoet och hennes egenskaper och stam.

Håller med fullständigt. Det är som du skriver bara folk som inte själv kan eller har hanterat fullblod som säger något sådant.

Sedan kan man väl också notera att just den som skrev det även rekommenderar t ex en icke godkänd hingst till TS. Verkar inte ha så stor koll där heller:angel:

Till ett fullblod rent generellt så passar t ex Rubinrot bra om man vill ha en dressyrinriktad avkomma. Men mycket beror ju också på det enskilda stoet och hennes egenskaper och stam.

Kan ju vara så att h*n rekomenderade just den icke godkända hingsten för att h*n själv fått föl e: den.

Instämmer om Rubinrot, de avkommor jag sett efter honom har varit mycket trevliga både typ-mässigt och i huvudet.
Annars så tycker jag Looping kan vara ett alternativ, visserligen hoppstammad men har lämnat en hel del dressyrhästar som tävlas framgångsrikt. Han nedärver framför allt bra front och typ vilket saknas på många fullblod. Dessutom nedärver han riktigt bra
grundgångarter.

Vad är det för stam på ditt sto föresten? Det är alltid viktigt!

Oj, jag glömde att jag satt på Bukefalos och kommenterade. Jag har hela stallet fullt med fullblod och jag älskar fullblod men fullblod skiljer sig väldigt mycket från halvblod, faktiskt. Jag älskar fullblod och föredrar fullblod framför halvblod, kanske just därför jag har hela stallet fullt med dom? De är pigga, alerta, kloka och lättlärda. Underbara, kort sagt.

Jag menade absolut inget illa med det jag skrev men på Bukefalos är folk experter på att hugga direkt, vrida och vända på precis allt man säger och bla bla..

Nu vet ni att jag älskar fullblod och att jag inte har något emot dom. Be om ursäkt! ;)

Cairo är en helt underbar hingst och jag tycker det var onödigt att han sänktes, speciellt med tanke på hans ålder. Han har så himla få avkommor i Sverige att det har varit omöjligt att bedöma dom. Det handlar absolut inte om att han nedärver sig dåligt, för det är det sista han gör. De avkomor jag träffat har varit riktigt snygga, pampiga och trevliga. Jag såg två stycken äldre hästar efter honom till salu på hastnet.se och de var utsatta för priser över 120.000 kr bägge två. Cairo godkändes med bra poäng, speciellt på sitt temperament där han fick en stark 10:a. Han är sedan en underbar allround-hingst och han har gått både hoppning och dressyr - multitalang! Han har dessutom aldrig varit skadad vilket tyder på hållbarhet.

Jag orkar inte sitta här och försvara en hingst. Jag vet att jag inte är ensam om att gilla denna hingsten. Jag vet att han är bra och jag vet att han nedärver sig bra. Jag nöjer mig med att jag och flera andra gillar denna hingsten. Jag finner ingen mening med att sitta och påpeka för ointresserade personer med dörrarna stängda, att detta faktiskt är en fin hingst.

Nu tänkte jag kanske att TS inte brydde sig så mycket om att avkomman får gråa papper (de som är födda i år har fått gröna papper) då avkomman var tänkt till henne själv, eller hur? Hon planerar ju inte att sälja avkomman? Det skiljer sedan inte speciellt mycket på föl med gråa papper och på föl med godkänd stamtavla om man tittar på annonserna. Det handlar oftast om ett par tusenlappar.

BULLSHIT!!!!

;)

Du har förmodligen aldrig ridit eller ens träffat en avkomma efter vare sig Amiral eller D-Day med tanke på ditt dumma uttalande. Det du just sa är nämligen "sådant bara folk säger som aldrig varit i närheten av en riktig häst" :grin:

Det är väl tur att det finns hästar för alla smaker? Jag tycker faktiskt att D-Day avkommor påminner lite om att rida fullblod. De är oftast känsliga, lyhörda och KLOKA!

Cairo är en helt underbar hingst och jag tycker det var onödigt att han sänktes, speciellt med tanke på hans ålder. Han har så himla få avkommor i Sverige att det har varit omöjligt att bedöma dom.

Nu tänkte jag kanske att TS inte brydde sig så mycket om att avkomman får gråa papper (de som är födda i år har fått gröna papper) då avkomman var tänkt till henne själv, eller hur? Hon planerar ju inte att sälja avkomman?

