Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åkt in till kontoret idag. Ändå lite uppiggande att höra och se lite kolleger. En del kolleger har jag inte träffat på snart två år. Men kaffet... Myndighetskaffet... Det är brunt, det är det. Det är varmt... ...typ. Men någonstans där upphör likheterna med det zoegakaffe som jag brygger hemma i pressobryggaren. Jag är rädd att det här kommer att gå ut över min prestation idag.
Har de lucia i edinburgh?
Sändningen är från SVT så jag tror inte de har Lucia, är nog bara dalahästarna de försöker sno från oss.
Gissar friskt på svenska kyrkan utrikes
@Mineur nämnde Lucia i kyrkan så det är nog den @TeamLundVer menade.
Tänker på att man blir aldrig så svensk som när man bor utomlands
Älskar engagemanget! Det är faktiskt inte Svenska Kyrkan som står bakom (de gör dock en massa sånt här nere i London), utan en helt ideell kör som någon drog igång för 4 år sedan. Vem som helst får vara med (fast helst ska man nog vara svensk, eller åtminstone skandinavisk) och de hyr in sig i St John's kyrka invid slottet på lucia varje år. Jag har bara sett dem en gång tidigare men då var de jätteduktiga!Härligt att de har Luciakonsert i svenska kyrkor i andra länder Jag är lite nyfiken på vilka det är som sjunger i dessa körer. Och om det är några som inte är utomlands svenskar som går på dem.
Kan liksom tänka mig att det låter lite urnordiskt eller så
När jag var au pair i USA så var jag med i en luciakör vid några tillfällen Vi sjöng bland annat på ett ålderdomshem där det bodde personer med rötter i Sverige/Norden.Härligt att de har Luciakonsert i svenska kyrkor i andra länder Jag är lite nyfiken på vilka det är som sjunger i dessa körer. Och om det är några som inte är utomlands svenskar som går på dem.
Kan liksom tänka mig att det låter lite urnordiskt eller så
Libre med larm människa!!!Fan, vaknade av att bs sjönk som en sten, var nere på 1.9 sedan slutade libren att visa något utan annonserade bara LO. Ätit ett paket sorbet (hallelujah för att jag hade det hemma annars hade det varit lite jobbigt) fick upp det till 2.2 och nu stiger nu brant. Välkommen rekylen
Kanske dum fråga, men vad är det för skillnad på kulning och jojk? Att den ena är från dalarna och den andra från samer?Åh, vi höll på med all form av musik när jag var yngre så jag har faktiskt kunnat kula. Det var häftigt! Läste även en kurs på universitetet om folkmusik, det var riktigt intressant.
Skoj att man sprider traditionen, det behövs ju lite ljus i mörkret! Roligt att det är dessutom två olika grupper som har samma idé!Älskar engagemanget! Det är faktiskt inte Svenska Kyrkan som står bakom (de gör dock en massa sånt här nere i London), utan en helt ideell kör som någon drog igång för 4 år sedan. Vem som helst får vara med (fast helst ska man nog vara svensk, eller åtminstone skandinavisk) och de hyr in sig i St John's kyrka invid slottet på lucia varje år. Jag har bara sett dem en gång tidigare men då var de jätteduktiga!
Igår var jag på en annan luciakonsert här i Glasgow som anordnades av elever på Royal Conservatoire of Scotland. Där var det inte en enda kotte som var svensk (fast i publiken var vi rätt många )! Det var dirigenten som stod bakom - han kommer från Tyskland men var i Sverige på utbytesår för några år sen. Under den tiden fick han uppleva luciatraditionen och blev så förtjust i den att han ville testa att göra något liknande själv, och på den vägen var det! Det var väldigt underhållande att höra grabbarna försöka ta sig igenom solo-bitarna av Staffan var en stalledräng, men utöver det hördes det knappt att de inte var svenska! Antar att det här med att plugga in smått obegripliga texter på märkliga språk och få det att låta "rätt" är något som man är ganska van vid om man valt att studera klassisk musik Länk till ett smakprov om det är nån som vill se/höra själv:
Meeeen jag måste iväg igen och hinner inte ätaKollega är iväg och hämtar lunch. Kommer nog att behövas. Rörigt idag kan man säga.
Du får lyssna på YT så märker du att det är mycket som skiljer, en jojk är en sång/berättelse och en kulning är mer vallsång.Kanske dum fråga, men vad är det för skillnad på kulning och jojk? Att den ena är från dalarna och den andra från samer?
Åh nu när du säger det! Man kallade på korna med kulning skyller på tillfällig glömskaDu får lyssna på YT så märker du att det är mycket som skiljer, en jojk är en sång/berättelse och en kulning är mer vallsång.