Vad gör vi? Del CXVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter här med huvudvärk och illamående efter veckans stress. Efter alldeles för många samtal med FK denna vecka så blev slutresultatet ändå att min SGI inte är skyddad trots att de lovade det våren 2018. 21 veckor med CSN under våren 2018, där en termin är 20 veckor vilket skulle räcka, och att jag inte behövde fylla ut den tomma veckan med FP sa de då. Nu får jag istället 1/4 del av min månadslön istället för 3/4 eftersom jag skulle minsann visst ha fyllt ut den veckan, och min handläggare beklagar dålig kommunikation från deras sida :arghh::rage:
 
Försöker vara TV-support på avstånd och mamma var så ilsken över att inte kunna själv att hon sa att hon skulle ta en whisky, efter en stund smsande så frågade jag om hon hade tagit en ännu.
Fick till svar; "Angående whisky yes! Därför jag känner mig ganska lugn trots ämnet 😂😂"
:rofl::rofl:
 
Jag hoppas länken funkar, här kommer dashcam filmen från älgen (är inte helt ren i mun efter det dock 😅) :

Jag såg en annan film häromdagen (ett barn som sprang utanför av misstag) där det verkligen syntes hur bra bromsarna var som på din film ovan. Jag är imponerad med tanke på hur stora maskiner det gäller :up:
 
Har ont i kroppen. Varit till dietisten idag och det blev en del promenad till och från bussar. På hemvägen var jag ca 5 m från bussen när den åkte. :arghh: Orkade inte springa pga att det gjorde ont. Så fick sitta en stund på en kall bänk och vänta på nästa. Hoppade av halvvägs hem och var in på både Coop och Hemköp. :wtf: Tog nästa buss hem.
Kollar just nu Efter fem och surfar. Har Trocadero. :D
 
Shit det var nära! Tur det gick bra med både dig och älgen.
Tur i oturen som man brukar säga.
Jag har varit med om att älgar varit på väg upp på vägen men vänt när jag tutat, detta var första gången detta hände, hoppas jag slipper va med om igen, men risken är rätt stor att det kommer hända igen med tanke på hur mycket jag är ute på vägarna.

Ja, tur att du kunde reagera så snabbt! Jag hade en liknande ”riktigt nära ögat”-upplevelse en gång när jag hamnade mitt emellan tre älgar som från ingenstans kom springande rakt ut över vägen där jag kom körande i min dåvarande, pyttelilla Renault (två älgar bakom bilen, en älg precis framför). Jag var lagom spak när jag körde vidare sedan.
Kan tänka mig detta, fick själv ett jäkla adrenalinpåslag med pulsökning där en stund.
När jag thuter till det är då jag dels fick syn på den och samtidigt snabbt bromsar och hänger på tutan.

Jag hade tur att älgen valde att snedda över vägen och inte springa rakt över, hade den gjort det hade vi smällt. Verkligen tur i oturen.

Men fy för satan! Tur att du hann bromsa.
Ja och att jag hade fäste, bilen varnade att den slirade på driven, så glad ja knappt hade någon last annars vete tusan om jag fått stopp lika kvickt.

Huuuuuuu!!!! Det där är ju en mardröm!!! Tur allt gick så bra! ❤
Håller med, det är en sån där sak jag inte vill vara med om men om jag verkligen måste väljer jag helst när jag kör lastbil, mindre risk för allvarliga skador. Helst vill jag inte va med om det alls.
Hoppas det dröjer ett tag till nästa gång.

Najs med bra reaktionsförmåga :nailbiting::up:
När jag tjuter till vet jag att hjärnan gick på högvarv och typ skriker "ÄLG PÅVÄG UPP PÅ VÄGEN!!!" sen händer allt annat på någon slags autopilot, jag tänker inte bara gör.
Bromsade hårt först, sen släppte jag lite på bromsen när jag insåg att vi inte skulle krocka, men hade bromsen på.

Jäklar vad nära det såg ut att vara med den där andra kameran! :nailbiting:

Jag har bara varit med om att krocka med mindre vilt, hjort. Jag var glad att det var i lastbil med erfaren chaufför på motorväg.

Min pappa krockade med en älg i personbil som 18-19-åring med sin pappa i passagerarsätet. Den hoppade ut rätt framför bilen och det fanns ingen tid att reagera. Både vägar och bilar var ju sämre då. Den kom in genom rutan och det blev stora skador.
Både pappa och hans pappa låg i koma på sjukan efter.
Min farfar dog pga skadorna efter att ha legat där något år. Så hemskt! :(
Det enda fina i det fruktansvärda var väl att min mamma var sjuksköterska och skötte om farfar. Så hon och pappa träffades så.
Ja, den första kameran luras med perspektivet då den inte har några dolda vinklar, den inifrån hytten visar lite mer liknande det jag själv ser (jag bakom ratten ser mindre än den kameran också, så för mig kändes det som jag kunde sträckt ut handen och klappat älgen på baken).

Ja det är inte kul och hemskt, men kul/fint (eller vilket ord man ska använda, kommer inte på något bättre ord just nu) att det kom något positivt ur det, tänker på att din pappa träffade din mamma, som en tröst i sorgen eller va man ska skriva (jag är kass på att hitta rätt ord :( ).
Självklart hemskt för din farfar, hoppas han inte led in i det sista för då känns det nästan ännu hemskare. <3

Både sjukvården och bilarna har kommit framåt, det är mycket idag som inte var möjligt för längesen. :/

Jag såg en annan film häromdagen (ett barn som sprang utanför av misstag) där det verkligen syntes hur bra bromsarna var som på din film ovan. Jag är imponerad med tanke på hur stora maskiner det gäller :up:
Är det den filmen från Norge när det är en skolbuss som släppt av barn och ett av barnen springer ut bakom bussen mån tro? Har i så fall sett den också, vet att det var en Volvo lastbil i den och Volvo själva gillar den filmen då det visar hur bra deras bromsar är. Troligtvis kickade nödbromsen in samtidigt som chauffören bromsar.
 
Det ser ut att bli ett trattisår igen.
Tittade lite längs vägen på hundpromenaden imorse. Turligt nog hade jag bara en enda hundbajsåse i fickan. Det var trattkantareller överallt.

Min mage klarar numera bara begränsade mängder svamp :cry:
Messade avkomman och frågade om hen var sugen på en ny diet: "svamp-i-allt"? Jag kan ju liksom inte låta bli att plocka.
 
Senast ändrad:
Det ser ut att bli ett trattisår igen.
Tittade lite längs vägen på hundpromenaden imorse. Tur ligt nog hade jag bara en enda hundbajsåse i ficken. Det var trattkantareller överallt.

Min mage klarar numera bara begränsade mängder svamp :cry:
Messade avkomman och frågade om hen var sugen på en ny diet: "svamp-i-allt"? Jag kan ju liksom inte låta bli att plocka.
jag tål inte heller svamp, men älskar att plocka...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 001
· Visningar
98 321
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 171
Senast: Scandi
·
Tjatter Har jag missat årets tråd, eller? :cautious: Jag har beställt min första kalender idag! Det blev en chokladkalender från AD70, som jag...
27 28 29
Svar
568
· Visningar
26 756
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 225
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp