Vad gör vi? Del CXVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle helt klart mer sätta avramlingar i kategorin "en naturlig del av ridsporten" än "en risk i ridsporten". Hur många har t.ex. inte fått höra sedan knatteåren på ridskola att "man måste ramla av hundra gånger för att bli en bra ryttare"? Just för att avdramatisera avramlingar för barnen eftersom de allra flesta råkar ut för det nån gång under sin ridkarriär. Vissa gör det ofta och andra sällan, beroende på många omständigheter, men jag tror inte jag känner en enda ryttare (som ridit mer än enstaka termin på ridskola) som INTE ramlat av nån gång.

"En risk" skulle jag mer säga är att t.ex. bryta något i samband med ridning. Det kan hända, det är inte väldigt ovanligt, men det är inget en majoritet av ryttare bör räkna med att de kommer göra några gånger under sin ridkarriär.

Tror att jag ramlat av max 5 ggr under de 20 år jag var aktiv ryttare. Tävlade på MSV nivå så räknar mig själv till hyfsat vanlig medelmåtta. Red en rad olika hästar. Vanligt skulle jag nog inte kalla det. Att småbarn på ridskola druttar av i typ en kurva räknar jag inte riktigt in. Barn ramlar ju i alla möjliga sammanhang ;)
 
Idag fick fullblodet springa lite lös, och sen gick jag med bägge storhästarna. Mötte ett (flera) gäng skidåkare men de uppförde sig, skönt med trafiksäkra hästar.

Fullblodet verkar även ha lärt sig att hoppa, och gör det förvånandsvärt bra :up:. Då kanske jag kan hoppa lite med honom sen. Det borde vara bra träning om han klarar lite markarbete/ småhinder och arbeta lite med ryggen :).

Nu ska jag mata kaniner och äta middag, min mamma fyller år så vi ska äta tårta 🥳
 
Tror att jag ramlat av max 5 ggr under de 20 år jag var aktiv ryttare. Tävlade på MSV nivå så räknar mig själv till hyfsat vanlig medelmåtta. Red en rad olika hästar. Vanligt skulle jag nog inte kalla det. Att småbarn på ridskola druttar av i typ en kurva räknar jag inte riktigt in. Barn ramlar ju i alla möjliga sammanhang ;)

Jag red barbacka på trinda russ när jag var liten (6-9) och drattade nog av mer än 100 ggr :rofl: Men det var inte så långt ner (122) och en hel del var när russet bestämde sig för att nu var det nog och körde ner huvudet för att ta sig en tugga eller bestämt travade hem med huvudet nere - på den tiden var det inte ridbyxor och stövlar som gällde utan vi red ofta barfota och i shorts (hur vi vågade vet jag inte) så trots små hälar som bankade så hjälpte det inte mycket. Men som sagt man var ganska mjuk i kroppen då och det var på gräs. Jag var inte lång så det största problemet var att ta sig upp igen. Tur med snällt russ som stod still och åt medan jag kravlade.

De gångerna det inte var kul var när man åkte av i brännässlorna.
 
Tur med snällt russ som stod still och åt medan jag kravlade.

Den förmånen hade jag tyvärr inte ;)
Minns många idiotiska grejer man gjorde som liten. Tex brukade vi ha kapplöpning på öppna ängar. Mina kompisar hade korpulenta typ russ-korsningar till ponnyer. Min ponny var häften fullblod (redig tjuvbetäckning, stoägarens grannes ponnyhingst hade forcerat lite staket :angel: ) och hennes mormor hade gått OS i fälttävlan.
Mina kompisar tyckte då att ”du får starta ett par minuter efter oss” genom att rida på en improviserad startvolt medan de brände iväg.
Märkligt att alla inblandade faktiskt överlevde 😅😂
 
Jag red barbacka på trinda russ när jag var liten (6-9) och drattade nog av mer än 100 ggr :rofl: Men det var inte så långt ner (122) och en hel del var när russet bestämde sig för att nu var det nog och körde ner huvudet för att ta sig en tugga eller bestämt travade hem med huvudet nere - på den tiden var det inte ridbyxor och stövlar som gällde utan vi red ofta barfota och i shorts (hur vi vågade vet jag inte) så trots små hälar som bankade så hjälpte det inte mycket. Men som sagt man var ganska mjuk i kroppen då och det var på gräs. Jag var inte lång så det största problemet var att ta sig upp igen. Tur med snällt russ som stod still och åt medan jag kravlade.

De gångerna det inte var kul var när man åkte av i brännässlorna.

Min "avramlingsponny" var inte fullt lika snäll. Han tyckte om att lattja till det med några bocksprång i galoppen, och både han och jag tyckte att sadel var onödigt och överskattat. Blev med andra ord några flygturer innan jag lärde mig tekniken för att sitta kvar. Han stannade till och kollade så man reste på sig, sen travade han iväg preciiiis sådär lite för fort så man fick kuta efter och NÄSTAN hann ikapp :rofl: Så motionerade han en tills han kände för att stanna vid en mumsig grästuva. Då var det bara att kravla sig upp igen och försöka på nytt :D
 
Äääääntligen lagad mat efter ett dignande fikabord på dopet tidigare idag :p. Ett fint dop för sambons brorson och idag förra året begravde vi min morbror; livet tar och livet ger :heart. På vägen hem från stan stannade vi till vid stallet för tillsyn av min pålla som fick planerad vilodag när vi skulle iväg så var skönt att ta det lite lugnt före dopet :). Eldar för första gången sen i våras, mys 🥰.
 
Har som mål att göra kapitel ett i spanskaboken idag. Det är en bok för spanska 1 uppdelad i sju kapitel och jag har räknat ut att jag har ca 9 veckor på mig läsa in hela kursen. Det vore bra om jag kan göra ett kapitel per vecka eftersom det innebär att jag får lite tid på slutet till att bara repetera. Kapitel ett har 20 sidor så det är inte jättemycket, inbillar jag mig i :p
Är det Caminando-boken? Den hade jag på steg 1, jättebra upplagd.
 
Min shettis är modellen "måste jag verkligen springa nu, det är mat där!" så han protesterade genom att sparka mot skänkeln. Oftast var det ju barbacka, grimma och de kläderna man hade på sig (shorts var helt normalt) och ut och rid. Ponny var ju matglad så det hände att han drog ner huvudet från trav och åt. Inte alltid jag stannade jag lika snabbt :angel:.

Vet att jag skrämde en kompis när hon red honom, hon hade inte lärt sig galoppera än och definitivt inte att hoppa barbacka. Det var ju inte jag medveten om, så jag sprang brevid när vi närmade oss ett dike, hon skrek och ponnyn hoppade :rofl:. Hon är inte allt för traumatiserad idag :angel::D
 
Jag undrar när man kan få sluta noja över "milda symtom"...... O_o ??? Hela dagen har jag gått och funderat över om den pyttelilla snorigheten och tröttheten beror på att jag håller på att bli sjuk, eller om det bara är helt normalt mående? Tröttheten kan ju mycket väl bero på att jag har haft en intensiv 6-dagars-vecka på jobbet, inklusive två tuffa (men lärorika och roliga) kursdagar..... Får hoppas att jag mår helt normalt när jag vaknar imorgon bitti!
 
Ja jag trodde verkligen inte att solen skulle ta så mycket i september, tänkte därför inte på att ta med mer spf och smörja in igen :o! Men jag är inte heller en av de pigmentmässigt priviligierade, är antingen blek som ett lakan eller knallröd, finns liksom inget mellanläge :D!

I know the feeling... :cautious:
 
Tror att jag ramlat av max 5 ggr under de 20 år jag var aktiv ryttare. Tävlade på MSV nivå så räknar mig själv till hyfsat vanlig medelmåtta. Red en rad olika hästar. Vanligt skulle jag nog inte kalla det. Att småbarn på ridskola druttar av i typ en kurva räknar jag inte riktigt in. Barn ramlar ju i alla möjliga sammanhang ;)

Räknas det som avramling om man gått omkull? :angel: Mina senaste markkontakter var omkullridningar, inte rena avramlingar :rofl:
 
Räknas det som avramling om man gått omkull? :angel: Mina senaste markkontakter var omkullridningar, inte rena avramlingar :rofl:

Det beror ju på om du sitter kvar eller ej. 😅
Min tränares ena hingst fick något hormonanfall i unga år och for iväg och ramlade på någon jäkla stenmur. Den var slät och ståbar på ovansidan. Tränaren satt kvar och vägrade gå av IOM ”kan du ta dig upp hit kan du jävlar i mig gå ner också”. Det gick fint det. 😂

Min ponny och jag gick omkull i en massa puderdrivsnö. När jag öppnade ögonen var allt vitt. Ställde mig upp samtidigt som ponnyn komm upp ur drivan. Det får nog räknas som avramling. 😅❄️☃️
 
Tror att jag ramlat av max 5 ggr under de 20 år jag var aktiv ryttare. Tävlade på MSV nivå så räknar mig själv till hyfsat vanlig medelmåtta. Red en rad olika hästar. Vanligt skulle jag nog inte kalla det. Att småbarn på ridskola druttar av i typ en kurva räknar jag inte riktigt in. Barn ramlar ju i alla möjliga sammanhang ;)

Ja, samma här. Har väl ridit i 34 år. Och jobbat med att rida många år. Enda gången jag åkt av sen jag började jobba heltid med träning var när min egen hästs gjord gick av och jag landade mjukt i geggan på ridbanan. 😅 Då var det 10 år sedan förra avramlingen

Då har jag ändå ridit problemhästar större delen av livet.

Ramlade av någon gång på ridskolan, en gång på ridläger, en gång förmodligen fortf lite full från gårdagens fest, en gång för att jag larvade mig barbacka ute på lång tygel och larvade mig med sitsövningar för jag satt väldigt osäkert, en gång krockat med ett rådjur så både barbacka-jag och ponny stöp och så sadelgjorden som brast.
Det är ett under att det inte varit värre som man hållit på. 😂
Rekordet för min ponny vad gäller att få av folk är nog 6 ggr på en ridtur. Min kompis åkte i backen 6 ggr och blev även biten i tårna. När ponnyn var 30 år och de inte setts på 10 år fick hon en åktur. Ponnyn som varit mkt trevlig mot andra kom direkt ihåg henne och bet i fötterna igen. 😂
Min Mulle! ❤️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 218
Senast: Badger
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 743
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
75 76 77
Svar
1 525
· Visningar
43 031
Mat Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot: Råa morötter Alla nötter Jordnötter Grön paprika Alla...
2
Svar
38
· Visningar
2 238
Senast: moster_punk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp