Vad gör vi? Del CXXXVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jobbiga är när veden ska in. Har gått utmärkt fram tills nu när min hälsa är så vacklande. En jag kommer att få hjälp.

Själva eldningen är en baggis. Jag startar en brasa på kvällen och fyller eventuellt på. Sedan är det varmt ett dygn.
Blir det kulet inne så tänder jag i spispannan i köket också. Varmt och skönt. värmen från ved går inte att jämföra med annan värme. :love:
Om du hade en större vedbod med stora dörrar skulle det gå att tippa eller skopa in veden direkt :confused:
Vedeldning är underbart :)
 
Åh, i år ska jag våga ge mig på att elda i vedspisen i köket!

Har dragit mig lite för det för hon känns så rejäl och bestämd och vet inte om jag kommer få till knixen med de olika spjällen - men i år ska det ske!
Klart du ska!
Det finns mängder av bra info på nätet och du kan gärna be om hjälp här.:)

Vi är många som älskar vedspisar och har lång erfarenhet av eldning.

Bild på din?
 
Har kommit på att skolan börjar imorgon, sista året i grundskolan! Så ska försöka hitta på något vettigt att göra idag.
Ska nog rida ut med storhästen, fluffdjuret har fortsatt vila och ska sättas igång till helgen. Men han kan få komma in och bli borstad. Behöver städa lite mer grundligt, har lite fönster att putsa och ska nog torka av typ golvlisterna och andra ställen som inte städas så ofta. Kanske ska passa på och ta en lång promenad med hundarna också :)
 
Klart du ska!
Det finns mängder av bra info på nätet och du kan gärna be om hjälp här.:)

Vi är många som älskar vedspisar och har lång erfarenhet av eldning.

Bild på din?

Ja, det kan väl inte gå mer än illa? :D

Det är en Norrahammar 627 (spisen) och Norrahammar 30 (brödugnen). Det jag är mest fundersam är över spjällen och dragluckorna och vad som ska användas. Murstocken är enorm, tomten får lätt plats med både sig själv och säcken, haha. Det sitter två luckor på sidan och sen en lucka i kåpan + 3 små hål i stocken också.

Bifogar en mycket fin, ritad bild :p

1A2CE056-A268-407A-98D6-7CE1B1B710DC.webp
 
Dricker kaffe och väntar på att det är dags för överlämning av huset. Ska bli skönt när det är ett avslutat kapitel. Lämnade en flaska bubbel i köket till köparna som de kan fira med :D Jag tänker fira med att äta middag med pappa och sen köra hem till stan igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
544
  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 158
  • Låst
Tjatter Årets första VGV! Jag har just bränt in den nya ugnen och försöka mig på att göra börek (pga särbon, han köpte det på Lidl och tyckte...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
75 909
Senast: Rosett
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp