Vad gör vi? Del CXLIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina kollegor är för gulliga. Gruffiga vaktmästare med skägg och döskalletatueringar överallt, typiskt grabbiga och kralliga.
Vi sitter och käkar och ena kollegan vänder sig till den andra: "Jaha, har du haft läppstift nån gång?" Andra kollegan svarar världsvant att nej han har aldrig sminkat sig, fortsätter äta som att inget hade hänt.

Jag blir supernyfiken och måste fråga vadan denna fråga? Kollegan förklarar att en av kvinnorna som nyss gick hade bättrat på läppstiftet, och så blev han nyfiken för han hade inte riktigt fattat att man måste det. Men han tyckte att det kanske var lite fel att fråga mig för det var ju inte direkt god ton kanske, att anta att jag visste allt om smink bara för att jag är kvinna.
:love: :D :p
 
Kanske dum fråga, men vad är det för skillnad på kulning och jojk? Att den ena är från dalarna och den andra från samer?
Det funderade jag också på, jag misstog kulningen i programmet för jojk (tyckte förvisso att det var lite malplacerat för ett program från Dalarna) och insåg inte att jag hade fel förrän jag läste @athena_arabians inlägg här :o Ja jag vet, jag ÄR en dålig svensk! Försökte googla mig till skillnaden, för jag vågade inte visa min okunskap genom att fråga nån, men Google hade inte så många svar :o Med andra ord: tack för att du ställde frågan som jag inte vågade! :D
 
Det funderade jag också på, jag misstog kulningen i programmet för jojk (tyckte förvisso att det var lite malplacerat för ett program från Dalarna) och insåg inte att jag hade fel förrän jag läste @athena_arabians inlägg här :o Ja jag vet, jag ÄR en dålig svensk! Försökte googla mig till skillnaden, för jag vågade inte visa min okunskap genom att fråga nån, men Google hade inte så många svar :o Med andra ord: tack för att du ställde frågan som jag inte vågade! :D

Jojk är ju inte bara en sång och berättelse utan en del av samisk tro också.

Det är magiskt med jojk också, när jag var på konferens i Rovaniemi var det en kvinna som jojkade för oss vid öppnandet av konferensen. Hon berättade att jojken skulle skulle ge oss god kunskap (det var en teknisk konferens) och goda möten. Det kändes verkligen som en ära att få vara med om det.

Sedan tycker jag iofs att det finns något av kvinnlig urmagi i kulningen också.
 
Kulning var ett sätt att kommunicera mellan fäbodarna. Därav att det är starkt. Det kunde också vara ett sätt att kalla hem korna från skogen.

Ja det är förbaskat starkt, man får stå en bit ifrån varandra när man tränar om man vill ha trumhinnorna kvar :D Vilket jag visserligen skulle säga om operan också men där är det lite svårare av förklarliga skäl :laugh: Dock är operan åtminstone rundare i tonen, kulningen är ju så nasal och det är väl också därför den färdas över berg och studsar. Riktigt häftigt.
 
Fasiken, käkade sorbet, mådde pyton, gick och la mig, sov, när jag vaknade var jag nere på 5.7 igen, nu är det 4.3 och jag har ingen mer sorbet hemma. Mår illa men ska försöka peta i mig en baguette.

Hade jag inte haft diabetes hade det varit ett utmärkt sätt att banta på.

Har längtat så efter att äta fajitas men har noll energi att ställa mig och laga till någonting.
 
Åh paniken som uppstår när jag river loss halm (blandar med hö I nät för sysselsättning åt hästen under natten) och det plötsligt sticker till och jag börjar hosta som en bäng. Lyser noga på halmen och luktar (tyckte inte den var såå dålig först trots den stått ett gäng år bara en fläck där den stått mot marken vilket jag inte rört men tillräckligt helt klart) och inser med fasa att den verkar vara angripen av svartmögel. Paniken om det är därför min stackars häst reagerat vid magen men så länge som problemet började har jag inte använt och halmen före var mkt fin. Hypokondriker som jag är, är jag ju livrädd att hästen ska bli sjuk och dö eller att jag ska ha skadat lungor med mera. Skraj är ordet men nu är det utbytt men ändå 😱😱
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 655
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 162
Senast: Acto
·
  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 090
Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
370
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp