Vad gör vi nu då? del LXXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har köpt öl och vin! Är på jobbet, professorn har gått hem (tur det annars kanske han vill joina och dricker upp min öl). Är dock för lat för att boka flyg och spelar Monkey Island istället.

Insikt: jag ska flyga istället för tåg för att slippa känna mig stressad över det och kommer helt enkelt flyga till Da Nang och Hanoi (köper dock carbon credits eftersom det här flygbolaget erbjuder det när man bokar :up: Så tänker fortsätta använda det).

Har också gosat med campus katten Belle, som alltid jamar högt men är för rädd att bli klappad. Men idag gick det (men hon tog med mig och visade att hennes mat är slut så jag postade en video till volontär gruppen så de vet att hon har slut på mat).

Helt slut efter ha sorterat böcker och rensat bland filmerna.
3 hyllor i bokhyllan har jag gått igenom. De andra hyllorna (har 3 bokhyllor) kommer jag inte fram till utan där står ju byrån med akvariumet på. Och det är det inte det lättaste att flytta på. Väger flera hundra kilon... Får klura på hur jag ska komma åt alla böcker

Inte för att hänga ut granntanten som alkis här nu :angel: men hon vidhåller att hennes läkare sagt till henne att hon MÅSTE dricka två glas vin om dagen för hjärtat. När hemtjänsten ifrågasatte att hon verkligen hört rätt säger tanten att det är en ”tolkningsfråga”

Inte för att hänga ut granntanten som alkis här nu :angel: men hon vidhåller att hennes läkare sagt till henne att hon MÅSTE dricka två glas vin om dagen för hjärtat. När hemtjänsten ifrågasatte att hon verkligen hört rätt säger tanten att det är en ”tolkningsfråga”
Klart tanten måste ha två glas vin.

nej, det är Tales of Monkey island. tror det är en ny de kom ut med för bara några år sedan?

Aha, den spelade jag aldrig, tröttnade eftersom 3:an var så dålig. Hmm. Ska nog ta hem den. Hoppas nu bara allting fungerar efter att Win 10 har uppdaterat sig. :crazy: Funderar också på The Dig och Day of the Tentacle. Så många roliga spel och det känns spontant som det är en genre som inte finns längre. Så tråkigt att Disney inte velat satsa på LucasArt efter att de köpte den. Slår vad om att det finns en generation nostalgiker som gärna köper. Sedan måste jag få Journeyman Project spelen att fungera, mina favo någonsin. Jag har en urgammal stationär PC, undrar om jag kan installera XP på den och sedan köra samma skärm har tom så man kan använda samma skärm/speakers. Om jag nu inte slängt den.

Många dricker ju vad som anses för mycket.
Sen hur mycket nån dricker vet man inte via nätet, men en skriver mer om alkohol än andra. Jag tar gärna ett glas till maten eller efter.

För att definiera ”för mycket” finns oräkneliga hjälpmedel. Ex detta:

Hur mycket kan man dricka?

Riskabel alkoholkonsumtion
Riskkonsumtion av alkohol innebär att regelbundet dricka över en viss mängd alkohol per vecka.

För män är det om man dricker över 14 standardglas i veckan, vilket motsvarar cirka tre flaskor vin eller 53 cl starksprit.

För kvinnor är det att dricka över nio standardglas i veckan, vilket motsvarar cirka två flaskor vin eller 34 cl starksprit.

Med riskkonsumtion menar man också berusningsdrickande, som förklaras nedan. Båda dessa sätt att dricka alkohol innebär risk för skador. Ju mer och oftare du dricker, desto mer ökar risken för skador.

Berusningsdrickande
Allt berusningsdrickande innebär riskkonsumtion. Berusningsdrickande är när du vid ett och samma tillfälle dricker:
5 eller fler standardglas för män och
4 eller fler standardglas för kvinnor.

Riskerna med att bli berusad omfattar inte bara alkoholens direkta fysiska effekter och risken att bli beroende utan också indirekta effekter som till exempel ökad risk för olyckor, våld och andra skador.

Standardglas
För att få ett gemensamt mått på alkoholkonsumtion används begreppet standardglas.

Ett standardglas alkohol innehåller 12 gram ren alkohol som motsvarar:

1 glas bordsvin (12-15 cl)
1 flaska starköl (33 cl, 5 procent)
1 litet glas dessertvin (8 cl) eller
1 grogg (knappt 4 cl sprit).

Källa: Folkhälsoguiden, 2013.

Hur mycket dricker du? Testa dig själv

Frågor & fakta

flaska-mini.png
Hur mycket dricker du?

Här kan du testa din veckokonsumtion. Hur mycket kan du dricka utan att det blir skadligt för kroppen? Klicka här!

Drottningmodern drack enligt vad jag vet två flaskor in om dagen och hon levde till över nittio och var klar i knoppen hela tiden, för att inte tala om att hon höll ett jäkla tempo och träffade div mer eller mindre viktiga människor konstant. Churchill var det väl konjak?

Tack för den fylliga infon inkl tillhörande pik @Hyacinth Kommer hädanefter inte skriva ngt alkoholrelaterat här.

Vill bara klarlägga:

1. Jag älskar vin
2. Jag kommer fortsätta mitt intag av ett glas vin till maten även vardagar
3. Jag kommer även fortsättningsvis festa till det nån gång i månaden eller så
4. Jag är rätt ”kaoz” även utan vin (det kan flertalet intyga vid behov)

Tack å hej

PS. Jag har i inlägget ovan korrat flera stavfel/autokorrect för att ej framstå som full :rofl:

Å min man som kände sig hemsk igår när han tog både en starköl och en whiskeygrogg. Han kan ju öka på lite till då om han vill :p

Makens mormor drack både lite likör och ett glas vin på hemmet varje dag. Personalen tyckte inte det var bra så svärmor smugglade in det åt henne "för lite att roa sig med" skulle hon allt :D

Nu är stallet klart och jag ska till Hemmakväll för att köpa lite godis :)
Ponnyn som jag tömkörde uppförde sig fint om än lite som en gunghäst i galoppen, särskilt fattningarna :bump:

Tack för den fylliga infon inkl tillhörande pik @Hyacinth Kommer hädanefter inte skriva ngt alkoholrelaterat här.

Vill bara klarlägga:

1. Jag älskar vin
2. Jag kommer fortsätta mitt intag av ett glas vin till maten även vardagar
3. Jag kommer även fortsättningsvis festa till det nån gång i månaden eller så
4. Jag är rätt ”kaoz” även utan vin (det kan flertalet intyga vid behov)

Tack å hej

PS. Jag har i inlägget ovan korrat flera stavfel/autokorrect för att ej framstå som full :rofl:

Jag kanske missade piken?
Det var väl mest ett generellt svar?
Det står ju att man inte kan veta hur mycket någon dricker via nätet även om man nu skriver att man druckit :)
Jag kan likaväl skriva att jag proppat i mig godis vareviga dag i en vecka och folk tolkar det som 1 kg påse lösgodis varje dag när det i själva verkat bara var totalt 2 påsar skumtomtar under hela veckan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen!
87 88 89
Svar
1 763
· Visningar
47 547
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
664
Senast: YlvaG
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 170
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 224
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30