Vad gör vi? Del CXXXVI

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
2AE22B36-414D-4067-ABD0-1DD2C3667E24.webp

Jahapp :laugh:
 
Ja, det kan vÀl inte gÄ mer Àn illa? :D

Det Àr en Norrahammar 627 (spisen) och Norrahammar 30 (brödugnen). Det jag Àr mest fundersam Àr över spjÀllen och dragluckorna och vad som ska anvÀndas. Murstocken Àr enorm, tomten fÄr lÀtt plats med bÄde sig sjÀlv och sÀcken, haha. Det sitter tvÄ luckor pÄ sidan och sen en lucka i kÄpan + 3 smÄ hÄl i stocken ocksÄ.

Bifogar en mycket fin, ritad bild :p

Visa bifogad fil 75425
Ohhh den ugnen skulle jag ge mycket for! :love:
 
Åh Norrahammar :love: :love::love:

Det Àr tvÄ helt separata saker. Du behöver inte bekymra dig alls om bakugnen nÀr du eldar i spisen.
Luckorna pÄ sidan Àr nog mest för sotning och hör antagligen till bakugnen. Inte vedspisen. en vedspis Àr en vÀldigt enkel konstruktion.

Huvudsaken Àr att spjÀllet Àr öppet nÀr du tÀnder.
LÀgg skrynklar tidningspapper pÄ rostret och tÀck med kluvna smala pinnar. StÀng den luckan.
Öppna luckan under och stoppa in skrynklar tidningspapper och tĂ€nd.

Är spisen pĂ„ humör tar det sig.

Vill det inte ta sig sÄ finns det ett gÀng sÀtt sÀtt flörta med den. Ett Àr att öppna sotluckan under ugnen och först elda nÄgot dÀr för att fÄ fart pÄ draget. En del tÀnder lite rödsprit i ett lock. andra stoppar in lite papper. Allt för att fÄ luften att röra sig.
Man kan ocksÄ laborera mellan att öppna eldluckan och luckan under och se (höra) var det drar bÀst.

Efter ett tag kommer du att bli kompis med spisen och vet hur den vill bli behandlad för att vara glad. En del spisar Àr kitsligare Àn andra. Vissa Àr super samarbetsvilliga. Andra not so much....

En vettig sotare kan förklara hur just din spis Àr uppbyggd och funkar
I vÄrt förra hus hade vi en vÀldigt vacker (dekorerad) Norrahammar-kamin. NÀr huset sÄldes igen nyligen hade den bytts ut mot nÄgon modern plÄtkamin. Kan inte hjÀlpa att jag blev lite bitter, Àven om jag inte alls har med huset att göra lÀngre.... :cautious:
 
Kommit hem och vilar i soffan nu :sleep: Har letat fram mina gamla gympaskor jag inte fÄr ont av sÄ idag var första dagen sen jag flyttade det var skönt att promenera bÄde till och frÄn jobbet! Det var till och med skönt att gÄ i den branta uppförsbacken, Àlskar att fÄ strÀcka ut musklerna ordentligt :laugh:
 
De kanske till och med inser att det krÀvs fler personer för den tjÀnsten du haft med tanke pÄ att du knappt varit ledig eller haft semester.
Kanske
 jag har nu gjort de stora penseldragen och det Ă€r 80 arbetsuppgifter. DĂ„ kan jag Ă€ndĂ„ dra ut sĂ€kert 5-10 uppgifter till pĂ„ varje penseldrag. Det mest ”sjuka” Ă€r nog att jag skĂ€ms, det Ă€r otroligt mycket mindre uppgifter Ă€n jag trodde. Jag tĂ€nker till o med att jag mĂ„ste vara vĂ€ldigt lĂ„ngsam i mitt arbete.
 
VÀntar pÄ att gubben ska komma efter att ha suttit pÄ pass idsg ang det Àr rÄbocks premiÀr idag

Och katten ja hon ligger i transportburen och snarkar .

Jag tvÀttar för fullt medans vi har en vattenpump och vatten i brunnen
 
Nu ringde gubben och sa han har migrÀn pÄ g ( ljus kÀnslig)

Jag sa till han att Mimmi vill inte ha otroligt sÀllskap hÀr
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Tjatter Jag fick en obehaglig kÀnsla nu.. och eftersom jag i min behandling tÀnker att jag inte ska Àta eller ha Ängest utan istÀllet prata med...
Svar
4
· Visningar
544
  • LĂ„st
Tjatter Vi gör oss fĂ€rdiga för lĂ€ggdags! :D Är trött och katten Alice vĂ€ntar pĂ„ att vi ska lĂ€gga oss i sĂ€ngen sĂ„ att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 157
  • LĂ„st
Tjatter Årets första VGV! Jag har just brĂ€nt in den nya ugnen och försöka mig pĂ„ att göra börek (pga sĂ€rbon, han köpte det pĂ„ Lidl och tyckte...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
75 909
Senast: Rosett
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i TÀby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 144

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldfasanerna

HĂ€strelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • TvĂ€ttstugedrama
Tillbaka
Upp