Ibland undrar man hur du tänker egentligen. Först talar du varför hingsten inte längre är godkänd och sedan ska det vara en ursäkt för att han inte längre är godkänd? Det är ju just därför han inte är godkänd längre för att det finns så få avkommor efter en så gammal hingst.:confused:

Varför skulle TS inte vilja avla seriöst med gröna papper bara för att hästen ska vara till sig själv?
Vad är det som säger att hästen aldrig kommer att säljas ändå?
Om jag inte kommer ihåg helt fel skulle inte ditt föl heller säljas när det tillverkades. Men nu är det ju till salu. Det finns så mycket som kan hända som gör att förutsättningarna ändras under resans gång. Så det omöjligt att säga att en häst aldrig kommer att säljas, även om det inte är tanken från början. Men ska man rekommendera en hingst som ger gråapapper så till någon som är osäker och ovan, så bör man kanske inte blanda in den bland de hingstar som ger full behörighet till stamboken utan att nämna det. Sedan kan ju användaren själv avgöra vad som passar.

Du har förmodligen aldrig ridit eller ens träffat en avkomma efter vare sig Amiral eller D-Day med tanke på ditt dumma uttalande. Det du just sa är nämligen "sådant bara folk säger som aldrig varit i närheten av en riktig häst" :grin:

Det är väl tur att det finns hästar för alla smaker? Jag tycker faktiskt att D-Day avkommor påminner lite om att rida fullblod. De är oftast känsliga, lyhörda och KLOKA!

Men Du har inga engelska fullblod, det skiljer sig mycket mellan de olika fullblodsraserna.
Jag har ridit både Amiral och D-Day hästar, haft ett antal i stallet och alla har nåt gemensamt.. Nämligen muppigheten.

Jag tycker det är rätt facinerade att läsa dina inlägg då du ofta emotsäger dig själv ett antal ggr :o

Det är ju det som är hela poängen med att hingstarna sänks, har de inte använts och förvärvt sig tillräckligt så sänks dom, då finns det bättre hingstar att använda.

Cairo är precis som sina halvbröder, ganska lite använda. Ingen av Cortez söner har blivit nån häradsbetäckare, precis som Robin Z sönerna. Möjligt att folk tycker att det är bättre att gå på farsan. Så tänker jag själv. Varför ta nåt oprövat när man kan ta nåt som redan visat sig!

Om nu Cairo är sååå fruktansvärt poppis utomlands, varför fick han inte stanna utomlands och förärva sig där?!
Snygg hingst ja men inget wow!

Jag håller med Masse att till nybörjare med första gångs ston är det betydligit bättre att rekomendera hingstar som är godkända för avel här. För att göra det så enkelt som möjligt, dessa hingstar är betydligt säkrare att använda. Dom som har varit med i gamet ett tag kan chansa på ett annat vis.

måste bara säga ett par ord....om man tänker efter så e fullblod och halvblod i många år avlade för olika sorst prestationer...det har lett till att fullblod ofatst har ett "starkt" temaprement sen finns det individer som skiljer sig...både inom halvbloden och fullbloden! Fullblod ska ha lite sting den viktigaste frågan tycker jag är vem ska ha avkomman?är det någon kunnnig hästmänniska som kan hantera temprament eller e det till hobbyridning till någon mindre rutinerad ryttare?sen kan jag tyvärr undra om man ska avla på ett sto som ej håller?e det pg skada eller att hon inte tål belastning?Hur ser det ut bakåt med hållbarheten?ibland kan det vara bättre o köpa ett föl me dokumenterat god hållbarhet bakom sig än att "chansa" med sitt eget sto, o då tänker jag på äg eget bästa och dess ekonomi.Det e tillräckligt dyrt som det är att ha häst el hur?
:o

Varför skulle TS inte vilja avla seriöst med gröna papper bara för att hästen ska vara till sig själv?

Jag maste bara inflika att TS sjalv namner att hon gillar bruksnordisar och kan tanka sig djarva forslag. Det later mao inte som att grona papper ar prio 1 i det har fallet eller hur.

Jag maste bara inflika att TS sjalv namner att hon gillar bruksnordisar och kan tanka sig djarva forslag. Det later mao inte som att grona papper ar prio 1 i det har fallet eller hur.

Fast TS nämner inte heller att hingsten inte ska vara godkänd även om den är av annan ras. Det är en bit av att vara seriös att välja hästar som håller måttet inom rasen även om man skulle vilja göra en korsning.;)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 702
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 701
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka