Vad gör vi? Del CXXXVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det kan väl inte gå mer än illa? :D

Det är en Norrahammar 627 (spisen) och Norrahammar 30 (brödugnen). Det jag är mest fundersam är över spjällen och dragluckorna och vad som ska användas. Murstocken är enorm, tomten får lätt plats med både sig själv och säcken, haha. Det sitter två luckor på sidan och sen en lucka i kåpan + 3 små hål i stocken också.

Bifogar en mycket fin, ritad bild :p

Visa bifogad fil 75425
Åh Norrahammar :love: :love::love:

Det är två helt separata saker. Du behöver inte bekymra dig alls om bakugnen när du eldar i spisen.
Luckorna på sidan är nog mest för sotning och hör antagligen till bakugnen. Inte vedspisen. en vedspis är en väldigt enkel konstruktion.

Huvudsaken är att spjället är öppet när du tänder.
Lägg skrynklar tidningspapper på rostret och täck med kluvna smala pinnar. Stäng den luckan.
Öppna luckan under och stoppa in skrynklar tidningspapper och tänd.

Är spisen på humör tar det sig.

Vill det inte ta sig så finns det ett gäng sätt sätt flörta med den. Ett är att öppna sotluckan under ugnen och först elda något där för att få fart på draget. En del tänder lite rödsprit i ett lock. andra stoppar in lite papper. Allt för att få luften att röra sig.
Man kan också laborera mellan att öppna eldluckan och luckan under och se (höra) var det drar bäst.

Efter ett tag kommer du att bli kompis med spisen och vet hur den vill bli behandlad för att vara glad. En del spisar är kitsligare än andra. Vissa är super samarbetsvilliga. Andra not so much....

En vettig sotare kan förklara hur just din spis är uppbyggd och funkar
 
Åh Norrahammar :love: :love::love:

Det är två helt separata saker. Du behöver inte bekymra dig alls om bakugnen när du eldar i spisen.
Luckorna på sidan är nog mest för sotning och hör antagligen till bakugnen. Inte vedspisen. en vedspis är en väldigt enkel konstruktion.

Huvudsaken är att spjället är öppet när du tänder.
Lägg skrynklar tidningspapper på rostret och täck med kluvna smala pinnar. Stäng den luckan.
Öppna luckan under och stoppa in skrynklar tidningspapper och tänd.

Är spisen på humör tar det sig.

Vill det inte ta sig så finns det ett gäng sätt sätt flörta med den. Ett är att öppna sotluckan under ugnen och först elda något där för att få fart på draget. En del tänder lite rödsprit i ett lock. andra stoppar in lite papper. Allt för att få luften att röra sig.
Man kan också laborera mellan att öppna eldluckan och luckan under och se (höra) var det drar bäst.

Efter ett tag kommer du att bli kompis med spisen och vet hur den vill bli behandlad för att vara glad. En del spisar är kitsligare än andra. Vissa är super samarbetsvilliga. Andra not so much....

En vettig sotare kan förklara hur just din spis är uppbyggd och funkar
Ah…! Ja de stod och kikade genom de luckorna när de var här sist och såg.. ja, vad det nu är de firar ner genom skorstenen vid inspektion.

Då ska jag nog våga ge mig på att testa framöver, jag hoppas att hon kommer tycka om mig och vara villig att jobba lite igen :love:

Jättetack!
 
Jag sitter o skriver ihop vad jag gör på mitt jobb. Sen jag sa upp mig är det panik och kaos på kommunen...o imorgon ska jag o min chef träffa kommunchefen o då ska vi gå igenom min tjänst... Chefen vill att jag stannar och hoppas ännu att jag ska ångra mig.
De kanske till och med inser att det krävs fler personer för den tjänsten du haft med tanke på att du knappt varit ledig eller haft semester.
 
Dricker kaffe och väntar på att det är dags för överlämning av huset. Ska bli skönt när det är ett avslutat kapitel. Lämnade en flaska bubbel i köket till köparna som de kan fira med :D Jag tänker fira med att äta middag med pappa och sen köra hem till stan igen.

Vad trevligt med bubbel till köparna, den kopierar jag direkt! :up: (Har precis köpt ny lgh och ska sälja).
Och grattis till flytten!
 
Började dagen med kaffe när sambon åkte till jobbet och efter det en tidig morgonpromenad i lätt regn ☂️. Sen en god smoothie och gjorde lite nytta vid datorn före cirkusgröt och sedan en sväng till stan :). Hade ju tänkt koka köttsoppa idag men nötbogen var ju slut. Nä men då gör jag paprikasoppa då istället. Nahe men då hade personalen plockat i omogna paprikor 🙃. Så åkte över närbutiken (skulle ändå handla sådant jag enbart handlar på ICA) och köpte nya paprikor och fick dela med mig av receptet på papprikasoppa till butiksägaren 😁😊.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
544
  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 158
  • Låst
Tjatter Årets första VGV! Jag har just bränt in den nya ugnen och försöka mig på att göra börek (pga särbon, han köpte det på Lidl och tyckte...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
75 909
Senast: Rosett
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp