Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså, jag blir knäpp! Kören jag har sjungit i två terminer nu drivs ju av ett företag, J, som under körterminen på 12 veckor kontrakterar körledare M. Vi tycker att M är fantastisk och vill sjunga mer! M startar då en ideell kör för självkostnadspris (vi står för lokal och hans resor från Sthlm) som ska pågå från nu tills J-kören startar igen. Ingen konkurrens alltså eftersom vi är samma människor som sjunger, vi vill bara inte vänta ända tills mitten av mars helt enkelt. Sen skulle vi alla fortsätta i J-kören igen ju. Men nej, då säger företaget J att M inte får fortsätta leda någon av deras körer, varken i Uppsala eller Sthlm, bara för att han startade en till kör. Trots att vi alla var återanmälda till J-kören! Är inte det jäkligt idiotiskt eftersom det leder till att typ 70% av kören hoppar av eftersom det är M vi vill ha? J skjuter ju sig själva i foten! De har lagt in en klausul i körledarkontraktet om att man inte får driva konkurrerande kör, men det gjordes efter att M skrev på sitt avtal + att hans kör skulle sluta innan J-kören började, vilket i mina ögon inte är konkurrens.
Jag är mest glad att jag får fortsätta sjunga Men jag tycker synd om M som är frilans och måste ju få in pengar!
Eller hur! Den här klausulen säger att de inte får driva konkurrerande verksamhet inom 4 mån efter avslutad termin, dvs tills nästa termin börjar... Men för en frilans körledare? Som dessutom redan ledde ett gäng andra körer vid sidan av J-kören redan innan (och fortfarande gör), men det var inga problem? Tycker verkligen att J gör ett misstag nu. Och det ska bli intressant att se när/hur de går ut med att M inte kommer att leda kören. Jag har inte betalat fakturan dit än så jag hänger kvar tills sista stund för att se hur det utvecklar sigDet känns ju helknepigt. Ok om det hade stått i kontraktet från början men nu undrar jag om det ens är lagligt att ändra utan att M godkänner det. Plus att hyr man in konsulter så får de nog acceptera att konsulterna måste jobba även utanför den tid som de anlitar dem på.
Hade ett företag som anlitar mig sagt att jag inte får jobba åt någon annan så får de anställa mig eller garantera en mig en minimidebitering.
Ska plåta till bloggen 10.40. Ligger fortfarande i sängen Dags att steppa upp
Det korta svaret är nog tyvärr ja.Suck
En kompis (som jag skrivit om här tidigare) lämnade TILL SLUT sin man efter 12 års misshandel. Sedan träffade hon en ny (S) som efter ett halvår visade vilken kontrollerande och svartsjuk skit han är, senast igår sade hon (igen) att han är ändå inte intresserad, han svarar inte så nu får det vara. Fint tänkte jag, det sista hon behöver är ännu en rövhatt. Idag var hon på dejt med ännu en ny, det första hon skrev var att hon skulle berätta för S så att han förhoppningsvis skulle bli ledsen och inse sitt misstag
Förstår inte vad det skulle tjäna till, han är ju inte intresserad, bara en sådan sak som att han tagit bort henne från fb gör ju det ganska uppenbart. Dessutom har han redan visat väldigt stora varningssignaler, ska hon gå tillbaka till samma helvete igen som hon precis lämnat? Bara en sådan sak som att snubben först gör slut och sedan kräver svar på var hon ska, vem hon ska träffa osv och blir arg när hon inte svarar, borde få henne att springa åt andra hållet. Vad gör man? Låter henne trampa i klaveret och göra om samma misstag igen?